Bouwverslag van de Golden Star (Mantua)

Ik heb de eerste drie fineerplaatjes op de kiel aan de voorzijde zitten. De plaatjes vastzetten na lijmen lukte niet met "gewone" middelen. De blauwe tape die ik bij het uitsnijden heb gebruikt hecht niet genoeg voor de spanning die erop komt bij kromtrekking van de plaatjes fineer. De tesa witte schilderstape zou het fineer kapot trekken als die er even op zit. En klemmen e.d. lukte ook niet. Dus heb ik maar twee druppeltjes secondelijm aan beide uiteindes gedaan en de rest ingesmeerd met houtlijm. Dat werkt al heb ik een klein beetje secondelijm nu aan de buitenkant zitten bij het eerste plaatje. Het tweede ging zonder dat de secondelijm eronderuit kwam :). Hieronder vinden jullie twee foto's. De plaatjes moeten nog worden bijgeschuurd aan de randen. Tips & tricks zijn natuurlijk weer van harte welkom. :)

Fig140.jpg


Fig141.jpg
 
Als ik 't goed heb gezien in de bouwbeschrijving die ik niet al te letterlijk volg, dan mogen nu de latjes bovenop de verschansing aangebracht worden. Aan de boeg zijn daarvoor twee (zelfs vier) gekromde stukken beschikbaar die niet goed passen, zie de onderstaande foto. Voor de rest van de verschansing zijn er latjes van 1.5 mm x 3 mm, zie eveneens onderstaande foto. Tenminste twee stukken moeten over de brede kant worden gebogen. Dat heb ik nog nooit gedaan. Enige tips & tricks zijn van harte welkom ! In bouwverslagen kan ik dit vaak niet goed terugvinden.

Fig144.jpg
 
Het buigen van latten in de breedte is iets ingewikkelder dan het buigen in dikte, er zijn echter wel verschillende manieren voor, waarvan ik er één laat zien.

De lat moet wel wat langer in het water zodat het hout door en door nat is, dus minstens een of twee uurtjes en hardhout zelfs nog wat langer. Ik leg de lat dan geforceerd in de juiste vorm en zet hem vast met lijmklemmen waarna ik de lat een aantal uren laat drogen. En wanneer de lat helemaal droog is houdt hij de vorm en kan je de lat op z'n plek lijmen.

De lat op onderstaande foto is van linden hout wat redelijk makkelijk buigt, maar wanneer je hardhout gebruikt zoals noten dan is het wel iets lastiger en moet je dus ook de lat langer in het water zetten. Als de vorm evengoed niet na de 1e keer goed is, dan kan je het een 2e keer doen
IMG_1592kopie.jpg

Je kan ook een lat op een plank in de juiste vorm laten drogen en hier en daar een nagel gebruiken om de vorm te houden, komt eigenlijk op het zelfde neer als je bijv. geen lijmklemmen of plaats hebt om het te doen zoals op de foto.
Je moet hier wel geduld voor hebben, want wanneer de lat te droog is dan werkt het niet en als je de lat niet lang genoeg laat drogen dan werkt het ook niet.
Je kan ook stoom gebruiken, dat gaat een stuk sneller dan je lat in het water zetten, maar ook dan moet je de lat in de juiste vorm laten drogen.

Wellicht zijn er nog meerdere manieren om te buigen in de breedte, maar bovenstaande werkt voor mij al jaren goed. Gewoon is een latje proberen, dan zie je hoe het uitpakt, oefening baart kunst ;), succes Dave.
 
Het buigen van latten in de breedte is iets ingewikkelder dan het buigen in dikte, er zijn echter wel verschillende manieren voor, waarvan ik er één laat zien. .......

Beste Piet, hartelijk dank voor deze uitgebreide uitleg en de foto. Dat helpt zeker. Ik ga 't proberen zoals jij 't doet, te beginnen met lang weken van de latjes. Met stoom heb ik geprobeerd toen ik enkele dikkere latten op de vaste romp van de Union moest aanbrengen, maar dat ging niet zo soepel. Weken en daarna met spijkertjes een vorm maken werkte voor mij beter. Ik ga aan de slag. Het kan even duren voor er hier een resultaat te zien is :).
 
