Bouwverslag van de OcCre ‘Endurance’.

Pfff, het wordt allemaal steeds moeilijker. Dat betekent dat ik ook veel rustiger aan doe. Dit sloepje kostte me een dag of vier, steeds een uurtje. Niet vlekkeloos, maar van een afstandje acceptabel denk ik.

Er moet nog wat beits op de rand, en de romp moet nog een keer goed geschuurd en krijgt nog een laag witte verf.

20210620_184756.jpg


20210620_185954.jpg


20210620_190024.jpg


20210620_200010.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de romp van de lifeboat met 600 grit gladgeschuurd en er nog een lik witte verf tegenaan gelakt. De sapele rand en de bankjes hebben een laag transparante zijdeglans beits gekregen.
Die bankjes waren trouwens nog een uitdaging: ze moesten van 1 x 4 mm lindenhout gemaakt worden, maar om een of andere reden zit dat niet in de kit. Dat had ik al eerder gemerkt. Ik heb nu latjes van 5 x 2 mm gebruikt, en die afgesneden naar 4 mm. Ze zijn wat aan de dikke kant, maar dat misstaat niet, vind ik.
De rand aan de voorkant van de sloep is nog rafelig: even kijken hoe ik dat wat netter kan maken.

20210621_184938.jpg


20210621_185020.jpg
 
Laatst bewerkt:
Langzaam maar gestaag. Ik doe van alles door elkaar, gewoon omdat ik nieuwsgierig ben. Dus vandaag geen nieuwe sloepjes, maar het begin van het in elkaar zetten van de boegspriet.

Over de sloepjes: ik ga de tweede grote sloep net als de eerste beplanken met het 1 x 3 mm lindehout, maar ik ga proberen de twee kleine sloepjes met dunner (0,6 mm sapele) te beplanken.

De boegspriet heb ik taps geschaafd (blokschaafje) en geschuurd, en hem in de blanke lak gezet. Als die droog is verf ik de boegspriet wit. En dan begint de montage van wat blokken, ringen en tuigage.

20210627_212910.jpg


20210627_212945.jpg


20210627_213011.jpg


20210627_213044.jpg


De lak was na een uurtje droog genoeg om glad te schuren, en om de boegspriet de eerste laag wit te geven.
20210627_222334.jpg


20210627_222405.jpg


Ik heb wel nog de rafelige rand van het eerste sloepje een beetje toonbaarder gemaakt (boven voor, onder na):
CollageMaker_20210627_215303797.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou adviseren om de voormast om te draaien, rechte kant van de mars aan de achterzijde en ezelshoofd naar voor, maar misschien was dit wel zo volgens je bouwbeschrijving. :)
 
Mooi hoor, en dan kan de tuigage beginnen:yes::yes: ik weet niet of je dat wist, maar de voorste mast is de fokkemast. De fokkemast (en andere masten ook) zijn meestal opgebouwd uit 3 delen: de ondermast, de marssteng en de bramsteng, met de naam van het geheel ervoor, bv fokkemarssteng en grootbramsteng.
 
Mooi hoor, en dan kan de tuigage beginnen:yes::yes:

Hold your horses, @Ronk ! Eerst nog drie sloepen, honderd meter reling, en allerlei klein werk.

ik weet niet of je dat wist, maar de voorste mast is de fokkemast. De fokkemast (en andere masten ook) zijn meestal opgebouwd uit 3 delen: de ondermast, de marssteng en de bramsteng, met de naam van het geheel ervoor, bv fokkemarssteng en grootbramsteng.
Dank ! Kan weer in m'n woordenboek.
De drie masten van de Endurance bestaan maar uit twee (staande) delen.

Zijn de namen van de drie masten dan: fokkemast, grote mast en bezaanmast ?
 
Laatst bewerkt:
De bovenste dwarsmast (ra ?) aan de (fokke?)mast. Het lijkt of die scheef aan de mast hangt, maar dat is de vervorming van m'n cameraatje.

EDIT: Het zit nog niet helemaal goed. De dwarsmast zit 90 graden verkeerd aan de mast. Het blokje tussen ra en mast moet worden verplaatst. En: de uiterste blokken zitten aan te korte touwtjes ! Dank, @Hans1111 (op Facebook).

20210628_223010.jpg


20210628_223203.jpg


20210628_223048.jpg


20210628_223257.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top