Bouwverslag Veliero Endeavour 1768 (James Cook)

De zeilen zijn nu allemaal klaar.
Het volgende dilemma is het ophangen van die zeilen. Daar ga ik eens rustig over nadenken. Dit moet ik op die schaal eens rustig uitvogelen. Ik ga niet alle tuigage gebruiken. Of misschien toch wel. Zit in elk geval te wachten op kraaltjes van Ali. 2mm om het Rak te kunnen maken. Dan iets verzinnen om de draaireep te maken of iets wat er op lijkt. Tappenanten, geien, buikgarding, schoten, boelijns, etc.... Ik moet me daar nog eens goed in verdiepen. Het is schaal 1 op 100 en alles wordt dan erg klein. Maar ik heb ook een emmertje van 2 mm gemaakt dus daar schrik ik niet van terug. www.pietsan.nl is veel terug te vinden. ;)

Bij schaal 1 op 100 is er inderdaad het risico dat het geheel nogal druk wordt, mede omdat op deze schaal touw gauw te dik is.
Anderzijds leer je er erg veel van als je alle touwwerk ook daadwerkelijk aanbrengt.
En wanneer je het stap voor stap doet met een duidelijke handleiding erbij is het ook niet werkelijk moeilijk.

Ja was ook aan het denken om alle lijnen te doen als leermomentje. Zal alleen niet overal de blokken meenemen want dat is te veel gevraagd op die grote. Moet ze ook zelf maken en denk dat de grootste tussen de 2 a 3 mm moet zijn. Dat wordt het dus niet. Maar je heb gelijk @*Hans* een goede oefening.

Het is helemaal geen probleem om sommige belijningen van het tuig weg te laten hoor Stephan, zelfs op een groot model zoals bijv. de Sovereign zit niet het complete tuigage. Als je de belangrijkste lijnen aanbrengt, zoals toppenanten, draairepen, schoten, halzen en brassen dan heb je al een heel aardig model en waarschijnlijk al voldoende tuig voor zo'n klein model.... Op kleine modellen zoals dat van jou word het eerder erg onoverzichtelijk en zie je door de bomen het bos niet meer als je de hele tuigage gaat zetten, hetgeen ook absoluut niet gaat meevallen vrees ik.

IMG_0001.JPG IMG_0002.JPG

Ik had al boelijns geplaatst aan 1 zeil. Het betreft de fokkemast en volgens anatomy of the..... zitten die met 2 lijnen vast. Die probeer ik. Is het te druk is een knipje met de schaar deze weg. Of ik doe ze alleen aan de 2 zeilen van de fokkemast en de hoofdmast.
De ra heb ik bevestigd met een lus en een dubbele knoop, vind de schuine steken niet mooi. Maar in WzuMondfeld ergens op pagina 252 staat boven een tekening met een lus en die methode vind ik ook mooi. Misschien dat ik die probeer. Lijkt me makkelijke dan wat ik nu doe.
Verder doe ik na lang tekeningen kijken en naar aanzien van het advies van @pietsan de schoten en halzen, de toppenanten en draaireep (weet alleen niet of ik alleen naar boven laat lopen en daar vastzet of dat ik hem doortrek naar het dek en aan een oogje bevestig), het rak natuurlijk (laat die kralen immers niet voor niks komen) en tot slot de brassen.
Ik bevestig de touwen eerst aan een zeil en de ra, opgerold aan kleine klosjes, voordat ik het zeil met de ra aan de mast ophang. Dit werkt volgens mij het makkelijkst.
Ik heb 5 naslagwerken:
HistorischeScheepsmodellen-WzuMondfeld
Rigging period ship models L Petersson
Anatomy of the ship - Endeavor
www.pietsan.nl
en jullie mooie adviezen.
Daar moet ik toch een eind mee komen zou ik zeggen.

Mijn vingers branden om het volgende project in exacte precisie te voltooien. Geverfd en geborduurd met een volledige tuigage. Al was het maar om het feit dat je er een stukje geschiedenis mee leert.

