Bouwverslag Top Flite Cessna 182 Skylane kit

Hallo allemaal,

Ik ben de modelbouwhobby weer aan het oppakken. Om de moed er een beetje in te brengen, begin ik met iets wat ik het leukst vind om te doen. Met veel stukjes balsa een vliegtuig in elkaar zetten.

Het wordt dus een Top Flite Cessna 182 Skylane.

Ik heb deze kit een aantal jaar geleden tezamen met een AT-6 Texan van Top Flite via Marktplaats op de kop getikt. Het is dus een oude gestanste kit, geen lasergesneden kit. Dat kun je ook merken ook.

Sommig hout voelt raar vettig aan en er lijken een hoop maten toch wel af te wijken. De verschillende plankjes zijn waarschijnlijk verschillend gekrompen.

Ik heb intussen het stabilo en hoogteroer af en ben met de kielvlak bezig. Ik ga de achterstand de komende dagen inlopen hier op het forum.

Aangezien ik niet van plan ben dit toestel erg gedetailleerd uit te gaan voeren, zet ik het draadje niet bij het schaalforum. Als 'n mod van mening is dat 'ie niet goed staat, gaarne verplaatsen...

Mijn vorige bouwdraadjes zijn deze:

 
Laatst bewerkt:
De standaard foto van de verpakking:
IMG_0180.jpg


Doos open met alle spullen erin:
IMG_0182.jpg


De cockpitkap links (met papier erin) is stuk, daar zitten diverse scheuren in. Een scheur zat er al in toen ik 'm kocht, maar er zijn er de afgelopen jaar een paar bij gekomen lijkt het.

De tekeningen hebben dus jaren opgerold gezeten. Hier zie je ze de andere kant op gerold, helemaal omwikkeld met touw om ze in bedwang te houden.
IMG_0184.jpg


Uitzoeken en markeren:
IMG_0185.jpg
 
hallo Erwin,

leuk dat je weer een gipsplaatje hebt gekocht,en dat je weer gaat bouwen.
de kist vliegt prima,out of the box.
welke motor gaat erin??
2 of 4 takt?
of electro??

groet,Paul.
 
welke motor gaat erin??
2 of 4 takt?
of electro??

Hoi Paul, leuk dat je hier ook even komt kijken.

Ik heb eigenlijk nog 2 grote openstaande vragen bij het toestel:

  1. kan ik die vleugel deelbaar maken, is namelijk toch best wel groot
  2. welke motor komt erin, nog geen idee
Bij 1. kan ik natuurlijk gewoon de tekening volgen en 1 doorlopende vleugel maken. Lekker simpel.

Niet nadenken zit er bij 2. niet in. Daar moet ik kiezen. Electro staat me wel aan eigenlijk. Vooral omdat het lekker schoon is. Maar van de vluchttijden die ik hier en daar las (6 to 7 minuten, misschien verouderde informatie) werd ik niet zo vrolijk.

Dus eigenlijk ook meteen een vraag naar de forumlezers: hoe zou een geschikte electro setup er uit zien anno 2013?
 
Laatst bewerkt:
welke lijm gebruik je??
Zoveel mogelijk gewoon houtlijm (van dat gelige spul).

Als ik ga indekken dan gebruik ik PU-lijm, zodat eventuele kiertjes gevuld worden.

Voor bijzondere stukken (motorschot, verstevigingen landingsgestel, etc.) ga ik kleine beetjes epoxy gebruiken.

Eigenlijk hetzelfde als bij de Sig Kadet en de Kwik-Fli. Uitzondering wordt waarschijnlijk het afwerken. Ik speel met de gedachte om 'm te gaan glassen, dus dan moet ik met epoxy- of PU-hars an de slag.

De keuze voor glassen houdt misschien ook een beetje verband met de keuze voor motor. Als zou blijken dat je voor electro toch lichter moet bouwen, dan zou ik glassen achterwege kunnen laten. Moet nog allemaal uitgezocht worden.
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd heb ik stabilo + hoogteroeren af. Hier het werk:

LE's + een paar ribben:
IMG_0197.jpg


IMG_0202.jpg


LE's erop:
IMG_0205.jpg


Het geraamte:
IMG_0208.jpg


Indekking met de zijkanten tegen elkaar lijmen:
IMG_0413.jpg


Indekking zit er aan een kant op:
IMG_0443.jpg


Dit is ook het moment dat het erop lijkt dat de leeftijd van de kit merkbaar wordt. De ribbetjes zijn nogal verschillend van hoogte hier. Met rode stift geef ik aan tot waar ik de LE/TE moet schuren om 'm aan te laten sluiten bij de ribbetjes. Als ik het rode streepje raak dan ben ik er.

IMG_0448.jpg


Bovenkant erop:
IMG_0450.jpg


IMG_0458.jpg


Volgende stap is het hoogteroer maken.
 
Laatst bewerkt:
Het hoogteroer:

Alle streepjes overnemen van de tekening:
IMG_0464.jpg


Achterkantjes afschuinen:
IMG_0466.jpg


Plankjes klaar:
IMG_0467.jpg


Dan de LE's van het roer erop. Vervelend klusje. Die LE's moeten aan boven en onderkant precies in de goede hoek geschuurd worden. Het resultaat is matig. Ik merk dat bij een van de twee roeren een van de uiteinden te schuin geschuurd is. Als je 'm dan plat legt dan wipt de huid op bij het uiteinde. Daar heb ik tijdens het verdere bouwen goed op gelet. Plat houden. Waarschijnlijk zal ik bij het afwerken gaan merken dat daar de huid hol staat.
IMG_0470.jpg


Roeren met ribbetjes:
IMG_0472.jpg


Roeren:
IMG_0477.jpg
 
Stabilo tips

Het maken van de tips van het stabilo en roer. Veel met Scotch Magic tape gewerkt om het roer en de stukken balsa tips op hun plek te houden om alles af te tekenen.

