Ziet er super uit zo Robert en het verjongen van de masten doe ik ook altijd met behulp van de boormachine en dat gaat perfect.
Ik heb de boegspriet gedaan met de boormachine en dat ging goed.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ziet er super uit zo Robert en het verjongen van de masten doe ik ook altijd met behulp van de boormachine en dat gaat perfect.
Hierbij het resultaat met de nieuwe deuren.
Kunnen we nu weer rustig verder met de masten.
![]()
![]()
Hoi Robbert. Vraagje hoe heb je de deurtjes gemaakt?? Ben ookk nieuwschierig naar de scharnieren. Of is dat het geheim van de smit??
Gr John
Johan dat is geen geheim, ik zeg altijd maar zo het is voor mij ook prettig als men mij verteld hoe je iets maakt.
Voor wat betreft de deurtjes dit was niet zo schokkend ik heb een latje genomen en hier met een mesje de kleine sleufjes in gemaakt en daarna met een kleine driehoekvijl iets uitgediept en met een potlood iets ingetekend om het er iets beter uit te laten springen, en de scharnieren zijn van houtfineer.
Dus hout heb je er ook geen smid voor nodig
![]()
Op de bouwbeschrijving staat dat de katrolblokken en scheepsblokken e.d. bevestigd worden met verzinkt draad. Klopt dit?
Hallo mensen,
Ik heb een vraag, op welke manier moeten de gaten voor de messingdraad geboord worden in het roer? Ik zou niet weten hoe het moet.
Robert, ik weet niet hoe gedetailleerd je tuigplan is, maar volgens mij zitten niet alle blokken zo dicht op de ra. Volgens mij zitten met name de bras blokken (voor het draaien van de ra rond de mast) aan het uiteinde van de ra's aan betrekkelijk lange zogenaamde schenkels of schinkels.
Dit zegt Dik daarover in zijn boek "7 Provinciën":
Groet,
Ad
EDIT
Bijna vergeten. Dit is toch veel mooier dan met metaaldraad!!!! En daarnaast authentieker.