Bouwverslag Veliero Endeavour 1768 (James Cook)

Nog een gamer dus! Ik speelde Call of Duty vroeger dag in dag uit met een clan. Tegenwoordig alleen nog maar Battlefield op de PS4.

Maar wat ga je hard met bouwen zeg. Ik ben al maanden bezig en nog lang niet zo ver als jij. Superleuk om te volgen en je zit veelal vol goede en behulpzame ideeën.

Dat weet ik echt niet meer. Internationale clan was het. Daarvoor speelde ik jaren Americas Army operations in de ]BBE[ clan. Waren leuke tijden :)

Maar tussen al dat gespam hier en werkwijzen bestuderen. Toch nog wat gedaan.

IMG_0037.JPG

Was nogal werk ik moest de korvijnnagels monteren (zijn niet doorgeboord, het zijn halve die op de reling geplakt worden) Ik kwam er niet meer bij om dit goed te doen. Wist ik veel vtv dat dat zo moest. Is mijn eerste bootje.
Dat moest natuurlijk eerst goed drogen voordat ik daar touwtjes aan vast kan maken.
Tussendoor besloten dat ik er toch nog 2 sloepen bij ga plaatsen. Ben met de eerste begonnen op de werkwijze die ik bij @pauwels zag. Alleen nog kleiner. Bootje is 60 mm lang.

IMG_0034.JPG IMG_0035.JPG IMG_0036.JPG

Kijken of hij net zo mooi wordt als die allereerste die ik ook uit eigen hand heb gemaakt. Maar dan met een frame dat ik naderhand met een frees uitgeboord heb.

IMG_0005.JPG IMG_0038.JPG

Op de een na laatste foto zie je het origineel bijgeleverde sloepje in het pakket. Dat heb ik nu als mal gebruikt.

Zeiltjes vastnaaien aan de ra is ook een werkje van geduld. Maar het schiet erg op. Het is me zelfs gelukt om de zeilen te laten bollen.
Ongelukken gebeuren hier op de werf ook. Van origine heeft dit model maar weinig touwen en worden de ra's aan de masten gelijmd. Maar ik wil het geheel natuurlijk weer met blokken en tuig vastmaken zoals het hoort. Echter was de nagelbank daar niet tegen bestand. Een spijkertje in de mast om de krachten op te vangen en veel lijm hebben het geheel weer vastgezet. Dat was zweten.

IMG_0038.JPG IMG_0039.JPG
Dag later na het drogen doorgegaan en heb zelfs gezorgd dat de zeilen bollen.

IMG_0040.JPG

Tussendoor ook verder gegaan met mijn sloepje. Het is op het oog een fragiel geheel, en je blaast het zo van de tafel. Maar ben blij dat het mij op deze wijze lukt.

IMG_0042.JPG IMG_0043.JPG IMG_0044.JPG IMG_0045.JPG IMG_0046.JPG

Mooi werk Stephan :thumbsup:, wel een beetje jammer dat je zwart garen hebt gebruikt voor de kleden/banen en rifseizings op je zeilen.

Om de nagelbank goed vast te zetten, kun je aan de onderkanten een gaatje boren en daar een nageltje zonder kop in lijmen, twee gaatjes in het dek en dan is de kans dat het weer los komt nagenoeg nihil, want zo'n spijkertje in de mast....??:rolleyes: De gaatjes in het dek ééntiende mm kleiner dan de nageltjes, klein beetje lijm er op en voorzichtig in het dek tikken,
JPG_2976_1977_bewerkt-1.jpg

JPG_2977_1978_bewerkt-1.jpg

Daar kom ik nooit meer bij met een hamertje Piet. Ik moet zelfs met 2 lange pincetten knoopjes leggen. En die nageltjes in de mast ging gelukkig met een een lange spitsbektang en heel veel geduld. Omdat de mast van balsa is. Was hij van beuken dan had ik een fiks probleem gehad. Dan had ik plaats moeten maken om het op jouw manier te doen. De beslissing was dan geweest om de touwen boven in de mast vast te zetten.
Ja en die kleuren touw ik weet nu beter voor mijn volgende model. Donker alleen maar voor de wantrouwen en de touwen die op hun plek blijven en de rest lichtbruin of beige. Dit was een verkeerde start. Ik heb hier veel geleerd hoe dingen wel moeten en hoe niet. De keuze voor het zwarte garen op de zeilen kwam eigenlijk door de leverancier van het pakket. Hij had de zeilen voorgedrukte met dikke zwarte verflijnen. Vandaar mijn keuze om het met zwart te doen. Ze hadden idd met lichtkleurig touw gemoeten. Maar het is goed dat het hier fout is gegaan. Dit vergeet ik nooit meer en andere nieuwkomers die dit zo zien incl. de discussies die erover ontstaan leren daarvan.
Het grappige van die nagelbankjes is is dat toen ik ze de eerste keer aan het monteren was. Ik al aan het denken was om het op jouw manier te doen. Of om grote gaatjes te boren en de uiteinde af te ronden. En dan in het dek te plaatsen. Maar toen dacht ik, "och daar kan niks meer mee gebeuren." :):)

