Bouwverslag ss Shalom - schaal 1:600

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Onno Heesbeen, 16 nov 2010.

1. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    Bouwverslag scratchbuild waterlijn model ss Shalom schaal 1:600

Laat ik mij eerst even voorstellen, mijn naam is Onno Heesbeen en ik ben grafisch ontwerper, illustrator en fotograaf. Scheepvaart, met name passagier/cruiseschepen, is mijn hobby/passie. Scheepvaart is vaak terug te vinden als onderwerp in mijn fotografie en schilderkunst.

In mijn jeugd hield ik meer van Sifi modelbouw maar de laatste 10 jaar ben ik vooral bezig met scheepsmodellen. Al snel was ik door het zeer beperkte aanbod bouwpakketten van passagierschepen en ben toen begonnen om mijn favoriete schepen van scratch te gaan bouwen. Ik werk vooral in schaal 1:600, miniatuur modellen spreken mij erg aan, buiten dat deze schaal erg makkelijk is op te bergen en te hanteren is het toch groot genoeg om serieus en natuurgetrouw te detailleren.

Momenteel is mijn lijst van scratch build schepen schaal 1:600:

ss Normandie
    ss Andrea Doria
    rms Queen Mary 2 (nog voordat het schip uit droogdok was en er modeldozen van waren)
    ms Spirit of London
    ss Eugenio Costa
    ms Kungsholm
    ms Seawind Crown
    ss Nieuw Amsterdam 2
    ss Rotterdam V

en schaal 1:2060 (micro modellen)

ms Vistafjord
    ms Angelina Lauro

Tijdens een webonderzoek voor mijn Rotterdam model stuitte ik op het bouwverslag van Ad Bakker van zijn Rotterdam model (een geweldig project) en ben toen lid geworden van het Forum.

Al een ruime tijd denk ik er aan om de ss Shalom als model te gaan bouwen, onlangs kreeg ik dekkenplan van het schip wat voor mij groen licht is voor een nieuw project en lijkt het mij leuk om ook een verslag bij te houden.

Voor de gene die niet bekend zijn met het schip een korte geschiedenis.

Ss Shalom is in 1964 gebouwd door Chantiers de l'Atlantique voor het Israëlische Zim Lines en deed dienst als transatlantisch schip tussen Haifa en New York. In 1967 verkocht aan de German Atlantic line en ging varen onder de naam Hanseatic. In 1973 ging ze als Doric varen voor Home Lines (verbouwing aan achtersteven met een extra groot lido dek)
    In 1981 koopt Royal Cruise Lines het schip en noemt haar de Royal Odessey, een grote verandering aan haar exterieur die zij maken is het vervangen van de twee rookkanalen voor een meer conventionele schoorsteen. Tussen 1988 en 1995 vaart zij als de Regent Sun voor Regency Cruises. Vanaf 1995 tot 2001 ligt het schip aan de ketting en lukt het niet om haar weer in de vaart te brengen. Uiteindelijk zinkt het schip in 2001 tijdens haar vaart naar de sloopstranden van India.

2. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    update 1

Bij deze ook de eerste update. Ik heb de dekplannen gebruikt om digitaal een goed plan voor mijn model te tekenen. Deze heb ik op ivoorkarton uitgeprint en zullen worden uitgesneden en zullen de basis vormen van het model.

Laatst bewerkt: 18 nov 2010
  3. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Beste Onno, dat ivoorkarton, welke dikte heeft dat? En kan je daarop met een "normale" printer printen, of moet je er één hebben met een rechte doorvoer, zodat het niet gekromd wordt door de printer?
    Ik kan me nog herinneren dat ik heel vroeger een (Apple) laserprinter had, die als je handinvoer gebruikte het aan de voorkant ingevoerde materiaal aan de achterkant uitvoerde als je daar een klepje open zette, zonder dus het materiaal te hoeven buigen.
    Leid je het spantenplan van boven de waterlijn af van het dekkenplan?