Beste Piet, hartelijk dank voor deze uitgebreide uitleg en de foto. Dat helpt zeker. Ik ga 't proberen zoals jij 't doet, te beginnen met lang weken van de latjes. Met stoom heb ik geprobeerd toen ik enkele dikkere latten op de vaste romp van de Union moest aanbrengen, maar dat ging niet zo soepel. Weken en daarna met spijkertjes een vorm maken werkte voor mij beter. Ik ga aan de slag. Het kan even duren voor er hier een resultaat te zien is :).
Nog een kleine aanvulling op mijn bericht; Als je klemmen gebruikt, zet ze dan niet op het deel van de lat wat je gaat gebruiken op je model, omdat de afdruk van de klem door het natte en dus zachte hout zichtbaar blijft.
 
Nog een kleine aanvulling op mijn bericht; Als je klemmen gebruikt, zet ze dan niet op het deel van de lat wat je gaat gebruiken op je model, omdat de afdruk van de klem door het natte en dus zachte hout zichtbaar blijft.

Hoi Piet, het is zo logisch en toch had ik er bij de eerste lat niet bij stil gestaan. De deuk heb ik een beetje kunnen wegwerken :-). Bij de tweede lat heb ik verfroerstokken tussen klemmen en lat gezet om de druk te verdelen en dat hielp. Ook heb ik de middelste alleen de lat laten trekken, vergelijkbaar met het duwen zoals op jouw foto. Ik moet er alleen nog aan denken een lat tussen te zetten om de bocht meer geleidelijk te laten gaan, al was dat nu geen probleem. Hier twee foto's van het werk. Terwijl de laten lagen te weken ben ik langzaam begonnen met wat objecten op het dek.

Fig147.jpg


Fig148.jpg
 
Ziet er goed uit Dave, misschien nog een tikkie voor de bovenste lat op je laatste foto, maar het idee is er en aldoende word je er vanzelf steeds handiger in :thumbsup:
 
Op een eerdere foto had ik laten zien dat er voor de bovenkant van de verschansing aan de boeg lasergesneden latjes zijn meegeleverd. Deze passen echter niet. Daarom ben ik met dezelfde soort latten als ik voor de rest van de verschansing heb gebruikt in de weer gegaan om deze de forse kromming over de breedte te geven. Ik heb een lat lang laten weken zoals Piet aangaf en ben daarna langzaam gaan buigen terwijl ik verwarmde met mijn lattenbuiger (met opzetstukje van Kolderstok dat voor breedtebuiging is). Tot mijn verbazing ging de eerste lat erg goed, zie de foto's hieronder.

Fig149.jpg


Fig150.jpg


Fig151.jpg


Daarna volgde de tweede lat die ik in tegenovergestelde richting heb gebogen om de verwarmde kant die wat lelijker is te verlijmen op de verschansing. Helaas begon het latje licht te knikken tijdens het buigen en verwarmen. Wellicht was de eerste lat dus beginnersgeluk :-). Eenmaal op de boeg geplaatst heb ik 't een beetje bijgeschuurd om de knik iets minder te laten opvallen.


Fig152.jpg


Fig153.jpg


Fig155.jpg
 
Hoi Dave, het knikje in je lat is in feite een breuk en dit komt omdat het buigen op dat punt iets te snel gaat of omdat de lat te droog is geworden door je buigijzer. Om dit te voorkomen moet je het buigen in meerdere keren doen, m.a.w. een stukje buigen en dan de lat weer goed nat maken en weer een stukje enz. Een flinke bocht doe ik in principe altijd op die manier omdat het eigenlijk niet echt te voorzien is wanneer de lat gaat knikken, want op het moment dat je dat merkt ben je al te laat. Ook kan het knikken aan het hout liggen omdat er op dat punt een zwakke plek zit of een kleine knoest en dan is het eigenlijk niet te voorkomen en moet je een ander stukje hout nemen.

