Bouwverslag San Francisco 2 van Artesania Schaal 1:90

Vanavond een poging gedaan om de zeilen er wat strakker uit te laten zien en ik vind dat het wel goed is gelukt.

Ik weet niet hoe de zeilen er normaal gesproken bij hangen maar ik vind persoonlijk dat als ze wat strakker gebold zijn mooier.

20130603_184904_zps5397c58c.jpg

Deze zijn nog niet gedaan.

20130603_184911_zps45b01b68.jpg

20130603_184933_zpsbc5308e0.jpg

Hallo Robert,

Prachtig gedaan weer, je blijft een goede inspiratiebron voor mij, al ligt de bouw momenteel even stil. Heb inmiddels erg veel van je verslag geleerd en ga dat zeker toepassen op mijn san francisco 2

Met vriendelijke groet,

Hoi Robert, vroeger (voor de 18e eeuw) werden de halzen door de scheg gevoerd, en later door blokken aan het eind van de botteloef. Hoe dit op jou boot moet heb ik niet kunnen vinden. Op diverse foto's van de San francisco 2 Zijn geen halzen te zien voor de fok. Maar je kan een blokje bevestigen op de plaats van de pijl op de foto, en daar de hals van de fok doorvoeren. Maar helaas weet ik het niet zeker. gr. piet

Kan iemand mij vertellen waar ik ongeveer de hals moet bevestigen?

Ik dacht dat dit de meest gangbare manier was:

full

3 is de hals, die loopt via een blok (2) dat aan het uiteinde van de botteloef (1) is bevestigd. Het halende part van de hals wordt dan op de hoek van de voor verschansing van de bak belegd.
De botteloeven zouden op je tekeningen terug te vinden moeten zijn, zo niet dan zou ik et ook niet weten.

Groet,

Ad

EDIT
Ik zie nu het antwoord van Piet pas, zijn suggestie van een blog op de plaats van de pijl zou kunnen. De hals trekt dan de punt van het zeil wel naar binnen, de boteloef fungeert juist als uithouder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Na een poosje uit de running te zijn geweest met het bouwen ga ik langzaam verder met het afbouwen met het schip.

Nu komen er toch weer een paar vraagjes.

Kan iemand aangeven waar de onderschoten ongeveer moeten worden aangebracht, ook op het dek. Dit wordt in de KIT niet vermeld of aangebracht.

620e561b-59a2-48b9-946a-6ff55bdf0735_zps0015b88a.jpg

20130820_162821_zps84fc60c2.jpg

Ook voor de brassen de vraag waar worden deze bevestigd volgens de tekening wordt dit gewoon op de reling vastgezet ???

7b652404-9f1a-41e9-8fc2-6223e7ad3f1b_zpsbf5800df.jpg

4ea894f0-908b-4ecd-a714-a77a7c00b3aa_zpsee07f606.jpg

Oei, goede vraag.
Het kan zijn dat het inderdaad op de reling moet, maar dan had men wel korvijnagels in de reling zitten.

Germt

Hoi Robert,
Leuk dat je een een update plaatst.

Ben het met Germt eens dat het niet aan de reling op deze manier werd bevestigd.
Meestal werd alles aan de hagelbanken vast gezet. Ik heb in musea nooit een model gezien waar ze het los aan de reling knoopte, of maar 1 korvijnnagel hadden in de reling
Ik kan het wat moeilijk zien op de foto, maar ik zou het naar de dicht bij zijnste nagel laten gaan. Mocht dat niet lukken kan je het ook anders bevestigen. Zoals bv hoving doet op het schip van tasman. Hij leid het uit mijn Hooft naar achter, eigenlijk waar jij de schoten tekend.

Over de schoten , ik dacht dat die lager het dek werden ingeleid en iets meer naar voren. Zal wanneer ik thuis ben even voor je kijken.

Succes

Is natuurlijk moeilijk, omdat dit voor alle scheepstypen/nationaliteiten verschillend kan zijn.
In deze pdf kan je zien hoe de schoten van de Victory lopen. Even opgelet, je ziet de schoten van de fok en het grootzeil vanuit de schoothoorn met de drie blokken voor schoot/hals/gei lopen, die is in gegeide stand van de zeilen getekend.
De brassen van de Victory zie je op deze pdf. De grote bras loopt via een doorvoering op de rails van de verschansing naar een klamp op het poop deck.
De fokkebras loopt via blokken aan de grootstag naar de knecht bij de grote mast.

Groet,

Ad

Wat Ad zegt, het is erg verschillend, en waarschijnlijk werd het per schip ook anders gedaan.

Ik heb het volgens hoving gedaan, en aangepast op de beperkingen van de kit
de brassen zitten bij mij achter met een blok op de reling. Dit heb ik ook vaker bij musea gezien

IMG_2250.jpg

De schoten lopen via een blok naar binnen (zat in het echt een blok in de wand) en loopt naar het V hout (kom nog altijd niet op de naam:oops:)

IMG_2248.jpg

Denk dat je maar even moet kijken hoe je het beste bij jou kit kan doen

succes

Ik ben ook al aan het zoeken geweest, maar kan er weinig over vinden.
Aan de reling geknoopt kan niet.
Tenzij er korvij nagels voorzien zijn, maar dat zijn er dan een groot aantal.

Germt

Ik heb al diverse tekeningen nagekeken maar ik denk dat het toch wel een beetje sjoemelen wordt hier en daar. Bij de bezaanmast zitten niet veel nagelbanken om alles te bevestigen daar met deze KIT wel geen rekening zijn gehouden.

Misschien is het nog een oplossing om een nieuwe nagelbank te plaatsen inde buurt of tussen de twee kanonnen??

20130820_204509_zps619efbe3.jpg

Rob dit is een mooie duidelijke foto alleen de onderste foto kan ik niet zien, maar om het op deze manier te bevestigen is ook nog een oplossing.

Extra hagelbank is een optie, in hoeverre dat past en mooi is kan alleen jij bepalen. Naar de achterste hagelbank leiden kan niet?

Ik snap er niks van, ik heb een tijdje zitten te proberen en ik krijg die 2e foto niet geplaatst, terwijl ik het zo op een andere forum kan plaatsen.

Zal het zo nog even proberen

Back