Allemaal vragen, want ik ken de door jou gebruikte bouwwijze niet. Ik heb indertijd wel het Scaldis kartonmodel van de Rotterdam aangeschaft, maar ik bakte er echt niets van, en nu gebruik ik de onderdelen wel eens om te controleren of ik iets goed geïnterpreteerd heb, of voor kleuren van plaatsen die je op geen enkele foto te zien krijgt. De schilderlijst die ik heb van de werf is namelijk verre van compleet.

Succes met de bouw, ik ben wel benieuwd hoe je bouwvolgorde is. Dus rijkelijk foto's maken!!!!!!

Groet,

Ad

Laatst bewerkt: 17 nov 2010
  4. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    Hoi Ad, kom maar op met die vragen…haha

Mijn model techniek is zeker niet traditioneel en ook niet te vergelijken met papiermodelbouw. Mijn techniek heb ik over de jaren heen zelf bedacht en geperfectioneerd.
    Ik noem het altijd de “sandwich” techniek. Het lijkt op een spantenplan, maar in plaats van in de lengte te werken gebruik ik de outline van de dekken om deze in de hoogte te stapelen.
    De romp outline op de waterlijn is ook de grondbasis waarop ik ga stapelen.

De dikte van het ivoorkarton is 0,25 mm, lekker glad en strak, lijm houd er ook uitstekend op en het is strak wit. Ik gebruik al vanaf mijn eerste computer (ook een Mac) Epson printers, deze trekken altijd het papier er vrijwel horizontaal doorheen, mijn eerst Epson had zelf een speciale hendel om de spuitkoppen omhoog te zetten zodat er zelf 1mm dik karton door heen te halen was…zo jammer dat deze printer stuk ging.

Verder maak ik gebruik van 1 mm grijs karton als opvulling tussen de dekken van ivoorkarton. 4 lagen van 1mm grijs karton plus een laag ivoorkarton is precies de standaard dekhoogte in schaal 1:600

In mijn volgende update leg ik de sandwich methode met foto’s uit.

5. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    update 2

De dekken zijn uit gesneden en kunnen nu worden gebruikt om de romp te gaan bouwen. Om de kromming van zeeg te creëren gebruik ik een zij profiel tekening van het schip om te kijken hoe deze loopt. Vervolgens maak ik 2 trapjes die aan de boeg en achtersteven van de grondplaat worden geplaatst. Aangezien de boven liggende dekken die de romp gaan vormen flexibel zijn nemen zij de kromming aan dankzij de “trapjes”.

Ieder dekvorm van de romp bestaat uit een grondplaat van ivoorkarton en 4 lagen van 1mm grijs karton. Deze verlijm ik met spuitlijm.

Zo ontstaat er een stevig en massief skelet.
    Even een gewichtje op plaatsen in het midden van de romp zodat de dekken ook goed in de zeeg vorm kunnen drogen.

Nu dat de romp zijn ruwe vorm uit karton heeft ga ik de holtes opvullen met putty, na enkele keren schuren en het aanbrengen van nieuwe lagen putty zal de romp er glad uitzien. Geef de putty lagen de tijd om goed te drogen en hard te worden voordat je gaat schuren.

6. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Onno, ik sta stom verbaasd. Dit is in grote trekken de "oude" stapelmethode die ook voor houtbouw werd toegepst. Hoewel er nog steeds bouwers zijn die er mooie resultaten mee behalen, wordt tegenwoordig veel meer van beplanking op spanten gebruik gemaakt (even de kunsstofrompen buiten beschoewing latend). Maar voor jouw kleine schaal in combinatie met het uiterst nauwkeurig printwerk wat tegenwoordig mogelijk is, lijkt dit inderdaad een prachtige oplossing. Nu begin ik tenminste te begrijpen waarom jouw modellen er zo strak uitzien, die ik met m'n kartonnen model nog niet kon benaderen.
    Ik ben benieuwd naar de volgende verrassingen......

