Bouwverslag San Francisco II

IMG_1554.JPG

Vanmiddag en vanavond bezig geweest met de boord randen. Nog een paar latjes en dan zijn die klaar.

IMG_1555.JPG
voor de romp bekleding gebruik ik dit gereedschap om ze te "knippen".

Is er ook zoiets te koop voor dikkere latjes? Ik snij/knip ze nu door maar dan krijg ik geen mooi uiteinde aan het latje met tot gevolg dat ik constant alles recht aan het schuren ben.

Herkenbaar probleem met dit apparaatje. Ik gebruikte hem ook, maar met hetzelfde resultaat. Ik ben daarom de latjes door de zaagtafel gaan halen. Dan zijn ze altijd direct recht. Een betere knipper heb ik niet kunnen vinden. Het probleem is eigenlijk altijd dat knippers twee schuine zijdes hebben die je terugziet in het hout. Tenminste dat was bij mij het probleem.

Ik grijp regelmatig naar een plintenknipper. Dat gaat redelijk tot een dikte van 5mm. Eventueel gaat de kopse kant nog tegen een schotel-schuurmachine. Maar huidlatjes en deklatjes gaat heel goed en behoorlijk handzaam in het gebruik.
20211228_222601.jpg

Herkenbaar probleem met dit apparaatje. Ik gebruikte hem ook, maar met hetzelfde resultaat. Ik ben daarom de latjes door de zaagtafel gaan halen. Dan zijn ze altijd direct recht. Een betere knipper heb ik niet kunnen vinden. Het probleem is eigenlijk altijd dat knippers twee schuine zijdes hebben die je terugziet in het hout. Tenminste dat was bij mij het probleem.

Zijn er ook speciale zaagtafels voor modelbouw?

Zeker. Ik heb zelf de proxxon ks230. Dat is vooral voor klein spul. En is wat goedkoper dan de proxxon fet 27070 die ik onlangs op aanraden van wat andere bouwers heb gekocht. Die heeft een precisie afstelling waar je op de tiende mm nauwkeurig mee kunt afstellen. Superhandig.

Dank voor jullie hulp. Ik denk dat ik maar voor het "grote werk" ga en de 27070 ga, maar daar ga ik eerst een nachtje over slapen [emoji6].
Goeie keus! Ik zou er wel direct andere zaagjes bij bestellen. Het meegeleverde zaagbladis erg grof en voor het fijne werk minder geschikt. Ik gebruik zelf de https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B07DQXB66X?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title en de https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0017NQL20?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title die zijn wat fijner

Allemaal de beste wensen nog!

De werkzaamheden hebben even stil gelegen op de werf. Het wachten was op de FET.

Tevens de schuur wat moeten verbouwen, want waar laat je zo'n zaagtafel [emoji85].

Daar moet ik de laatste hand nog even aan leggen en dan kan ik de komende week weer aan de slag.

IMG_1798.JPG
IMG_1801.JPG

Zoooo. Dat was me het klusje wel. De 45 graden hoeken zagen ging wel een stuk makkelijker met de zaagtafel, maar wat een ellende met dat rooster [emoji85]. Dan liet het ene latje weer los en dan het andere weer. Maar goed; ze zitten erop.

Ook het hutje op het dek gebouwd, in de vernis gezet en geplaatst. [emoji2]

Back