Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ziet er allemaal netjes uit, en dit is echt geen prutswerk meerDank voor de leuke complimenten!
Verf vraag. Welke soorten verf zijn geschikt voor het hout werk?
Ook zie ik dat er een coating nodig is voor het metaal beslag maar weet niet welke ik daar voor nodig heb.
Ik heb nog vele kleine potjes verf van Revell (op terpentine basis) voor plastic modelbouw (die na meer dan 10 jaar stil liggen nog goed zijn).
De Revell is prima, zeker voor metaal. Duurt alleen langer voor het droog is.Verf vraag. Welke soorten verf zijn geschikt voor het hout werk?
Wil je eventjes een foto tonen? e.a valt samen met op tijd verjongen. Ik neem ook aan dat je tweede beplanking uit fineer bestaat? Mogelijk zal je verloren gangen moeten gaan toepassen. Maar ook de keuze van Lijm kan gaan meespelen denk ik.Ik ben bezig met de 2de laag beplanking en merk dat dit behoorlijk moeilijk gaat bij de boeg omdat de latjes horizontaal en verticaal moeten buigen. Is er een manier voor om dit makkelijk te doen zodat het latje volledig op de scheepshuid plakt zonder lucht/ kieren?
Klopt helemaal. Op tijd verjongen! dit kan eenvoudig door het fineer te snijden. Het buigen en voorweken met fineer is lastig vermoed ik maar dat is zeker te proberen. Maar ook het toepassen van een verloren gang of insteker is mogelijk. Met de lijm is niets mis mee. Je zal een iets langere open tijd moeten hanteren zodat de lijm goed gaat pakken. Ook zijn er mensen die met secondelijm aan de gang gaan.Ik heb bij de boeg altijd gebruik gemaakt van 2 stappen. Eerst een geweekt latje op maat (en verjongt) zo goed en zo kwaad als het gaat opspannen en laten drogen in de juiste vorm. Daarna (na een dag drogen) nogmaals passen en meten en desnoods nog wat schuren en dan de tweede stap lijmen en opspannen.
Dat betekend dat je de strook fineer naar het einde toe smaller gaat maken. Zo creer je ruimte. Ik begrijp dat je helemaal nog niet hebt verjongt? Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je de huidgangen er niet op gaat krijgen.Verjongen is het latje verticaal in snijden?
Ik ben nog niet bekend met alle termen. Insteker is een passend stukje als de lat niet helemaal uitkomt als ik het goed heb. Die probeer ik te voorkomen.