Bouwverslag San Francisco II

Dit zijn stalen plaatjes van Artesania Latina waarmee je een plankje in model kunt schrapen, je kunt ze in een modelbouwwinkel kopen, of rechtstreeks bij Artesania

Maar je schip ziet er goed uit hoor, heb je al even een kanon in elkaar gezet om de hoogte van je geschutspoorten te controleren??

Dat heb ik nog niet gedaan. Zal ik vanavond even doen. Dank voor je tip. Daar had ik nog niet aam gedacht.

Dat zijn schraapstaaltjes om je lijsten een vorm te geven. Die kan je kopen in de betere modelbouwwinkels. Maar ook zelf te maken als je een dremel hebt met slijpschijf. Je kan de vorm in een mesje slijpen en dit meerdere malen over je latje halen. Totdat je het gewenste resultaat hebt. Zal kijken of ik wat links voor je kan vinden.

Ik heb een dremel en een slijpschijf. Bedoel je dat je dan hoekjes uit een mesje slijpt? Of uit een ander stukje metaal? Of met de slijpschijf rechtstreeks op het hout?

Ik zie dat ik ook nog behoorlijk wat moet beschilderen. Wat voor verf gebruiken jullie daarvoor? Ik heb nog wat potjes Revell verf staan, maar ik weet niet of dit wel bij de goede kleuren in de buurt komt. Zijn er ook sets te koop zodat je de goede kleuren in 1 keer kan kopen?

Ik heb een dremel en een slijpschijf. Bedoel je dat je dan hoekjes uit een mesje slijpt? Of uit een ander stukje metaal? Of met de slijpschijf rechtstreeks op het hout?
Ja, je kan met een vensterkrabber mesje de vorm eruit slijpen die je vervolgens over je houtje haalt. Maar als je de schraper al besteld hebt

De schrapers en de verf is vanmiddag geleverd. Dus kon na een paar dagen rust weer aan de slag. Had ondertussen al wel de romp in de vernis gezet.
Vanavond begin gemaakt met sierlijsten op de buitenkant en binnenkant.
Wellicht had hij in het midden (onder het derde gaf voor het kanon) iets meer gebogen moeten worden maar ik ben tevreden zo.
IMG_1356.JPG

IMG_1358.JPG

Bij nader inzien vond ik de sierlijst toch niet zo mooi. Dus de latjes eraf gehaald, geschuurd, en na heel veel buigen en gepriegel zit hij er eindelijk weer aan. Lastig latje omdat ik er geen klemmetjes op kon zetten. [emoji37]

Dikke elastiek wil ook wel eens helpen. Gewoon om de romp heen. Zet wel een versteviging tussen de verschansing aan weerszijden zodat die niet krom naar binnen staan na afloop. En dan tussen elastiek en het berghout een blokje klemmen om het berghout op zijn plek te houden.
Maar vast spijkeren mag ook, de berghouten zaten vroeger met pennen op het spant bevestigd.
Voor een volgende keer zullen we dan maar zeggen. Zo op het eerste oog ziet het er prima uit :thumbsup:

Vorm vaak een strip aluminium in de bewuste vorm, waarop ik het te vormen stuk hout, voorgeweekd op bevestig met een paar klemmen, en bewerk het daarna met een soldeerbout met een vlakke kop. Zodat het droogd en gevormd wordt in de juiste vorm.
Is daarna zeer eenvoudig aan te brengen op het model.

Het zijn dus "berghouten" ipv sierlijsten [emoji23] Dank voor de goede terminologie.

De onderste berghouten zitten er ook op. Met hulp van wat elastieken ging het een stuk makkelijker en sneller.

Weer wat geleerd vanavond, waarvoor dank.

Misschien ook nog iemand een tip hoe ik de lijmresten er makkelijk af krijg die tussen de berghouten en de romp zitten? [emoji848]
IMG_1361.JPG

Vorm vaak een strip aluminium in de bewuste vorm, waarop ik het te vormen stuk hout, voorgeweekd op bevestig met een paar klemmen, en bewerk het daarna met een soldeerbout met een vlakke kop. Zodat het droogd en gevormd wordt in de juiste vorm.
Is daarna zeer eenvoudig aan te brengen op het model.

Mooie manier! Ik ben alleen niet technisch genoeg denk ik om dat met metaal te maken. Vind hout al een uitdaging genoeg [emoji23]

Weet een van jullie of er ergens in het oosten van Nederland (regio Twente) een modelbouw winkel is waar ik bijvoorbeeld hout kan kopen? Ik kom nu net zo'n 30 cm van 1 latje tekort (ik heb ergens een stukje verkeerd gebruikt). Ik kan het online telkens wel kopen maar de verzendkosten zijn vaak duurder dan het artikel wat ik bestel.
Dus als iemand een winkel weet dan hoor ik het graag. Ik kon het zelf online niet vinden en ook niet in een ander topic op dit forum.

In Enschede zit Pijp-lines. Maar ik weet niet of die hout verkopen.

Back