Stephan Kertész
Forum veteraan
Die is toch horizontaal net als een ankerlier?Ankerspil wordt ook wel gebruikt.
Windas is wel hetzelfde als een kaapstander.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Die is toch horizontaal net als een ankerlier?Ankerspil wordt ook wel gebruikt.
De officiële benaming is eigenlijk 'Gangspil' , definitie; Kaapstander of spil genoemd. Verticaal draaiende windas, voornamelijk bestemd om het anker in te draaien. Later ook veel gebruikt bij het bedienen van ra's. Dus m.a.w. kun je de kaapstander ook ankerspil noemen. Wat jij bedoeld met de horizontale ankerlier, die vind je alleen op kleinere schepen. Dus Hans heeft wel gelijk.Die is toch horizontaal net als een ankerlier?
Baay beschrijft in zijn boekje van het Statenjacht ook twee benamingen voor de horizontale versie: draaispil en braadspit.Wanneer die horizontaal ligt wordt het ook wel een braadspil genoemd.
Witsen heeft het zelfs over een braadspit met een t, (maar die lustte wel een gebraden varkentje denk ik...)
De officiële benaming is eigenlijk 'Gangspil' , definitie; Kaapstander of spil genoemd. Verticaal draaiende windas, voornamelijk bestemd om het anker in te draaien. Later ook veel gebruikt bij het bedienen van ra's. Dus m.a.w. kun je de kaapstander ook ankerspil noemen. Wat jij bedoeld met de horizontale ankerlier, die vind je alleen op kleinere schepen. Dus Hans heeft wel gelijk.
Kaapstander
Ik zou er wel nog 4 bomen meer opmaken. Dan is hij realistischer
Dat zijn karntonnen, daar kan je boter mee maken![]()
Die handvaten
Nee, dit zijn de pompen, zitten op veel plekken.
Je kan natuurlijk ook eens een boek aanschaffen, het lijkt mij voor jezelf toch een stuk leuker als je ook weet wat je bouwt. Hier; https://www.modelbouwforum.nl/threads/boeken-historische-romans-technische-modelbouw.264822/ heb je een heleboel boeken die interessant kunnen zijnJa wat scheeps benamingen betreft kan je mij vanalles wijsmaken. Qua benamingen en functies van bepaalde scheepsonderdelen ben ik niet echt thuis.. Dat zijn vaak toch specifieke termen.. vaak is het ook lastig te googlen als je niet weet welke benaming je moet intypen. Ik heb ook nog niet echt iets kunnen vinden waar ik in een soort van oogopslag in een overzicht in een tekening termen van scheepsbenamingen / functies kan vinden. En dat is vaak toch wel makkelijk als je weet waar het over gaat als er in deze forums bepaalde termen ter spraken komen ..
Je kan natuurlijk ook eens een boek aanschaffen, het lijkt mij voor jezelf toch een stuk leuker als je ook weet wat je bouwt. Hier; https://www.modelbouwforum.nl/threads/boeken-historische-romans-technische-modelbouw.264822/ heb je een heleboel boeken die interessant kunnen zijn![]()
Als het een complete zeilen set is, die gestikt is dan is 60 euro in principe niet duur, goedkoper ga je dat nergens vinden. Het alternatief is een lap stof aanschaffen voor een paar euro en de zeilen zelf maken, maar dan heb je wel de maten nodig en/of een tekening. Of dat los te koop is zou ik niet weten. ff zoeken op het internet...Heeft er iemand ervaring met de zeilenset van dit schip? Deze zitten standaard niet in het bouwpakket. Misschien met een reden?
Ik zie ze online ergens te koop in Belgie voor ongeverr 60 euro. Dat is nog best wat geld voor wat stof.
Als het een complete zeilen set is, die gestikt is dan is 60 euro in principe niet duur, goedkoper ga je dat nergens vinden. Het alternatief is een lap stof aanschaffen voor een paar euro en de zeilen zelf maken, maar dan heb je wel de maten nodig en/of een tekening. Of dat los te koop is zou ik niet weten. ff zoeken op het internet...