Daar kom ik nooit meer bij met een hamertje Piet. Ik moet zelfs met 2 lange pincetten knoopjes leggen. En die nageltjes in de mast ging gelukkig met een een lange spitsbektang en heel veel geduld. Omdat de mast van balsa is. Was hij van beuken dan had ik een fiks probleem gehad. Dan had ik plaats moeten maken om het op jouw manier te doen. De beslissing was dan geweest om de touwen boven in de mast vast te zetten.
Ja en die kleuren touw ik weet nu beter voor mijn volgende model. Donker alleen maar voor de wantrouwen en de touwen die op hun plek blijven en de rest lichtbruin of beige. Dit was een verkeerde start. Ik heb hier veel geleerd hoe dingen wel moeten en hoe niet. De keuze voor het zwarte garen op de zeilen kwam eigenlijk door de leverancier van het pakket. Hij had de zeilen voorgedrukte met dikke zwarte verflijnen. Vandaar mijn keuze om het met zwart te doen. Ze hadden idd met lichtkleurig touw gemoeten. Maar het is goed dat het hier fout is gegaan. Dit vergeet ik nooit meer en andere nieuwkomers die dit zo zien incl. de discussies die erover ontstaan leren daarvan.
Het grappige van die nagelbankjes is is dat toen ik ze de eerste keer aan het monteren was. Ik al aan het denken was om het op jouw manier te doen. Of om grote gaatjes te boren en de uiteinde af te ronden. En dan in het dek te plaatsen. Maar toen dacht ik, "och daar kan niks meer mee gebeuren."