Bouwverslag van de OcCre ‘Endurance’.

Ik heb de twee trapjes die ik vandaag gemaakt heb groen geverfd. Ik ben half kleurenblind (groen/rood) en ik kan op de BB niet goed zien wat voor kleur ze eigenlijk moeten hebben. Bruin ?? Maar ik vind het groen (dat ik als een soort grijs zie) wel bij de opbouw van de dekken passen.

De foto in de BB:
20210525_200043.jpg

Mijn groene trapje:
20210525_201036.jpg

Het trapje (nog los) op z'n plaats:
20210525_200956.jpg

Mooi hoor Cyril, netjes werk

waar je wellicht bij het volgende stuk rekening wilt houden (kijkend naar de afwerking van de hondehokken) is de maat van het gebruikte hout.
ik heb even gegoogeld op de occre/endurance en volgens mij is de schaal waarop je bouwt 1/60, correct?
Als ik dan even de lengte van de hondehokken op 15 cm schat, en je hebt ze met enkele stukken fineer afgewerkt, dan zijn dat planken van 9 meter lengte geweest.
Da's niet echt heel waarschijnlijk, en verschrikkelijk onhandig timmeren voor een set hokjes die meest waarschijnlijk uit de reststukken van de opbouw of andere beplanking zijn gemaakt.

Om het wat realistischer te laten lijken is het wellicht een idee om lange planken in stukken te plaatsen (en dan ook niet met de de snijlijnen allemaal netjes op een lijn natuurlijk :-)

een tweede dingetje om het nog mooier (beter) te maken) is dat op een schip scherpe hoeken overal waar mogelijk worden vermeden.
als de wind een beetje waait is de kans dat je je evenwicht verliest 'redelijk' groot (geloof me, ik heb de schrammen en butsen ;-))
en wanneer je daarbij op een scherpe hoek terecht komt ..... you get the picture :-)
Daarom probeer ik bij alle onderdeeltjes ze even langs een schuurpapiertje te halen om de scherpe randjes en hoekjes weg te halen.
Het staat ook nog eens heel elegant en afgewerkt, dus win-win :-)

Just a thought, doe er je voordeel mee.

Dank je voor de tips ! Ik zou nog, net als met de dekbeplanking, met potlood de planken van de hondenhokken voorzichtig kunnen opsplitsen. En de tip over die scherpe hoeken neem ik zeker mee !

'Schaal' is sowieso wel een dingetje in de modelbouw, merk ik. De planken van het dek, de romp, en bijvoorbeeld ook van de hondenhokken, zijn 5 mm breed. Dat zou op een schaal van 1:70 (dat is de OcCre kit) betekenen dat al die planken 35 cm breed zouden zijn. Dat is misschien voor de romp redelijk (hoewel ik dat ook betwijfel), maar het lijkt me dat de hokken inderdaad gewoon met normaal timmerhout gemaakt werden, en de planken dan hooguit tussen de 10 en 20 cm breed waren, of iets in die strekking.

De jufferblokken bijvoorbeeld schat ik in doorsnee een mm of 3 à 4; dat zou betekenen dat ze in het echt tussen de 21 en 28 cm doorsnee zijn. Ik ben nooit op een echt schip geweest, maar dat lijkt me ook best groot.

Ik besef dat juist in dit deel van het forum dat soort verhoudingen belangrijk zijn, maar volledig op schaal werken valt nu buiten mijn vaardigheden en kennis. Wel leuk om over na te denken: ik leer steeds meer bij !

Laatst bewerkt:
Ik besef dat juist in dit deel van het forum dat soort verhoudingen belangrijk zijn, maar volledig op schaal werken valt nu buiten mijn vaardigheden en kennis. Wel leuk om over na te denken: ik leer steeds meer bij !

Dat valt best mee hoor, maar in dit geval valt het een beetje op, van die hele lange rechte stukken.
En dan helpen foto's ook niet mee, dan ziet alles er 'nog erger' uit :-)

Soms zijn er van die dingen waar je even over na kunt denken voor je ze plaatst, de schaal is zo'n dingetje.
bij twijvel, wachten, denken, nog meer denken, kiezen en dan doen :-)

Ik zit eigenlijk met verbazing te kijken naar die hondenhokken.
Nooit geweten dat die op die boot stond.
Weer iets geleerd!
En troost je....op schaal werken en omrekenen is voor mij ook Arabisch......
Maar altijd leuk om te zien wat er uit komt.
Trouwens, je bouw ziet er echt goed uit!

Ik zit eigenlijk met verbazing te kijken naar die hondenhokken.
Nooit geweten dat die op die boot stond.
Weer iets geleerd!

Dit is een foto van een hondenhok op de echte Endurance !
images.jpeg.jpg

Trouwens, je bouw ziet er echt goed uit!

Dank je ! Het is vaak een worsteling, en er zit veel een beetje scheef, maar ik ben tot nu toe aardig tevreden voor een eerste bouw.

Laatst bewerkt:
Het zijn niet allemaal even spectaculaire posts, maar ik wil nu eenmaal volledig zijn. Alle trapjes zitten in elkaar. Ik werd daar (logisch) steeds handiger in, en het ging steeds sneller. De twee trapjes gisteren kostten me een uur, de zes van vandaag deed ik inclusief verven ook in een uurtje.

Ze zijn nu allemaal groen geverfd, alleen heb ik hier en daar nog wat plekken gemist. Eerst maar eens laten drogen, en dan kan ik ze later vandaag misschien nog op de dekken lijmen.

Dan ga ik vanaf morgen de touwrelingen plaatsen, en dan zit alles op de dekken wat er op hoort. Dan is het tijd voor alle blokken en tuigage-steunen op de zijkanten van het schip !

Het eerste treetje is het lastigst: dat ging het beste in mijn bankschroefje.
20210526_130412.jpg

Ik zet de treetjes vast met een heel klein beetje secondenlijm.
20210526_130448.jpg

Het resultaat. OcCre is zoals gezegd niet scheutig met reserve-onderdeeltjes, die waren in aantal precies uitgepast. Maar gelukkig ben ik niks kwijt geraakt.
20210526_120408.jpg

20210526_120339.jpg

8 groene trapjes ! (Of paarse, @Stephan Kertész ? Haha !)
20210526_142113.jpg

EDIT: Hoeveel lagen verf geven jullie dit soort kleine (messing) onderdeeltjes ? Eén ? Of meer ?

Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen aan het plaatsen van de staanders van de touwreling op het hoge dek. Meteen een klein rampje: ik drukte met de priem een stuk uit de rand van het dek. Geen paniek: uit mijn ervating in de gitaarbouw weet ik dat zo'n spaander in de meeste gevallen gewoon weer netjes op z'n plaats te lijmen is. Minimale schade dus. Maar wel weer iets voorzichtiger doen ...

20210526_190855.jpg

20210526_190937.jpg

20210526_190752.jpg

20210526_190820.jpg

Het eerste, onderste touw van de reling. Wat een gepriegel weer ...

Dit is het gerepareerde stuk. Nog een beetje vullen en met beits bijpunten.
20210526_201334.jpg

De reling met touw. Dat heb ik eerst een paar keer langs een stuk bijenwas getrokken tegen pluizen. Dat werkt goed.
20210526_201425.jpg

20210526_201456.jpg

Laatst bewerkt:
Back