Bouwverslag van mijn eerste scheepsmodel ‘GJOA’ van Constructo

Ik ben je aan het volgen en denk dat je goed bezig bent door goed na te denken . TOPPIE hoor . Zo als je ziet is alle begin best lastig. En eh fouten zijn er om van te leren .
We zijn allemaal best vaak de mist in gegaan. Uit huilen en opnieuw beginnen is dan het devies
Veel succes met de verdere afbouw

Dank je wel Dick,
Er zullen best nog wel een aantal fouten aankomen, maar daar maak ik zelf idd niet zo’n probleem van. Het is een mooie, maar ook best moeilijke hobby, en ik bewonder de mooie bouwwerken zoals die in dit forum getoond worden.
Ik verwacht ook niet van mezelf al heel snel op dit niveau te zijn, maar al doende leert men, en erg fijn dat ik op dit forum mensen leer kennen die bereid zijn mij te ondersteunen en tips te geven.

Ik geniet elke dag van het bouwen

Een beetje handigheid en een hoop geduld doet wonderen Edwin.
Welkom, en een leuk bootje heb je uitgezocht.

Een beetje handigheid en een hoop geduld doet wonderen Edwin.
Welkom, en een leuk bootje heb je uitgezocht.

Dank je wel Peter,
Ik voel me ook absoluut welkom hier.. zo leuk...
Een heerlijke bezigheid om mijn dagen te vullen.
Ik heb nu al met mezelf afgesproken dat de volgende wat groter en 17e eeuws gaat worden.
Maar eerst met veel plezier en geduld dit project tot een goed einde brengen :yes:

Zo te zien heb je een leuk scheepje uitgezocht om mee te beginnen. Er zijn ook mensen die meteen in het diepe springen en gelijk maar beginnen met een 4 sterren model en dat gaat maar een enkele keer goed. De meeste zie je dan een paar weken hier en daarna nooit meer. Dus dit is toch wel een beter idee, zo doe je wat ervaring op en kom je er ook achter of het wat voor je is. Hulp is er hier meer als genoeg, dus veel succes met het bouwen van dit leuke scheepje.:thumbsup:

Zo te zien heb je een leuk scheepje uitgezocht om mee te beginnen. Er zijn ook mensen die meteen in het diepe springen en gelijk maar beginnen met een 4 sterren model en dat gaat maar een enkele keer goed. De meeste zie je dan een paar weken hier en daarna nooit meer. Dus dit is toch wel een beter idee, zo doe je wat ervaring op en kom je er ook achter of het wat voor je is. Hulp is er hier meer als genoeg, dus veel succes met het bouwen van dit leuke scheepje.:thumbsup:

Dank je wel Piet,
Ik maak dan ook dankbaar gebruik van de geboden hulp :worship:

10AD7410-CC21-4035-8DE7-2902CCA5BA5D.jpeg
311AC915-8BB9-4139-B282-BB6E070B75C4.jpeg
914F1F18-88F3-47E1-A26B-0EB8E8B44074.jpeg
Vandaag weer even lekker aan het ‘beplanken’ geweest...

Edwin, je huidgangen zitten er netjes op, daar valt weinig van te zeggen. Je laat de planken bij de boeg in een mooi scherp puntje aansluiten, maar hou er wel rekening mee dat er straks nog een eigenlijke kiel en voor- en achtersteven tussen moeten. Dus i.p.v. de latten mooi te laten aansluiten, kun je hier (zie foto) beter een kleine ruimte open laten, dat scheelt straks een hoop vijl- en schuurwerk.
boeg_bewerkt-1.jpg

Edwin, je huidgangen zitten er netjes op, daar valt weinig van te zeggen. Je laat de planken bij de boeg in een mooi scherp puntje aansluiten, maar hou er wel rekening mee dat er straks nog een eigenlijke kiel en voor- en achtersteven tussen moeten. Dus i.p.v. de latten mooi te laten aansluiten, kun je hier (zie foto) beter een kleine ruimte open laten, dat scheelt straks een hoop vijl- en schuurwerk.
Bekijk bijlage 323388

Dank voor de tip Piet,
Ik vroeg me al af hoe ik straks de voorsteven moest bevestigen.
Is het handig om ‘de punt’ te schaven, of is schuren/vijlen veiliger ?
Gr. Edwin