Groet,

Ad

7. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    Hoi Ad,

De eerste modellen die ik van scratch heb gemaakt werkte ik ook met een spantenplan, simpel weg omdat ik deze had. Bij het bouwen van mijn Andrea Doria had ik alleen dekken/GA plannen en ben toen voor het eerst met deze stapelmethode gaan experimenteren. Dit is mij goed bevallen en nu bouw ik al mijn modellen zo (ook de Rotterdam) Dekkenplannen zijn over het algemeen makkelijker aan te komen dan spantenplannen, ook zijn de dekken plannen tot de jaren 70 ook vrij accuraat in de vorm, vooral de Italiaans gebouwde schepen hebben ook goed getekende plannen.

Wordt vervolgt….

8. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Onno,

Dit zijn mooi gelijnde schepen. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Kan je nog wat foto's tonen van je vorige modellen?

groeten Paul

9. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    Hoi Paul,

Zeker een mooi schip met een mooie dekopbouw.
    Natuurlijk kan ik wat van mijn modelbouw laten zien, dus bij deze…

gr Onno

Nieuw Amsterdam II

Rotterdam V

Nieuw Amsterdam en Rotterdam samen

Eugenio Costa

detail Eugenio Costa

detail Eugenio Costa

Queen Mary 2 en Spirit of London

Kungsholm

detail Kungsholm

Andrea Doria

Seawind Crown

Seawind Crown

Laatst bewerkt: 20 okt 2011
  10. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    update 3

Ben nu aan het wachten tot dat de putty hard is geworden, in de tussen tijd heb ik alvast de recreatiedekken voorzien van een houtenbeplanking textuurtje.
    Nu zit ik met een informatie tekort. Ik weet namelijk niet wat de kleur van de “werkdekken” is geweest. Ik heb namelijk van de begin jaren geen goede kleuren foto’s van deze dekken. Alleen een postkaart die naar mijn mening is ingekleurd. Hierop zijn de dekken bruin (wat best aannemelijk zou zijn) maar later in haar carrière bij andere maatschappijen zijn de werkdekken groen. Nu weet ik niet zo goed waar ik vanuit moet gaan…denk dat ik toch voor het bruin zal gaan.

Iemand suggesties? Of beter nog kleuren foto's van de Shalom periode van het schip!

11. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    update 4

Zo… heel wat schuurbeurtjes en flink wat stofhappen later begint de romp er ook echt uit te zien als dat van een schip. Putjes worden nog opgevuld en de curven nog strakker geschuurd worden, maar dat kan pas wanneer ik de boegrand gemaakt en geplaatst heb.

Ben ook alvast met de schoorsteentjes begonnen aangezien die de zelfde vul en schuurbehandeling nodig hebben.

TIP! Doe het schuren buiten of in een “onbelangrijke” ruimte. Het stof gaat letterlijk als een deken overal op je meubels liggen.

12. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    update 5

Het is al laat, maar ben lekker bezig geweest. Dus tijd voor een tussen balans!
    Even een droge stapeling van de bovenopbouw, dan zie ik pas of de verhouding en maten kloppen met het echte schip. Als er nog wat dingen veranderd moeten worden kan het nu, maar zo te zien zit het wel goed.

13. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Onno,

Tjonge, dat is een mooie collectie aan schepen. Zo te zien maak je alleen naoorlogse lijners. Nu je de Andrea Doria hebt, mag de Stockholm niet ontbreken.;)

Deze manier van bouwen gaat heel wat vlugger dan een groter schaalmodel en weegt minder en neemt minder plek in beslag. Hmmm, misschien iets voor mij...:rolleyes:

Je gaat in ieder geval als een speer.

groeten Paul

14. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Beste Onno, vooral bij de Kungsholm zie je de sloepen goed. Hoe maak je die?

Groet,

Ad

15. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    Tja Ad die sloepen….kijk daar altijd erg tegen op om die te maken, bij de Kungsholm is het resultaat naar mijn zin. In dit geval heb ik de sloepen gebruikt die bij de Revell Queen Mary bouwdoos zitten. Ik heb ze uitgehold met de dremel en met stripjes het interieur gemaakt.

