Bouwverslag Santa Maria

De zeilen van de grote mast hangen nu. Ik heb al een klein deel van de tuigage gedaan maar Tis wel een klusje waarbij je liever niet mee verder gaat als de buurman met carbid bezig is. Tevens heb ik de ankers geplaatst. Ik had hier eerst een ketting voor in gedachte maar touw spreekt mij meer aan.
IMG_2059.JPG
IMG_2060.JPG

prachtige prestatie die je laat zien, ketting voor het anker hadden ze toen nog niet dacht ik, koord ziet er anders prima uit.

Dat wordt een prachtig schip Sjors. Het borduurwerk van de zeilen vind ik fraai en gedurfd.
Ik heb een vraag over de reefmogelijkheid van het grootzeil. Ik meen ergens gelezen te hebben (ik dacht het boek van Dik) dat pas in de tweede helft van de 17e eeuw de reefmogelijkheid van individuele zeilen ingevoerd werd.
Ook dacht ik dat een rif altijd zo aangebracht werd, dat het stuk zeil dat weggereefd moest worden met behulp van de riftalies tegen de ra werd getrokken, waarna de bemanning het weggereefde zeil mbv van de rifseizings tegen de ra kon binden

Dat wordt een prachtig schip Sjors. Het borduurwerk van de zeilen vind ik fraai en gedurfd.
Ik heb een vraag over de reefmogelijkheid van het grootzeil. Ik meen ergens gelezen te hebben (ik dacht het boek van Dik) dat pas in de tweede helft van de 17e eeuw de reefmogelijkheid van individuele zeilen ingevoerd werd.
Ook dacht ik dat een rif altijd zo aangebracht werd, dat het stuk zeil dat weggereefd moest worden met behulp van de riftalies tegen de ra werd getrokken, waarna de bemanning het weggereefde zeil mbv van de rifseizings tegen de ra kon binden

Dank je wel voor het compliment ! [emoji2]

Op jou vraag kan ik zelf geen antwoord geven omdat ik mij eigelijk nooit verdiep in de historie van een schip. Ik leer een hoop op dit mooie forum maar kwa bouw probeer ik te maken wat ik voor ogen heb en doe eigelijk maar wat in de hoop dat het goed uitpakt.

Het grootzeil kan niet gereefd worden, wat je ziet is een dubbele bonnet, hetgeen al werd toegepast in de 15e eeuw.

Laatst bewerkt:
Daar schaar ik me achter! Ziet er prachtig uit, er worden de afgelopen tijd best wel wat schepen van columbus gebouwd, Hij zou er maar wat trots op zijn denk ik!

Back