Bekijk bijlage 335926 Bekijk bijlage 335927

Ik had al boelijns geplaatst aan 1 zeil. Het betreft de fokkemast en volgens anatomy of the..... zitten die met 2 lijnen vast. Die probeer ik. Is het te druk is een knipje met de schaar deze weg. Of ik doe ze alleen aan de 2 zeilen van de fokkemast en de hoofdmast.
De ra heb ik bevestigd met een lus en een dubbele knoop, vind de schuine steken niet mooi. Maar in WzuMondfeld ergens op pagina 252 staat boven een tekening met een lus en die methode vind ik ook mooi. Misschien dat ik die probeer. Lijkt me makkelijke dan wat ik nu doe.
Verder doe ik na lang tekeningen kijken en naar aanzien van het advies van @pietsan de schoten en halzen, de toppenanten en draaireep (weet alleen niet of ik alleen naar boven laat lopen en daar vastzet of dat ik hem doortrek naar het dek en aan een oogje bevestig), het rak natuurlijk (laat die kralen immers niet voor niks komen) en tot slot de brassen.
Ik bevestig de touwen eerst aan een zeil en de ra, opgerold aan kleine klosjes, voordat ik het zeil met de ra aan de mast ophang. Dit werkt volgens mij het makkelijkst.
Ik heb 5 naslagwerken:
HistorischeScheepsmodellen-WzuMondfeld
Rigging period ship models L Petersson
Anatomy of the ship - Endeavor
www.pietsan.nl
en jullie mooie adviezen.
Daar moet ik toch een eind mee komen zou ik zeggen.
Dat gaat vast allemaal goed komen als ik je plannen lees. De boelijns is altijd een mooie meerwaarde als je het model met zeilen bouwt, succes.

Ja was ook aan het denken om alle lijnen te doen als leermomentje. Zal alleen niet overal de blokken meenemen want dat is te veel gevraagd op die grote. Moet ze ook zelf maken en denk dat de grootste tussen de 2 a 3 mm moet zijn. Dat wordt het dus niet. Maar je heb gelijk @*Hans* een goede oefening.
Ik zou even een paar zakjes blokjes bestellen. Dat is niet echt een grote investering. Lijkt me nogal priegelig voor je te maken. Alhoewel... de jufferblokjes ging je ook goed af!

Ik zou even een paar zakjes blokjes bestellen. Dat is niet echt een grote investering. Lijkt me nogal priegelig voor je te maken. Alhoewel... de jufferblokjes ging je ook goed af!
ik was er gewoon aan het denken om een stukje hout dat op een blok lijkt in het touw te plakken. Ze moeten in verhouding zo klein zijn dat het wellicht het gewenste effect geeft zonder intens gepriegel.

Nou even aan het experimenteren geslagen en ik moet zeggen het eerste resultaat mag er zijn. 4 x 1,9 x 2 mm. Als garen gebruik ik 0,2 mm polyester lichtbruin. Alleen de draairepen maak ik van 0,5 mm touw wat bij het pakket zat.
Die dingen heb ik zo gemaakt. Tja nu moet ik wel.
IMG_0004.JPG IMG_0005.JPG IMG_0006.JPG IMG_0007.JPG

@pietsan Op jouw website (tuigage 1) zag ik dat de schoot middels een blok aan het zeil zit. De hals is ook zo of zit die met een knoop? dat was mij niet duidelijk.

Absoluut knap gemaakt! Kan je beschrijven hoe je werkwijze hier in is?
ik heb in dit geval een Balsa balkje genomen van 2x2 mm en daar een stukje van 4 mm afgezaagd. Vervolgens heb ik met een driehoek-sleutelvijltje rondom een gleufje gemaakt door het blokje tussen de vingers te houden en de vingers min of meer als geleider voor de vijl te gebruiken. Het gaatje geboord aan 1 kant en vervolgens de hoekjes rond geschaafd met een houtje waar ik een stukje schuurpapier op vastgezet had met dubbeltape. 7 minuten op de klok af.
Ik keek er tegen op, maar het viel reuze mee. de kantjes ronden was het moeilijkste

Back