Bouwverslag Veliero Endeavour 1768 (James Cook)

Nou even aan het experimenteren geslagen en ik moet zeggen het eerste resultaat mag er zijn. 4 x 1,9 x 2 mm. Als garen gebruik ik 0,2 mm polyester lichtbruin. Alleen de draairepen maak ik van 0,5 mm touw wat bij het pakket zat.
Die dingen heb ik zo gemaakt. Tja nu moet ik wel.
Bekijk bijlage 335990 Bekijk bijlage 335991 Bekijk bijlage 335992 Bekijk bijlage 335993

@pietsan Op jouw website (tuigage 1) zag ik dat de schoot middels een blok aan het zeil zit. De hals is ook zo of zit die met een knoop? dat was mij niet duidelijk.
De hals van het grootzeil zit ook met een blok aan de schoothoorn net als de schoot en loopt op de zelfde manier als de schoot maar dan naar voren. Terwijl de hals van de fok met het vaste part aan de schoothoorn werd gesplitst en via een geleide blok aan de botteloefs (uithouder op het galjoen) naar het beleg punt ging naar een klamp voor op de bak. De hals werd ook wel in het begin van de 17e eeuw door een zogenaamde 'bril' onder de scheg gevoerd of door een gat in de scheg. Halverwege de scheg zaten voor dit doel dan twee gaten voor de fokkehalzen van Bak- en Stuurboord. (dit kun je volgens mij ook vinden in het boek van Zu Mondfeld over Historische zeilschepen in de rubriek 'lopend want'. Op mijn site leg ik uit wat het verschil is tussen de schoten en de halzen;
De schoot houdt de schoothoorn (onderhoek van het zeil) aan de lijzijde (van de wind af) en loopt naar achteren en de hals houdt de schoothoorn aan de loefzijde (waar de wind in komt) naar voren en loopt ook naar voren.

Soms moet je wat schipperen, zoals biiv. de halzen van de fok op de Sovereing. Daar lopen de halzen van de fok via een geleide blok aan de nokken van de blindera naar het beleg punt op de verschansing van de bak omdat de snebbe (galjoen) geen botteloefs heeft en de scheg zich ook niet leent om er gaten in te boren wegens de decoraties...
 
Laatst bewerkt:
ik heb in dit geval een Balsa balkje genomen van 2x2 mm en daar een stukje van 4 mm afgezaagd. Vervolgens heb ik met een driehoek-sleutelvijltje rondom een gleufje gemaakt door het blokje tussen de vingers te houden en de vingers min of meer als geleider voor de vijl te gebruiken. Het gaatje geboord aan 1 kant en vervolgens de hoekjes rond geschaafd met een houtje waar ik een stukje schuurpapier op vastgezet had met dubbeltape. 7 minuten op de klok af.
Ik keek er tegen op, maar het viel reuze mee. de kantjes ronden was het moeilijkste
Ik maak soms mijn blokjes ook zelf, maar nooit van Balsa, meestal van beuk omdat dit een stuk sterker is. Is wel wat meer vijlwerk, maar gaat dan ook nooit meer stuk:)
 
De hals van het grootzeil zit ook met een blok aan de schoothoorn net als de schoot en loopt op de zelfde manier als de schoot maar dan naar voren. Terwijl de hals van de fok met het vaste part aan de schoothoorn werd gesplitst en via een geleide blok aan de botteloefs (uithouder op het galjoen) naar het beleg punt ging naar een klamp voor op de bak. De hals werd ook wel in het begin van de 17e eeuw door een zogenaamde 'bril' onder de scheg gevoerd of door een gat in de scheg. Halverwege de scheg zaten voor dit doel dan twee gaten voor de fokkehalzen van Bak- en Stuurboord. (dit kun je volgens mij ook vinden in het boek van Zu Mondfeld over Historische zeilschepen in de rubriek 'lopend want'. Op mijn site leg ik uit wat het verschil is tussen de schoten en de halzen;
De schoot houdt de schoothoorn (onderhoek van het zeil) aan de lijzijde (van de wind af) en loopt naar achteren en de hals houdt de schoothoorn aan de loefzijde (waar de wind in komt) naar voren en loopt ook naar voren.
Tot de 18e eeuw gebruikte men enkele touwen die aan de schoothoorn bevestigd waren. Dus in mijn geval geen blokken aan de schoothoorn. (bron WzuMondfeld) Neem aan dat ik het dan zo moet doen?
De brassen daarentegen werden indertijd wel met enkele blokken vastgezet. In mijn geval moet ik dus 4 blokken aan de ra bevestigen. 2 voor de brassen en 2 voor de toppenanten.
 
Pffff. bij Anatomy of... dan komt er wel een blok aan de schoothoorn, eentje voor de schoot die dan naar achteren gaat. De hals heeft voor bij het bevestigenspunt een blok. Nou weet ik het effe niet meer.
 
Tot de 18e eeuw gebruikte men enkele touwen die aan de schoothoorn bevestigd waren. Dus in mijn geval geen blokken aan de schoothoorn. (bron WzuMondfeld) Neem aan dat ik het dan zo moet doen?
De brassen daarentegen werden indertijd wel met enkele blokken vastgezet. In mijn geval moet ik dus 4 blokken aan de ra bevestigen. 2 voor de brassen en 2 voor de toppenanten.
Dat klopt Stephan, er zijn inderdaad heel wat verschillen in bouw en tuigen uit verschillende tijdperken. In het boek kun je daar veel over vinden, met als aantekening dat Mondfeld het niet altijd goed heeft, daarom is het raadzaam om verschillende bronnen te raadplegen als je iets helemaal correct wilt doen. Wat de brassen betreft heb je gelijk, de toppenanten liepen vaak door een samen-gesteld-blok het zogenaamde 'vioolblok' waarbij het bovenste schijf voor de toppenanten is en de onderste schijf voor de schoten van het zeil wat aan de ra er boven hangt. Ik heb dit toevallig deze week nog behandeld op mijn website op de pagina 'vaardigheden 5' , ook hoe je zo'n blok zelf makkelijk kunt maken. En dit vind je ook regelmatig terug op de pagina's die over het optuigen van de zeilen gaan.
 