Dank voor de tip Piet,
Ik vroeg me al af hoe ik straks de voorsteven moest bevestigen.
Is het handig om ‘de punt’ te schaven, of is schuren/vijlen veiliger ?
Gr. Edwin
Ik denk dat je hier je eigen weg in moet vinden Edwin. Er zijn vele manieren om dit te doen, Sjors noemt al vijlen, wat heel goed kan maar best wel veel werk is. Zelf plaats ik nagenoeg altijd de kiel eerst voor ik ga beplanken, dan sluiten je huidgangen messcherp aan tegen de kiel, maar jij hebt het nu zo gedaan, dus dat kan niet meer. Veel bouwers doen het op jou manier, maar houden dan rekening met de ruimte die nodig is voor de kiel en steven(s), dat scheelt een hoop schuur- en vijlwerk later.
Je kan de kiel straks aftekenen met potlood en dan net binnen de potlood lijnen het overtollige hout weg zagen of snijden en het laatste beetje schuren of vijlen. Schaven is denk ik wat lastiger omdat je gauw teveel materiaal weg schaaft. De punt moet niet alleen kleiner worden, maar moet er helemaal tussen uit zodat de stevens en kiel op de valse kiel kunnen worden gelijmd. Dus het is even uitvinden wat voor jou het beste werkt. Je kan wel vast met de rest van je huidbeplanking rekening houden met de ruimte die nodig is voor de kiel.

Ik bedacht me na jou tip ook waarom niet eerst de kiel plaatsen...
Ik volg nog net even te veel de beschrijving denk ik.
Leermomentje weer :hammer:

Ik ga idd de punt na aftekenen zagen en vijlen, en dan zodanig dat de beplanking strak op de kiel aansluit.
Even extra werk, maar daar leer ik dan weer van ;)

Er zijn hierin verschillende werkwijzen. Zelf breng ik de kiel ook altijd later aan en maak dan in de boeg een groef waarin de kiel komt te liggen. Zie foto's

Bijlagen

• kiel 005.JPG
    kiel 005.JPG
    661,3 KB · Weergaven: 230
  • kiel 009.JPG
    kiel 009.JPG
    716,8 KB · Weergaven: 262
  • kiel 010.JPG
    kiel 010.JPG
    718,5 KB · Weergaven: 223
Langzaam ga je steeds meer vooruit kijken als je deze hobby blijft doen en ga je vanzelf de dingen een eigen draai en volgorde geven. Voor nu is het niet meer dan logisch dat je gewoon de bouwbeschrijving volgt omdat de ervaring natuurlijk nog ontbreekt. En er is nog geen man overboord hoor, het komt zeker wel goed:). De foto's van Hans Groenenberg hierboven laten perfect zien wat ik bedoel.

Ik bedacht me na jou tip ook waarom niet eerst de kiel plaatsen...

Ik ga idd de punt na aftekenen zagen en vijlen, en dan zodanig dat de beplanking strak op de kiel aansluit.
Even extra werk, maar daar leer ik dan weer van ;)

B0A47882-724D-4090-A600-D842DF0B1AA1.jpeg
Langzaam ga je steeds meer vooruit kijken als je deze hobby blijft doen en ga je vanzelf de dingen een eigen draai en volgorde geven. Voor nu is het niet meer dan logisch dat je gewoon de bouwbeschrijving volgt omdat de ervaring natuurlijk nog ontbreekt. En er is nog geen man overboord hoor, het komt zeker wel goed:). De foto's van Hans Groenenberg hierboven laten perfect zien wat ik bedoel.

Dag Piet,

Mag ik je nog even om advies vragen.
Zoals je ziet heb ik inmiddels de kiel geplaatst.
Kan in nu het beste de latten vanaf de kiel richting het dek plaatsen, en de dan ontstane opening in de romp verder gaan afdichten, of ga ik verder richting de kiel ?

Gr. Edwin
B0A47882-724D-4090-A600-D842DF0B1AA1.jpeg

Laatst bewerkt:
Er zijn hierin verschillende werkwijzen. Zelf breng ik de kiel ook altijd later aan en maak dan in de boeg een groef waarin de kiel komt te liggen. Zie foto's

Wauw, dat is strak....
Inmiddels heb ik nu al de kiel geplaatst, maar ik begrijp dat beide manieren zouden kunnen.
Dank je wel voor de info

0CA4BC87-379D-485C-9EB9-21FACD2238BC.jpeg
Vandaag erachter gekomen hoe belangrijk het ‘voorwerk’ bij het bouwen van een model is.
Ik dacht de spanten voldoende geschuurd te hebben, waardoor de huidgangen zonder noemenswaardige problemen geplaatst kon worden.
Op zich ging dat best wel goed. Totdat ik het voorsteven ging plaatsen...
De planken liepen te ver door naar voren, waardoor het voorsteven er bijna tussen verdween.
Ik heb dit opgelost door een extra plankje er tussen te lijmen, waardoor het voorsteven wel mooi tussen de plankjes kwam te zitten.
Dit had voorkomen kunnen worden door vooraf de voorste spanten in de juiste hoek te schuren.... :hammer:

Ach, weer een leermomentje natuurlijk.
En ook wel weer leuk om zelf creatieve oplossingen te zoeken :yes:

Back