Al met al ziet het er goed uit wat je in je foto's laat zien en zoals ik altijd zeg; oefening baart kunst (en er bestaat geen betere leermeester dan je eigen ervaring inclusief de foutjes die je maakt)
 
Hoi Dave, het knikje in je lat is in feite een breuk en dit komt omdat het buigen op dat punt iets te snel gaat of omdat de lat te droog is geworden door je buigijzer. Om dit te voorkomen moet je het buigen in meerdere keren doen, m.a.w. een stukje buigen en dan de lat weer goed nat maken en weer een stukje enz. Een flinke bocht doe ik in principe altijd op die manier omdat het eigenlijk niet echt te voorzien is wanneer de lat gaat knikken, want op het moment dat je dat merkt ben je al te laat. Ook kan het knikken aan het hout liggen omdat er op dat punt een zwakke plek zit of een kleine knoest en dan is het eigenlijk niet te voorkomen en moet je een ander stukje hout nemen.

Al met al ziet het er goed uit wat je in je foto's laat zien en zoals ik altijd zeg; oefening baart kunst (en er bestaat geen betere leermeester dan je eigen ervaring inclusief de foutjes die je maakt)

Hoi Piet, hartelijk dank voor alle tips ! Bij de volgende stap komen die al van pas, want ik moet een aantal dikker latjes buigen ("balken rond het schip" - excuus, de benaming weet ik niet). Ik denk dat dat werkje wel even gaat duren, dus het zal ook even duren voor er weer een post op het forum komt :-).
 
Als ik 't goed heb gezien in de bouwbeschrijving die ik niet al te letterlijk volg, dan mogen nu de latjes bovenop de verschansing aangebracht worden. Aan de boeg zijn daarvoor twee (zelfs vier) gekromde stukken beschikbaar die niet goed passen, zie de onderstaande foto. Voor de rest van de verschansing zijn er latjes van 1.5 mm x 3 mm, zie eveneens onderstaande foto. Tenminste twee stukken moeten over de brede kant worden gebogen. Dat heb ik nog nooit gedaan. Enige tips & tricks zijn van harte welkom ! In bouwverslagen kan ik dit vaak niet goed terugvinden.

Bekijk bijlage 569513
ik gebruik een strijkijzer. het natte hout aan een kant klemmen en tijdens buigen met het strijkijzer verhitten.
 
Na enige tijd stil te zijn geweest is er weer wat voortgang te melden. Ik zou met de berghouten zijn begonnen, maar realiseerde me dat er nog twee wat flinkere gaten te boren waren. Door de fineerlaag op de kiel had ik de opening in het boegdeel van de kiel dichtgemaakt waar later touw doorheen moet om de boegspriet vast te zetten. Gelukkig kon ik met de oude foto's nog nagaan waar het gat moest zitten. Met een handboortje heb ik voorzichtig een gat gemaakt in het fineer en dat bleek gelukkig precies op de plek van de originele opening :-). Vervolgens heb ik de handboor gebruikt als vijl om het gat in het fineer wat groter te maken.

Fig158.jpg

Het tweede gat dat nog ontbrak is voor het roer. In het dek zat al een voorgevormd gat en vandaaruit ben ik gaan handboren wat geen goed idee bleek. Ondanks wat geimproviseerd waterpas gebruik voelde ik aan de onderkant dat ik scheef uit zou komen t.o.v. de kiel en ben toen van de onderkant uit opnieuw gaan boren. Daarbij schoot ik natuurlijk (achteraf is alles duidelijk :-) ) in het net gevormde gat aan de binnenkant. Dus wederom heb ik de handboor gebruikt als vijl om het gat wat op te rekken zodat de roetsteng symmetrisch t.o.v. de kiel zal komen zitten. Onderwijl heb ik al wat stukken van het roer gemaakt, maar het roer zelf ga ik voorlopig nog niet bevestigen.

Fig159.jpg


Fig161a.jpg



Fig163.jpg



En nu alsnog begonnen aan de berghouten (2 x 4 mm doorsnede), die ik in twee etappes aan het buigen ben over de korte zijde en onderwijl klus ik wat verder aan de stukken op het dek.

Fig164.jpg


Fig165.jpg
 
Voor het aanbrengen van de berghouten zou ik toch aanraden de romp eens op te wrijven met een schuurpapiertje, korrel 400 en fijner, om de kleine opstaande vezeltjes te verwijderen.
 
Back
Top