Daar kom ik nooit meer bij met een hamertje Piet. Ik moet zelfs met 2 lange pincetten knoopjes leggen. En die nageltjes in de mast ging gelukkig met een een lange spitsbektang en heel veel geduld. Omdat de mast van balsa is. Was hij van beuken dan had ik een fiks probleem gehad. Dan had ik plaats moeten maken om het op jouw manier te doen. De beslissing was dan geweest om de touwen boven in de mast vast te zetten.
Ja en die kleuren touw ik weet nu beter voor mijn volgende model. Donker alleen maar voor de wantrouwen en de touwen die op hun plek blijven en de rest lichtbruin of beige. Dit was een verkeerde start. Ik heb hier veel geleerd hoe dingen wel moeten en hoe niet. De keuze voor het zwarte garen op de zeilen kwam eigenlijk door de leverancier van het pakket. Hij had de zeilen voorgedrukte met dikke zwarte verflijnen. Vandaar mijn keuze om het met zwart te doen. Ze hadden idd met lichtkleurig touw gemoeten. Maar het is goed dat het hier fout is gegaan. Dit vergeet ik nooit meer en andere nieuwkomers die dit zo zien incl. de discussies die erover ontstaan leren daarvan.
Het grappige van die nagelbankjes is is dat toen ik ze de eerste keer aan het monteren was. Ik al aan het denken was om het op jouw manier te doen. Of om grote gaatjes te boren en de uiteinde af te ronden. En dan in het dek te plaatsen. Maar toen dacht ik, "och daar kan niks meer mee gebeuren." :):)
Ik snap het Stephan, dat van de kleur van je garen is ook niet echt bedoeld als kritiek hoor, het is nu gewoon een enorme blikvanger en inderdaad een goede les voor je volgende model. En wat je nagelbankje betreft waar je nu dus niet meer bij kan, dat is eigenlijk een kwestie van juiste volgorde van bouwen hetgeen ook een leer proces is, waar je steeds meer rekening mee gaat houden. Als je het nagel bankje in een eerder stadium had geplaatst was het een stuk makkelijker geweest. Fabrikanten houden met dit soort details soms geen rekening, waardoor simpelweg de bouwbeschrijving volgen niet altijd de juiste manier is;)

@pietsan die bouwtekening was een explosietekening. :) en niet eens helemaal accuraat. Zo waren die pompen, waar ik inmiddels achter ben wat het zijn, al een gedoe om die te plaatsen. Dat rondhout van die pompen en nagelbankjes is maar 2 mm. Daar boor je niet met alle gemak een gaatje in op de kopie kant. En omdat het dek nu een laag mahonie heeft druk je er nu ook niet iets zomaar in. Dat moet je doorboren. Dus idd Piet, heel veel geleerd met dit model. Maar ik maak hem toch zo goed als ik nog kan af. En voeg zelfs nog dingen toe. Ook dat is leren en oefenen. :bier:

Jup dat is waar. De directeur vind het zelfs mooi. ;)

Het sloepje beplanken!!! Om het een betere afwerking te geven ga ik het dubbel beplanken. 1 laag fineer van mahonie (Dat heb ik nog liggen) schijnt door. Ja mahonie splintert erg en daardoor kijk je tussen de planken als je hem tegen het licht houd. Dus 1 laag met balsa. Dat hebben ze in de winkel niet. plankjes van 1,4 x 0,7 mm en 60 mm lang. Dus een balsa plankje genomen en geëxperimenteerd. Met het figuurzaagje met een heel dun zaagje erin lukte het. Ik kreeg uit 1 plankje 5 nieuwe planken. Met allemaal de zelfde breedte en een gemiddelde dikte van 0,65. Dat schuren we naderhand wel vlak. Ik heb nou eenmaal geen vandiktebank hier staan :)

IMG_0047.JPG IMG_0049.JPG IMG_0050.JPG IMG_0051.JPG IMG_0052.JPG

Het is nog niet verlijmd, alleen verbogen om in vorm te komen na het in water weken.

Misschien een tip voor boortjes. Ik heb deze set gekocht met boortjes vanaf 0.3mm: https://www.ebay.nl/itm/Semi-automatic-Micro-Mini-Hand-Drill-with-Chuck-and-20pcs-0-3-1-6mm/223413369844?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

@pietsan Jouw tip over spijkertjes in boren ga ik nu ook toepassen. Dat kan een hoop stevigheid geven.
Ik heb exaxt dezelfde boorset. En ik heb deze erbij besteld https://nl.aliexpress.com/item/32721187072.html?spm=2114.13010708.0.0.3a994c4dRWZD1O Let op alleen deze past op de boor. ivm schroefdraad. En dan is het boortje superhandig.

Back