Bouwverslag San Francisco 2 van Artesania Schaal 1:90

Vandaag begonnen met de nagelbanken volgens de maten op de tekening zit er bijna geen ruimte meer tussen de pennen,
ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.
20121215_172355.jpg

Nu heb ik een nieuwe gemaakt met iets meer ruimte, ik neem aan dat dit zoals op de onderstaande foto wel voldoende is?
20121215_172409.jpg

Ik weet niet wie deze bouw beschrijving heeft geschreven maar de maten die er staan links en rechts kloppen voor geen meter

Nu ben ik er op gewezen dat de korvijnagels veel te groot zijn voor deze schaal en heb daarom nieuwe gemaakt.
Na een half dagje prutsen zijn ze klaar !!

20121216_142032.jpg

20121216_142523.jpg

Deze zien er inderdaad een stuk geloofwaardiger uit, die meegeleverde exemplaren ogen wat "opgeblazen".
De juiste afmetingen is altijd moeilijk te bepalen. W. zu Mondfeld geeft daar wel een formule en verhoudingen voor, maar of dat te realiseren valt op deze schaal is twijfelachtig.

Groet,

Ad

WOW netjes hoor Robert, ziet er veel beter uit als de originele:cool:
Maar...... hoe heb je dat gedaan:confused:

Germt

WOW netjes hoor Robert, ziet er veel beter uit als de originele:cool:
Maar...... hoe heb je dat gedaan:confused:

Germt

Germt,

Die heb ik gemaakt van de spijkers die bij de bouwkit zitten, beetje secondenlijm op de koppen wel dikke secondenlijm.
daarna langzaam uit laten zakken naar beneden en dan weer op de kop gehouden om een bolletje te krijgen en het een beetje model te geven.

20121216_125425.jpg

Dank je Robert, dat is een slimme oplossing en die kende ik nog niet;)
Weer wat bijgeleerd:cool:

Germt

Gisteren nog even bij de kombuis in Putten geweest, en daar hadden ze kleine kovijnagels.

Deze waren een stuk kleiner als de originele die bij de bouwdoos zaten, ik kon het toch niet laten een zakje mee te nemen
en deze alsnog te plaatsen op het schip.

20121219_183924.jpg

20121219_183713.jpg

20121219_183755.jpg

Aanbrengen rusten en jufferblokken vraagje.

Ik heb deze aangebracht maar nu heb ik de jufferblokken in het midden van de rusten geplaatst,
zou dit ook problemen kunnen geven dat ze te dicht tegen de romp aan komen te zitten, het is maar een paar millimeter maar toch.

Ik denk zelf dat het net gaat maar ik heb hier totaal geen ervaring mee.

20121221_184428.jpg

20121221_184440.jpg

20121221_184435.jpg

20121221_184924.jpg

20121221_184525.jpg

Het zou net moeten kunnen, maar dat kun je pas zien als je een touw van het staand want om het blok legt en naar de plaats waar hij boven moet komen trekt.
Hij zou dan de verschansing niet moeten raken lijkt mij.

Germt

Het zou net moeten kunnen, maar dat kun je pas zien als je een touw van het staand want om het blok legt en naar de plaats waar hij boven moet komen trekt.
Hij zou dan de verschansing niet moeten raken lijkt mij.

Germt

Germt,

Ik heb al even een touw gespannen zo als hij komt te zitten, er zit dan ongeveer 4 mm ruimte tussen het touw en de reling.

20121221_195522.jpg

Maar ik denk dat je bij de fokkemast en de achterste van de besaansmast het grootste risico loopt. Heb je die ook uitgeprobeerd?

Groet,

Ad

Ik zou inderdaad ook even bij de andere masten kijken.
Ondertussen heb ik even gezocht naar een handig hulpmiddel om straks de beide jufferblokken precies even hoog te krijgen als je het staand want aanbrengt.

Ik denk dat de foto voor zich spreekt, even goed kijken, dan wordt het wel duidelijk.
Is gewoon een plankje met op de juiste afstand een pennetje waar de jufferblk op zit.
Als je het touw door het blok hebt geregen, gewoon het plankje terugtrekken en klaar.

full

Germt

Laatst bewerkt door een moderator:
Germt,

Ik heb al even een touw gespannen zo als hij komt te zitten, er zit dan ongeveer 4 mm ruimte tussen het touw en de reling.

20121221_195522.jpg

Ik ben bang dat de juffers toch te ver naar binnen zitten. Dat is op deze foto goed te zien. Als je nu je reeflijntjes door de blokken haalt dan gaat de binnenkant schavielen tegen de verschansing. Je hebt hier de stag aan de buitenkant van het jufferblok zitten. terwijl de stag straks recht boven je blok zit. Maar is het een ramp? Ik zie dat alles al vast zit, ook de puttingijzers en om dan alles om te zetten is ook nogal wat. Misschien valt het niet op als het klaar is. Pietsan

Toch zou ik de blokken los halen als het gaat Robert, ik ben bang dat straks juist als het want helemaal klaar is het toch gaat opvallen.

Ik zou inderdaad ook even bij de andere masten kijken.
Ondertussen heb ik even gezocht naar een handig hulpmiddel om straks de beide jufferblokken precies even hoog te krijgen als je het staand want aanbrengt.

Ik denk dat de foto voor zich spreekt, even goed kijken, dan wordt het wel duidelijk.
Is gewoon een plankje met op de juiste afstand een pennetje waar de jufferblk op zit.
Als je het touw door het blok hebt geregen, gewoon het plankje terugtrekken en klaar.

full

Germt

Germt,

Volgens mij zitten er nu pinnen door de jufferblokken maar hoe krijg je het touw er nu door dan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Germt,

Volgens mij zitten er nu pinnen door de jufferblokken maar hoe krijg je het touw er nu door dan?

Er zitten inderdaad pinnen door de blokken.
Het onderste blok zit al in het messing rondje, dus vast.
Het is hier de bedoeling dat het bovenste blok aan het lopende touw wordt bevestigd terwijl het blok in de pennetjes zit.
Als dat blok aan het touw zit, trek je het hulpstuk weg en zit het blok aan het touw.
Als je dan de touwtjes door het blok haalt, en deze procedure bij alle blokken herhaald, zitten de bovenste blokken allemaal op gelijke hoogte.
Werkt perfect.

De verandering aan je rusten ziet er iig goed uit;)

Germt

Er zitten inderdaad pinnen door de blokken.
Het onderste blok zit al in het messing rondje, dus vast.
Het is hier de bedoeling dat het bovenste blok aan het lopende touw wordt bevestigd terwijl het blok in de pennetjes zit.
Als dat blok aan het touw zit, trek je het hulpstuk weg en zit het blok aan het touw.
Als je dan de touwtjes door het blok haalt, en deze procedure bij alle blokken herhaald, zitten de bovenste blokken allemaal op gelijke hoogte.
Werkt perfect.

De verandering aan je rusten ziet er iig goed uit;)

Germt

Ach nu snap ik het, was nog vroeg :oops:

Back