Bouwverslag vaarschip Chinese Junk 1:20 lijnbesturing eigen ontwerp

"lijnbesturing eigen ontwerp".

Dat zou ik dan in dit forum verwachten: https://www.modelbouwforum.nl/forum/lijnbesturing.90/

Hoe zit dat nou precies? Ik heb nog nooit lijnbestuurde schepen gezien.....

Bruno
Tja, heb ik ook nog nooit gezien maar wat zegt dat als ik voor de deur wil gaan varen kan dat niet met RC dus daar
moest over na gedacht worden ( ik ga het schip niet loslaten dan vaart het misschien terug naar China) en zo kwam er een idee tevoorschijn en de oplossing komt eerdaags in beeld gij bent iets te vroeg er gaan nog andere plaatjes voor.
De vraag is ook gaat het werken.

Tio

Balustrade voordek gemaakt en de ankertouw rol/geleiders geplaatst en het complete balkon van het achtersteven geplaatst.

Tio

19.jpg

20230427_163512.jpg

Er ontbrak onderaan een stukje van deze tek waarop de 2 kielbalken te zien zijn dus bij deze dan.
Tek. is niet helemaal correct ivm het voortschrijdend inzicht :-)

Tio

nnnn.png

Goedemorgen
Overzicht plaatje over de Junk (sorry voor de draadklemmen) voor boven in de grote en kleine mast wat onderdelen gemaakt katrollen en "kroon" .
Een boegspriet moeten maken en die uit het midden geplaatst ivm.de vrijloop van het luff het zeildeel voor de mast.Ook de giek/boom drager gemaakt die de giek moet dragen als het zeil gestreken wordt en eentje voor het kleine zeil achter op de grote hut ook de verschansinglijsten aangebracht.
Al het houtwerk wordt nog een keer opgeschuurd dekranden ballustraden enzv. de groeven van het hoofddek moeten
nog geacentueerd worden (een zwarte balpoint er doorheen halen) er worden geen spuigaten aangebracht omdat
het dek geen bolling heeft.

Tio

23.jpg

Dak van de grote hut op kleur gebracht met schoolbordzwart en de naam van het schip WIND VANG aangebracht.
Ook patronen gemaakt voor de beschildering aan de buitenkant van het schip.

Tio

25.jpg

Verf plan  patroonen.png

Zijn de moderne draadklemmen historisch gezien geen probleem ?
Dhr. Hoe had er geen problemen mee
Ach Tio, als Dhr. Hoe en Dhr. Lang er geen problemen mee hebben wie zijn wij dan om daar anders over te oordelen ?? Gewoon zo doorgaan, lekker om het te zien groeien.... :worship::worship:

Een goedemorgen
De Junk is behandeld met Tungolie Chinese houtolie waarmee de vuren/sparrenhouten Junk,s indertijd ook behandeld werden.
De kopse kanten van het multiplex diverse keren ingesmeerd tot het hout het niet meer opneemt.
Een bokkenpoot kwast voor de binnenkanten en een tandenborstel kwamen goed van pas.

Tio

34.jpg

Bedankt leukvinders voor het support :)

Op de markt 1,5 m katoen/polyester stof gekocht precies de kleur die ik wilde hebben ik ga 2 lagen op elkaar
toepassen de polyester kant aan de binnenkant omdat die kant teveel glimt.
Zeilmodel voorbeeld als kleine afbeelding en op het doek krijtlijnen aangebracht voor het zigzag doorstikken en voor de zoom/omslagen.
Bij toeval een koord gevonden dat nogal plat is en dat is een voordeel bij het aan het doek naaien van het koord met een zigzag steek.
De battens/latten axiaal gegroefd de parrel,s aangebracht en op het doek verdeeld en vastgezet en met 1 mm waxgaren.

Tio

40.jpg

Laatst bewerkt:
Goedemorgen
Het doek nog aan de battens vastgezetten met een rijgsteek daarvoor een 0,7 mm wax garen gebruikt dat knoopt ook heel goed en de zeilen zijn dan klaar om geplaatst te worden (voor de wind) tegen de mast gehangen hout tegen hout soms is dat anders heb ik gezien.Er komen geen stagen aan om bv.de zeilen te bollen de zeilen kunnen autonoom gijpen/overstag gaan daarvoor is voor het grote zeil een gijp "rail" nodig anders vliegt de boom omhoog ik moet daar nog even over nadenken hoe dat te realiseren.

Tio

55.jpg

Back