Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hoewel qua vaardigheden te vergelijken met een mol met parkinson is deze site zo inspirerend dat ik me ook maar aan de Endurance (toepasselijke naam ) waag. Als teenentander te bont wordt kan deze creatie nog altijd vanSpeyk volgen. Voorlopig met succes een spant geplaatst.
Gegroet hopelijk blijft U zo nu en dan iets horen
Dirk ( een soort Verolme in het klein)
Weer een goeie tip. Zo deed ik het ongeveer al, maar nog niet precies genoeg. Foto’s leggen dan keihard de ‘fouten’ bloot; gelukkig zijn de luikjes ‘op het oog’ redelijk gelukt.Ik ben het met Ronk eens.
maar als ik een kleine tip mag geven: als je de omkadering van die dekluiken maakt (geldt ook voor omkaderingen van dekroosters), en je zaagt die niet in verstek, dan plaats je best 2 overstaande zijden, met een klein beetje overmaat<. dat kan je na drogen van de lijm mooi gelijk met de rand schuren. dan plaats je de 2 andere zijden, weer met een klein beetje overmaat. Na gelijk schuren, heb je perfecte hoeken.
Succes met de verdere bouw.
De verblijven op het middendek. Die worden later op het dek gelijmd. De bovenkant wordt nog beplankt met linde, net als de dekken.
Bekijk bijlage 436545
Bekijk bijlage 436544
Met veel geduld (jaja) heb ik twee dekluiken in elkaar gepriegeld en gelakt. Ieder luikje is ook nog van boven en opzij beplankt.
Bekijk bijlage 436546
Bekijk bijlage 436547
Bekijk bijlage 436548
Bekijk bijlage 436549
Bekijk bijlage 436550
Het resultaat van vanavond:
Bekijk bijlage 436551
Er ontstaan al gezellige plekjes op het schip:
Bekijk bijlage 436554
Bekijk bijlage 436553
Scheve latjes recht op een scheve en gebogen ondergrond bevestigen is dan ook niet vanzelfsprekend. Al naar gelang het gewenste effect, kan je de achterzijde van het berghout schuin afschuren zodat het de helling van de ondergrond volgt (dan komt de buitenzijde meer haaks op de waterlijn) of de latjes voorbuigen in zijdelingse richting, zodat bij het draperen op de "kont" een min of meer horizontale lijn ontstaat.Het enige waar ik echt ontevreden over ben is de ‘kont’ van het schip, met de scheve witte latjes (berghouten).
dat is het ookIk vind het echt supergaaf om te zien hoe zo’n schip langzaam onder mijn handen groeit.
Op de gitaren die ik bouwde weet ik ze allemaal te zitten !En never mind de beginnersfouten. Die vallen een ander nooit op, en zelf ben je ze na verloop van tijd ook vergeten.
Ja, maar als je de snaren ook aan de achterkant zet zal je dat altijd blijven merken....Op de gitaren die ik bouwde weet ik ze allemaal te zitten !![]()