Bouwverslag van de OcCre ‘Endurance’.

Hoewel qua vaardigheden te vergelijken met een mol met parkinson is deze site zo inspirerend dat ik me ook maar aan de Endurance (toepasselijke naam ) waag. Als teenentander te bont wordt kan deze creatie nog altijd vanSpeyk volgen. Voorlopig met succes een spant geplaatst.
Gegroet hopelijk blijft U zo nu en dan iets horen
Dirk ( een soort Verolme in het klein)

Succes ! Fraai schip (tot nu toe). Met de echte liep het minder goed af. En laat vooral je vorderingen (of het kapseizen) van de boot hier zien !

909EF903-E97B-45CC-98E6-2CA7BA3C4730.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De verblijven op het middendek. Die worden later op het dek gelijmd. De bovenkant wordt nog beplankt met linde, net als de dekken.

063BA508-13FA-4C6F-9E91-20980BB45E6B.jpeg


2838DCD0-5B51-4A72-AD32-72C7AB4DB080.jpeg


Met veel geduld (jaja) heb ik twee dekluiken in elkaar gepriegeld en gelakt. Ieder luikje is ook nog van boven en opzij beplankt, en heeft 19 onderdeeltjes ...
514A951F-1B8A-465B-9B22-45FEBFA247F2.jpeg


6C6E4DB4-0920-4FE9-A01D-74714A6E4208.jpeg


041A4B9F-36ED-4B74-AF71-62AA00D4D464.jpeg


973F0D7C-9E21-48C2-A664-578BB0DC7BDB.jpeg


0CF001FD-7A0F-4FF6-A9BB-BE73F80B8190.jpeg


Het resultaat van vanavond:
8A3BE837-D9EE-4643-88CA-CC50CE20680C.jpeg


Er ontstaan al gezellige plekjes op het schip:
BECBE526-6B15-4207-82A4-F07B8627AE2C.jpeg


37040E3B-C841-4C01-84EC-7677BE0146A3.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het met Ronk eens.
maar als ik een kleine tip mag geven: als je de omkadering van die dekluiken maakt (geldt ook voor omkaderingen van dekroosters), en je zaagt die niet in verstek, dan plaats je best 2 overstaande zijden, met een klein beetje overmaat<. dat kan je na drogen van de lijm mooi gelijk met de rand schuren. dan plaats je de 2 andere zijden, weer met een klein beetje overmaat. Na gelijk schuren, heb je perfecte hoeken.
Succes met de verdere bouw.
 
Ik ben het met Ronk eens.
maar als ik een kleine tip mag geven: als je de omkadering van die dekluiken maakt (geldt ook voor omkaderingen van dekroosters), en je zaagt die niet in verstek, dan plaats je best 2 overstaande zijden, met een klein beetje overmaat<. dat kan je na drogen van de lijm mooi gelijk met de rand schuren. dan plaats je de 2 andere zijden, weer met een klein beetje overmaat. Na gelijk schuren, heb je perfecte hoeken.
Succes met de verdere bouw.
Weer een goeie tip. Zo deed ik het ongeveer al, maar nog niet precies genoeg. Foto’s leggen dan keihard de ‘fouten’ bloot; gelukkig zijn de luikjes ‘op het oog’ redelijk gelukt.
Maar tips zoals de jouwe neem ik zeker mee voor het vervolg ! Tot nu toe is alles nieuw voor me, dus dit schip zal als het klaar is vol beginnersfouten zitten. De meeste zie je in het grote geheel met het blote oog nauwelijks. Het enige waar ik echt ontevreden over ben is de ‘kont’ van het schip, met de scheve witte latjes (berghouten).
 
De verblijven op het middendek. Die worden later op het dek gelijmd. De bovenkant wordt nog beplankt met linde, net als de dekken.

Bekijk bijlage 436545

Bekijk bijlage 436544

Met veel geduld (jaja) heb ik twee dekluiken in elkaar gepriegeld en gelakt. Ieder luikje is ook nog van boven en opzij beplankt.
Bekijk bijlage 436546

Bekijk bijlage 436547

Bekijk bijlage 436548

Bekijk bijlage 436549

Bekijk bijlage 436550

Het resultaat van vanavond:
Bekijk bijlage 436551

Er ontstaan al gezellige plekjes op het schip:
Bekijk bijlage 436554

Bekijk bijlage 436553
:thumbsup::thumbsup:
 
Het enige waar ik echt ontevreden over ben is de ‘kont’ van het schip, met de scheve witte latjes (berghouten).
Scheve latjes recht op een scheve en gebogen ondergrond bevestigen is dan ook niet vanzelfsprekend. Al naar gelang het gewenste effect, kan je de achterzijde van het berghout schuin afschuren zodat het de helling van de ondergrond volgt (dan komt de buitenzijde meer haaks op de waterlijn) of de latjes voorbuigen in zijdelingse richting, zodat bij het draperen op de "kont" een min of meer horizontale lijn ontstaat.

succes met de verdere bouw
 
En never mind de beginnersfouten. Die vallen een ander nooit op, en zelf ben je ze na verloop van tijd ook vergeten.
 
De ‘dekhutten’ hebben een witte rand gekregen.

BAB5090D-F1F5-4ECD-BF93-325391E9FC2D.jpeg


Ik moest twee uitsparingen in de rand van het achterdek maken om de loopbruggen er op aan te laten sluiten.
C9933A8E-A3E8-41C3-9266-4CC993084607.jpeg


56E7E6DD-A1F2-4934-8A4C-05C9ED327440.jpeg


ED4F046F-67A0-4E8A-B675-0F50BB227D38.jpeg


De ‘touwblokken’ op het voordek zijn gelijmd, net als de twee dekluiken. Daar heb ik een foutje mee gemaakt: ze hadden eigenlijk met smallere latjes beplankt moeten worden.
628EC996-2AF5-4B7F-9D73-876305D3A2D0.jpeg


66AE9A6C-DAFE-400A-AAFB-FECF02B73DE5.jpeg


6FC632DC-96DC-4BF4-9042-2F663A98C380.jpeg


99F26D0F-D796-4611-BBDF-BB8F5D331B9A.jpeg


En als laatste heb ik de kraanbalken op hun definitieve plaats vastgelijmd.
42F04404-808C-4513-97E8-E44095DA0928.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor Cyril! je gaat als de brandweer :-)

En ja (reagerend op een post van een week terug ofzo), dit is een hobby die (veel) tijd kan kosten.
waarbij het wel zo is dat hoe meer tijd je er aan besteed (bv schuren, het voorbereiden van schilderwerk of het maken van masten) hoe beter het er (meestal) uit gaat zien.
Er zijn vaak van die klusjes die je snel ff wilt doen, en dat is het moment waar je rust moet nemen. Beter om dan te vertragen dan te versnellen (of shortcuts te nemen)
Op die momenten ga je of fouten maken of dingen breken.

Ook de voorbereidingen van werk (die vaak erg langdradig en saai kunnen zijn) probeer ik juist meer tijd aan te besteden dan minder.
daardoor wordt vaak het uiteindelijk resultaat mooier, en heb ik er nog meer voldoening van dan wanneer ik het afraffel omdat het 'toch maar voorbereiding is'

Toen ik aan de 7P begon heb ik dingen gedaan waar ik nu (een beetje) spijt van heb, en die ik anders/beter had kunnen doen.
Ik heb zelf heel veel naar het bouwen van o.a. @Hoosterw gekeken, en daar bovenstaande van afgekeken (en zijn tools&werkplaats, maar dat zal ik nooit evenaren :-) :-) :-))

grtz
Bouke
 
Back
Top