Stephan Kertész
Forum veteraan
SlimmerikOp mijn Friesland deze keer geen zeilen.. Dus geen festonsteekjes voor mij deze keer![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
SlimmerikOp mijn Friesland deze keer geen zeilen.. Dus geen festonsteekjes voor mij deze keer![]()
Op mijn Friesland deze keer geen zeilen..
Admiraalschip?Op dat model zou ik helemaal geen masten en tuig doen. Alleen romp en ornamenten, geschut. Net als zo'n rederijmodel.
Nou lekker duidelijk weer.Wacht even luitjes, ik haal twee dingen door elkaar. Bekaaid en gekaaid.
zodat men op de kade er geen last van had.
Ik vermoed met gekaaid liggen zonder zeil dat alle ra's in de stengen de laagste stand hadden? Ook ik maak dit op mijn model straks zo. Althans niet gedraaid maar ook jij zal hier over nadenken hoe je de ra's gaat tonen.Dan ga ik er vanuit dat jij dat bedoelt als ze neergelaten zijn. Als ze hoog hangen zullen ze er vanwege de hoogte op de kade weinig last van hebben gehad toch?
Dus er zijn regels hoe hoog je een ra zou hangen zonder zeil? Ik kan me voorstellen dat de onderste ra niet op het rahout lag maar de rest in de stengen wel laag zonder het zeil. Of is het iets praktisch dat een ra in de laagste stand zou hangen? En dat lijkt me wel aangezien je dan klaar bent het zeil te hangen. Het gaat hier over de Hollanders hèDaar zijn regels voor, vooral bij marine schepen. In Piets verslag van de Royal Caroline kan je de juiste manier zien.