TIMBERWOLF
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat wordt een prachtig schip Sjors. Het borduurwerk van de zeilen vind ik fraai en gedurfd.
Ik heb een vraag over de reefmogelijkheid van het grootzeil. Ik meen ergens gelezen te hebben (ik dacht het boek van Dik) dat pas in de tweede helft van de 17e eeuw de reefmogelijkheid van individuele zeilen ingevoerd werd.
Ook dacht ik dat een rif altijd zo aangebracht werd, dat het stuk zeil dat weggereefd moest worden met behulp van de riftalies tegen de ra werd getrokken, waarna de bemanning het weggereefde zeil mbv van de rifseizings tegen de ra kon binden
Het grootzeil kan niet gereefd worden, wat je ziet is een dubbele bonnet, hetgeen al werd toegepast in de 15e eeuw.Dat wordt een prachtig schip Sjors. Het borduurwerk van de zeilen vind ik fraai en gedurfd.
Ik heb een vraag over de reefmogelijkheid van het grootzeil. Ik meen ergens gelezen te hebben (ik dacht het boek van Dik) dat pas in de tweede helft van de 17e eeuw de reefmogelijkheid van individuele zeilen ingevoerd werd.
Ook dacht ik dat een rif altijd zo aangebracht werd, dat het stuk zeil dat weggereefd moest worden met behulp van de riftalies tegen de ra werd getrokken, waarna de bemanning het weggereefde zeil mbv van de rifseizings tegen de ra kon binden
https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/ zie deze pagina post 12Piet, wat is een bonnet en wat is het doel?