IMG_0479.jpg


IMG_0481.jpg


IMG_0482.jpg


Eindresultaat:
IMG_0484.jpg

IMG_0485.jpg
 
Laatst bewerkt:
De eerste stap bij het maken van het kielvlak is de ribbetjes onder precies de goede hoeken schuren om goed te kunnen verlijmen met TE en LE.

Ik doe dat door een schuurplankje op de goede plek op de beschermde tekening te zetten en daarna het ribbetje er op de goede hoek langs te halen. Werkt erg goed zo.
IMG_0488.jpg


IMG_0491.jpg


De andere ribbetjes zitten er intussen in en een versteviging bovenin ook. Vanavond weer verder.
 
Laatst bewerkt:
Whou, ik zie dat je het werken met elastiek tot een soort kunst heb verheven

Machtig om te zien hoe je de staart opspant!

Ik ga eens kijken in de keuken lade, volgens mij hebben we daar nog een verzameling!

Bedankt voor het idee! En veel succes!
 
Ik ga eens kijken in de keuken lade, volgens mij hebben we daar nog een verzameling!
Ik heb gewoon bij Bruna 2 dozen elastieken gekocht. Kan je tijden mee vooruit!

Overigens was ik bij die staart wel een beetje ontspoort. Voornamelijk met de spelden dan. Die hoekprofielen wilden niet op hun plek blijven, dus daar zitten echt bizar veel spelden in.
 
Mag ik een domme vraag stellen?
Die andere twee kisten heb je die af gemaakt en ook mee gevlogen, dat kan ik namelijk in de andere topics niet terug vinden.
 
Mag ik een domme vraag stellen?
Die andere twee kisten heb je die af gemaakt en ook mee gevlogen, dat kan ik namelijk in de andere topics niet terug vinden.
De Sig Kadet heb ik inderdaad mee gevlogen, brevet mee gehaald enzo.

De Kwik-Fli heeft nog nooit gevlogen, tijdens de bouw daarvan is de modelbouw op de achtergrond geraakt. Ik heb het Kwik-Fli draadje ook gisteren aangevuld met de laatste status. Ik ga voor de Kwik-Fli een actielijstje maken om die vliegklaar te kunnen krijgen. Maar aangezien ik erg lang niet gevlogen heb, zal ik weer moeten beginnen met oefenen met de Kadet (denk ik). En kijken of alle motortjes het nog doen.

Bouwen heeft nu even mijn prioriteit (vind ik gewoon leuk om te doen). Vandaar dat Cessna nu even mijn aandacht heeft.
 
Je hebt gelijk.
Bouwen blijft leuk, hoewel na het bouwen het vliegen ook leuk is en vooral de maiden heel spannend!
 
full
je bent weer lekker bezig,en het ziet er strak uit.
de vleugel zou ik gewoon uit een stuk bouwen,niet teveel nadenken.
ik koop mijn lijm,ook de aliphatic, bij de baptist in arnhem
kijk eens op hun site,ook sturen ze op,prima service.
ze hebben daar het titebond lijm assortiment.
ik gebruik de original wood,precies de zelfde als die van sig.
alleen veel voordeliger,super spul,prima te schuren,er is nog nooit iets van mijn model afgewaaid!
ga zo door!!een genot om naar te kijken!!

groet,Paul.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteravond een paar kleine dingetjes gedaan, sheeting voor het kielvlak gemaakt:
IMG_0502.jpg


En alle onderdelen die ik nog heb liggen eens geteld en gecontroleerd. Daarbij lijkt het erop dat ik een verkeerde LE op het kielvlak heb gemonteerd (te smal). Dat moet ik dus nog rechtzetten. Andere LE erop. Of latjes aan weerszijden om te verbreden, dan hoef ik niks los te halen.

Verder heb ik alle onderdelen voor de romp bij elkaar gezocht. Als ik kiel + roer af heb, dan wil ik daar aan gaan beginnen.
IMG_0504.jpg


Somige van de gestanste stukken zijn behoorlijk krom. Gelukkig worden er een hoop gedubbeld, dus kan ik ze weer plat krijgen als ik ze onder druk verlijm.
 
Vanavond drie kleine klusjes:

  1. te dunne LE van het kielvlak dikker gemaakt met balsa latjes
  2. alvast de indekking van het richtingsroer gesneden en verlijmd
  3. alle te verlijmen onderdelen van de romp ontvet met M.P.-reiniger (aceton vervanger), ze voelden namelijk erg vettig aan

LE:
IMG_0506.jpg


Indekking richtingsroer
IMG_0508.jpg
 
ik koop mijn lijm,ook de aliphatic, bij de baptist in haarlem.
kijk eens op hun site,ook sturen ze op,prima service.
In Haarlem kom ik nog wel eens. Helaas levert een google search naar "baptist haarlem" diverse kerkgenootschappen op, maar geen winkeltje.

Heb je een link?
 
Back
Top