Stephan Kertész
Forum veteraan
https://quartel.nl/product/master-balsa-stripper-ma4000/
Een winkel in Nederland gevonden.
Een winkel in Nederland gevonden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik beplank de dekken met individuele plankjes en de breeuwnaden simuleer ik door de zijkant in te wrijven met een zacht potlood (6B), wat veel vettiger is dan wat jij gebruikt hebt?Lopen de potloodlijnen niet uit bij het lakken
Ook Piet tekend de naden met potlood. Maar voor het uitlopen hoef je niet bang te zijn hoorIk heb nog eens goed gekeken. Ik ga het dek toch niet 'echt' beplanken. De lijnen op het dek waren door de vorige eigenaar best slordig getekend. Dat kan ik beter, was mijn gedachte. Ik heb ze er af geschuurd en de lijnen tussen de planken opnieuw met potlood getrokken. Dat vind ik er best aardig uit zien, dus ik bespaar me de moeite van het opnieuw beplanken maar. Ik denk dat het verschil op deze schaal (1:100) nauwelijks te zien is als het schip af is.
Zo was het:
Bekijk bijlage 456649
Ik maak de planken 3 mm breed.
Bekijk bijlage 456650
Bekijk bijlage 456651
Bekijk bijlage 456652
Hier heb ik met 400 grit schuurpapier de potloodlijnen iets vervaagd.
Bekijk bijlage 456653
Het 'beplankte' dek. Het is dat je het weet, anders denk ik niet dat je het verschil met 'echte' plankjes meteen ziet als het schip helemaal is opgetuigd.
Bekijk bijlage 456654
De volgende vraag: ik denk dat ik om potloodvlekken te voorkomen het dek nu het beste een keer kan lakken. Lopen de potloodlijnen niet uit bij het lakken ?
... en uiteraard weer volslagen terecht ! Een laag satijnglans op de dekken: de potloodstrepen zitten er strak onder, dus de beplanking zit er nu definitief op. Ik vind het resultaat meer dan acceptabel.Okee, ik vertrouw jullie !![]()
Ik denk dat het niet watervast verlijmd is waardoor de lagen onderling zich loslaten. En de hitte lost de lijm op?Ik heb de verschansing in vorm gebogen met water en hitte. Dat hout lijkt net karton. Het laat aan alle kanten los, en het breekt overal.
Even om te passen:
Bekijk bijlage 456708
In de handleiding staat: natmaken en verhitten. Maar het lijkt of je gelijk hebt.Ik denk dat het niet watervast verlijmd is waardoor de lagen onderling zich loslaten. En de hitte lost de lijm op.
Geen idee hoe oud. Maar de rest voelt redelijk stevig aan, ook al komen de verschansingen uit hetzelfde plaatje als andere (kleinere) onderdelen.Was het een erg oud pakketje? Je hout kan ook door veroudering broos worden door uitdroging. Had dat bij mijn Spaans Galjoen ook.
De achterwand. Dat stukje snap ik niet; het past voor geen meter. Maar alles is bij te werken !
Bekijk bijlage 456789