Ook heb ik geëxperimenteerd om van die zelfde sloepen een malletje te maken door er eentje in klei te drukken en dan vervolgens met gips afgietseltjes te maken. Dit is best redelijk gelukt en ik zal ze gaan gebruiken op de Nieuw Amsterdam en eventueel de Rotterdam.

Aangezien al mijn modellen nog voorzien moeten worden, zal ik een inhaalslag moeten maken. Gelukkig heb ik geen haast…haha

16. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    Hoi Paul, inderdaad ligt mijn passie bij de naoorlogse passagier/cruiseschepen tussen de jaren 50 en 70. technisch gezien is de Nieuw Amsterdam van voor WO2 en ook nog troepenschip geweest, maar de uitvoering die ik maak is van 1970, vlak voor het einde van haar carrière.

Eigenlijk zou ik wel een Stockholm moeten maken voorbij de Andrea Doria, misschien doe ik dat ook nog wel eens, het schip had immers best een mooie romp en boeg. Moet ik wel uitkijken dat die mijn Andrea Doria niet lek zal prikken!

Gr, Onno

17. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    update 6

Zo weer wat avondjes knutselen verder.
    Wat een lastige boeg heeft dat schip! Lijkt simpel maar het ding is erg scherp en waaiert breed uit. Heb wel 20 malletjes moeten maken voordat ik de juiste vorm van boegrand had die ook vloeiend meeloopt met de rompvorm. Maar het voordeel van een kleine schaal is dat het niet al te veel tijd kost om proefjes te maken. Nu nog wat afwerken met putty en wat schuren.

Heb ook al wat meer aan de dekken gewerkt, toch gekozen voor bruine werkdekken, een ouder schip van de ZIM Line had namelijk ook bruine werkdekken.
    De zwembadjes gemaakt op de lido dekken.

Gr, Onno

18. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010
    update 7

Zo het begint al ergens op te lijken…haha
    Eerst nog wat losse dekjes opgestapeld, nu hebben de dekhuizen wanden gekregen.
    Volgende project is het maken van de promenade wanden, veel raam partijen en deze hangt iets wat over de romp.

Gr

19. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Kan je wel zeggen, Onno. Je gaat als een speer, ik voel me net een slak in vergelijking met een jaguar...
    Dat overhangen kennen we ook van de Rotterdam, wordt wel eens vergeten!!!
    Print je die raampartijen direct op karton, en welke dikte dan?

Groet,

Ad

20. Onno Heesbeen

Onno Heesbeen

Lid geworden:
    12 okt 2010

Hoi Ad, Dat moet ik nog even bekijken, denk dat 0,25 mm dik karton wel voldoende moet zijn, Shalom promenade had niet zo’n erge overhang als Rotterdam. De ramen (en de hele promenade profiel inclusief zeeg) print ik op 0,25 mm ivoorkarton. Dan print ik de ramen nog een keer uit op gewoon papier. Deze snij ik uit en lijm ik op de promenade wand. Zo blijven de ramen verhoogd na het schilderen en kan je ze makkelijker “inkleuren”. Dit principe heb ik eigenlijk overgenomen van de Airfix bouwpakketten. Het is een lastig klusje om ieder raampje apart te verlijmen (klein puntje houtlijm is voldoende) maar voor als nog de enige manier om een constante lijn van ramen te krijgen op deze schaal.

Snelheid is ook maar een begrip, ik vind het altijd knap als iemand een groot schaal model bouwt zou ik niet het geduld voor hebben. Na een stel scratch build projecten krijg je een handigheidje en hoef je niet telkens het wiel op nieuw uit te vinden, mijn eerste modellen deed ik erg lang over en nog steeds heb ik van die kuren als het niet zo mee zit dat ik een model voor maanden in de kast kan zetten.

Deel Deze Pagina