Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Over je vragen in het andere deel van het forum:
De methode met punaises is de betere methode omdat je dan helemaal geen gaatjes in de planken maakt. Hoef je ze ook niet weg te werken.
En het dek vochtig maken heeft weinig zin als het multiplex is. Dat laat zich lastig vervormen namelijk,
dan kun je beter met elastieken en klemmen werken.
Welkom Edwin. Absoluut een mooie hobby. Veel succes met de bouw. We zien je vorderingen graag verschijnen.
Nette start van een leuk schip, ik ga je volgen.
Suc6 Hans.
Je hebt het dek mooi en strak gemaakt ! [emoji2][emoji481]
als ik dat had gedaan had ik de plank geforceerd naar boven moeten buigen, en dat lijkt me niet goed.
Toch wel hoor. Zeker 17e eeuwse schepen hadden een zeer grote "zeeg" - d.w.z. dat de planken ongeveer als een banaan langs de romp liepen. Als je nu kijkt naar de achterkant van je schip dan zou je uiteindelijk te laag uitkomen met de reling van het schip. In de 18e eeuw kreeg men meer in de gaten hoe de romp langsscheeps van sterkte voorzien kon worden en werd de zeeg minder.
Dit is altijd een lastig begin bij het beplanken: hoe loopt de eerste lat? Het dek is daarbij meestal een richtlijn om te volgen.
Wanneer je de lat in water legt (ammoniak is niet eens nodig) dan is deze na ca. 30 minuten al zodanig soepel dat je deze over de brede zijde kunt buigen. Je hoeft ook niet zo veel te buigen. Je kunt eventueel het hout eerst goed heet maken met der soldeerbout of met de strijkbout en dan in de kromming buigen. Ik doe dit altijd met mijn handen en voel wanneer het hout te ver buigt en tegen breken aanzit.
En beter een keer opnieuw begonnen en het in de goede lijn doen dan achteraf telkens tegen de "problemen" aanlopen.
Weet je toevallig welk hout het is waarmee je werkt?
Let op: dit zijn allemaal goedbedoelde adviezen en beslist geen kritiek - integendeel. Ik zie graag dat je plezier hebt in het bouwen, en niet dat je het model na x tijd in een hoek smijt omdat het niet lukt.![]()
Ah, oké. Dat is net het hout wat ik niet heb, dus ik zou je ook niet kunnen helpen wanneer je wat tekort zou komen...Het hout voor de romp is ‘sapelle