Stephan van Ittervoort naar Hulst is zowat 1 uur en drie kwartier rijden, moet te doen zijn, dus ik weet niet wat je volgende week zaterdag te doen hebt?? ;);)

Maar zonder dollen die benamingen daar worstel ik ook steeds mee hoor, gelukkig zijn er inmiddels best wel wat verslagen hier te vinden, en op persoonlijke sites van de bouwers, waarop je alles nog eens rustig na kunt zien
En als je het uiteindelijk denkt te weten is je schip klaar, begin je aan het volgende schuitje, en tegen de tijd dat je aan de tuigage begint moet je weer opnieuw gaan zoeken.....:D:D

Maar ondanks alles hebben we met elkaar inmiddels al best veel kennis opgedaan en het is en blijft een leuke hobby, vind ik tenminste;)
 
Stephan van Ittervoort naar Hulst is zowat 1 uur en drie kwartier rijden, moet te doen zijn, dus ik weet niet wat je volgende week zaterdag te doen hebt?? ;);)

Maar zonder dollen die benamingen daar worstel ik ook steeds mee hoor, gelukkig zijn er inmiddels best wel wat verslagen hier te vinden, en op persoonlijke sites van de bouwers, waarop je alles nog eens rustig na kunt zien
En als je het uiteindelijk denkt te weten is je schip klaar, begin je aan het volgende schuitje, en tegen de tijd dat je aan de tuigage begint moet je weer opnieuw gaan zoeken.....:D:D

Maar ondanks alles hebben we met elkaar inmiddels al best veel kennis opgedaan en het is en blijft een leuke hobby, vind ik tenminste;)
Helaas kan ik niet zolang meer in een auto zitten. Anders had ik het gedaan. Altijd leuk om persoonlijk kennis te maken.
Met mijn 53 jaar zijn mijn gewrichten al behoorlijk versleten, te hard gewerkt. Maar verder zo gezond als een vis. De rede ook dat ik ondanks mijn zee aan tijd dat bootje nog niet klaar heb. Kan gewoonweg niet te lang doorgaan. Maar je heb gelijk, deze hobby had ik 30 jaar geleden moeten ontdekken.
 
Dat klopt Stephan, er zijn inderdaad heel wat verschillen in bouw en tuigen uit verschillende tijdperken. In het boek kun je daar veel over vinden, met als aantekening dat Mondfeld het niet altijd goed heeft, daarom is het raadzaam om verschillende bronnen te raadplegen als je iets helemaal correct wilt doen. Wat de brassen betreft heb je gelijk, de toppenanten liepen vaak door een samen-gesteld-blok het zogenaamde 'vioolblok' waarbij het bovenste schijf voor de toppenanten is en de onderste schijf voor de schoten van het zeil wat aan de ra er boven hangt. Ik heb dit toevallig deze week nog behandeld op mijn website op de pagina 'vaardigheden 5' , ook hoe je zo'n blok zelf makkelijk kunt maken. En dit vind je ook regelmatig terug op de pagina's die over het optuigen van de zeilen gaan.
Ja in je bouwverslag de Soeverein had ik het ook al gevonden. Maar dat worden op die schaal mij te veel touwtjes boven langs de ra. Ik heb het even overwogen. Zet het gewoon met een knoopje vast aan de ra.
 
Laatst bewerkt:
De E313 is een hobbelweg en de ring in Antwerpen wordt verbouwd, het is de andere kant van het land :) is geen doen met je rug, je moet terug ook. Maar had wel leuk geweest, ben toen we in Neerpelt woonde in Duizel geweest in 2014 was best gezellig modelbouwers zijn kalme mensen :D
Welk schip wordt je volgende?
grz,
Chris
 
De E313 is een hobbelweg en de ring in Antwerpen wordt verbouwd, het is de andere kant van het land :) is geen doen met je rug, je moet terug ook. Maar had wel leuk geweest, ben toen we in Neerpelt woonde in Duizel geweest in 2014 was best gezellig modelbouwers zijn kalme mensen :D
Welk schip wordt je volgende?
grz,
Chris
Ligt al op de plank te wachten Spansk Galleon van Billing Boats. Doos heeft jaren in de kast gelegen. En niks lasercut, alles met het zaagje.
Vintage-Billing-Boats-Spansk-Galeon-wooden-ship-model.jpg
SpanishGalleon.jpg
 
Dat is een mooie Stephan! veel bouwplezier, en ook de zeilen borduren of ga je ze printen? Uitzagen heeft ook mijn voorkeur in plaats van een laser.

Ja Jaques we zijn allemaal niet meer nieuw en hebben zo onze slijtage dingen, botjes spieren en zien. al met al kunnen we ons best redden :D
grz,
Chris
 
Zeilen ga ik printen en borduren.
Het precisie schilderwerk op de boot wil ik ook gaan printen.
Ja ik kan bijna niet wachten. Maar ik weet hoe ik ben. Eerst de ene afmaken. Tussendoor alleen research naar hoe en wat als ik aan de PC zit
De romp is enkele plank. Ik heb nog heel veel Mahonie fineer. Denk dat ik daar weer strookjes van snij en de romp daarmee bekleed. Is mooier.
 
Back
Top