Bouwverslag San Francisco 2 van Artesania Schaal 1:90

Ik ben momenteel bezig met het aanbrengen van het tuigage van het schip, dat wil op het moment niet erg vlotten omdat het een heel priegelwerk is en het vaak aan de kant schuif omdat de zin hiervoor er niet is, ik probeer het wel zo goed mogelijk aan te brengen als het eenmaal af is ziet het toch ook wel weer mooi uit.

Nu was ik onlangs bij de Kombuis in Barneveld toen zei Ton tegen mij, er zijn een hoop bouwers die gaan starten met de bouw van een volgend schip omdat het lang aaneengesloten werken aan het tuigage toch wel een beetje verveelt.

Hebben jullie hier ervaring mee of zou het een verkooppraatje zijn om een nieuwe bouwdoos te verkopen :? (Wat ik zelf niet denk.)

De andere kant is denk ik wel als je aan nieuw project begint,
jezelf er toch weer voor moet zetten om het tuigage toch wel netjes af te ronden en het tot een mooi geheel te brengen.

Ik denk niet dat het een verkoop praatje is Robert.
Wat Ton zegt klopt wel denk ik.
Als je aan een nieuw schip begint zijn de eerste werkzaamheden het zetten van de spanten in de valse kiel, uiteraard na een grondige voorstudie van de tekeningen.
Het zorgt voor de nodige afwisseling, en ik ken wel meer bouwers die dat doen.
Als ik mijn masten en natuurlijk het schip zelf klaar heb ga ik ook al denken aan een volgende hoor, en al aanschaffen ook:cool:
Uiteraard moet je wel de discipline hebben om het vorige schip correct af te bouwen.
Elk schip of project staat op zichzelf, maar wat afwisseling kan nooit kwaad als je vindt dat de tuigage eentonig is:cool:
Dat kun je eigenlijk alleen zelf bepalen;)

Germt

...
De andere kant is denk ik wel als je aan nieuw project begint,
jezelf er toch weer voor moet zetten om het tuigage toch wel netjes af te ronden en het tot een mooi geheel te brengen.

Ik denk dat het erg persoonlijk is, mijn lijkt het niks om aan 2 modellen tegelijk te werken.
- Ik maak liever iets af waar ik mee bezig ben, anders kon het wel eens heel lang duren voordat ik er weer aan begin zeker als ik op een lastig punt stop.
- Alles gebeurd bij mij op één tafel en ik heb alle onderdelen uitgesorteerd liggen en de 4 tekeningen die ik voor de tuigage nodig heb liggen op de vloer. Om en om aan 2 boten werken zou inhouden dat ik als ik aan de andere boot zou willen beginnen alles moet opruimen.

Maar zoals gezegd is het erg persoonlijk er zijn vast bouwers die het prima kunnen.

Andy

wat ik in het verleden wel deed was in de laatste fase alvast wat onderzoek doen naar een volgend model, heb trouwens indertijd het Statenjacht en de doorsnede van de Victory gelijktijdig afgewerkt en nu nog een paar andere kleine zaken af te bouwen zoals het schip in de fles, wat me er aan doet denken dat ik daar al even niets meer aan heb gedaan :(

Iedereen dank voor de reacties.

Ik denk dat het toch verstandiger is om het huidige schip af te maken en tegen het eind langzaam aan te beginnen met het volgende project.

Vrees toch dat het anders een langdurig verhaal gaat worden.

Iedereen dank voor de reacties.

Ik denk dat het toch verstandiger is om het huidige schip af te maken en tegen het eind langzaam aan te beginnen met het volgende project.

Vrees toch dat het anders een langdurig verhaal gaat worden.

Ik ben het helemaal met je eens Robert, ik heb al te vaak mee gemaakt dat mensen 4, 5 of meer half afgemaakte projecten hebben staan en dat krijg je heel snel omdat iedereen geneigd is om de leukste klussen te pakken en de rest te laten liggen.
Dus eerst 'n project afmaken en dan de volgende zou ik zeggen.

Robert, het tuigwerk maken is echt niet zo erg hoor. Het is gepriegel maar neem er de tijd voor. Stel jezelf steeds een doel als je weer verder gaat met bouwen en probeer dat doel te halen. De ene keer dat ik ga bouwen heb ik als doel om bv alle brassen aan te brengen en de andere keer om één setje toppenanten aan te brengen. Als ik dan klaar ben dan kan ik met tevredenheid terugkijken dat ik mijn doel gehaald heb en weer wat ben opgeschoten. Het is inderdaad veel werk maar het geeft je schip zo'n ander (lees: beter) uiterlijk dat je straks blij bent dat je er zoveel tijd aan besteed hebt.

Kleine update

Hierbij weer een paar foto's van de vorderingen.

De schoten en de brassen zijn nog niet bevestigd omdat ik de zeilen aan de grote mast eerst ga aanbrengen, dan zitten deze lijnen verder niet in de weg.

_IGP3834+%5B640x480%5D.JPG

_IGP3836+%5B640x480%5D.JPG

20130415_185200.jpg

20130415_185321.jpg]

20130415_185345.jpg

20130415_185247.jpg

Ik heb de draadjes nog niet afgeknipt, dat wil ik pas doen als ik zeker weet dat goed is. Je merkt dat er toch wel een draad slap gaat hangen als je er beetje tegen aanstoot o.i.d.

20130415_185414.jpg

Laatst bewerkt:
Je zegt dat je het eentonig werk vindt, maar ik vindt dat je toch een mooie tuigage aanbrengt hoor:D

Germt

Van de week de draad weer eens opgepakt met de zeilen.

Alle zeilen zijn nu voorzien van draad om de bolling in de zeilen te krijgen nu nog even doorbijten met de touwen en dan begint het op zijn eind te lopen en kunnen we beginnen aan het volgende project King of the Mississippi van Artesania. Maar maak eerst dit schip af anders weet ik het wel dan duurt de laatste 10% erg lang. :)

%255BUNSET%255D

Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk Robert, eerst af maken waar je aan begonnen bent want anders verdwijnt deze in de kast en dat zou dan jammer zijn.

:help: Ik heb het grootzeil bevestigd maar hoe gaat het met de hoogte ten opzichte van het dek is dit normaal of is het zeil te groot

20130527_220525.jpg

20130527_220444.jpg

Als je ra op maximale hoogte staat, vrees ik dat je zeil wel een stuk te groot is Robert. Is dit van tekening, of had je het zelf ontworpen?

Groet,

Ad Bakker

OK, ik zie het. Als jij het zeil gewoon uitgezet wilt hebben zou ik het innkorten zodat de afstand van het onderlijk tot aan het dek ongeveer gelijk wordt als bij de fok. Als de verhoudingen zijn als op die foto mag het ook nog wel wat langer zo te zien, ik denk dat je dat zelf een beetje moet inschatten. Of eens goed naar afbeeldingen zoeken, ik heb hier ook geen kaas van gegeten omdat ik nog nooit dit soort schepen met zeilen heb gemaakt.

Groet,

Ad

Vandaag er nog eens over nagedacht maar ik vond het er toch niet mooi uitzien! DUS
de schaar er in en inkorten maar.

Moet zeggen dat het er wel veel beter uit ziet.

%255BUNSET%255D

20130528_211049_zpsf9a3e9e9.jpg

20130528_211111_zps2de64c80.jpg

20130528_211132_zpsfa03c417.jpg

Back