Bouwverslag San Francisco 2 van Artesania Schaal 1:90

Tja, dat is weer persoonlijk.
Als je besluit om het schip in houtkleur te laten zou ik de "methode Bitchin" gebruiken.

Germt

Zet je maar schrap!!! Bij de HMS Victory ben ik indertijd zo'n 3 maanden bijna in volcontinu dienst bezig geweest. En toen had ik al de nodige ervaring met de Amerigo Vespucci opgedaan.........
Maar met geduld en beleid kom je erg ver.

Groet,

Ad

Oei dat geeft de burger moet.Ben nu zelf bezig met de Victory.

Gr john

Zet de rolpaarden in grijze grondverf, spuitbusje of zo. Laten drogen. Neem dan een bruine leerachtige kleur acrylverf en zet die redelijk dun op, hoeft niet dekkend.
Dan neem je olieverf, burnt sienna of de donkere variant. Penseel dat dun op. laat een uurtje drogen. Doe dan een donkergele kleur olieverf op een kartonnetje zodat de lijnolie wat weggaat. neem een schone penseel en tip die voorzichtig in het geel, beetje afvegen op je hand en trek dan strepen over je rolpaard, in de nerfrichting. Neem dan een zwart en herhaal dat. Je ziet vanzelf hoever het moet, maar zorg dat de strepen als nerven zichtbaar blijven. dan wegzetten en een paar dagen gewoon laten drogen.

Dit is 1 van de methodes om hout te imiteren. De olieverf zorgt voor een mooie blening van de verschillende kleuren verf. Verdun niets met wat dan ook, spoel je penselen pas uit als je klaar bent, voor de rest gewoon afvegen aan een tissue

Bedankt voor de tip. Dit is ook best bewerkelijk ik daarom maar besloten deze opnieuw te maken van hout, hoef ik alleen maar te lakken.

Dt is niet zo bewerkelijk als het opnieuw maken, maar het opnieuw maken en eventueel beter op schaal zal er ongetwijfeld beter uit laten zien

Als je dan toch de sloep opnieuw wilt maken, kun je misschien proberen om de rolpaarden ook opnieuw in hout te maken.
Dan is het mogelijk om ook de assen een klein beetje ui de wielen te laten uitsteken.:cool:

Germt

Dit is het resultaat, toch maar besloten om de rolpaarden ook van hout te maken.

Was een heel gepruts, maar vind het zelf wel een stuk beter als wat er in de kit zit.

_IGP3590.JPG

_IGP3591.JPG

_IGP3595.JPG

_IGP3593.JPG

Aan de bovenzijde heb ik een paar stukjes lood gemaakt dan lijkt het nog een beetje op metaal nu het zwart is.

:thumbsup: dat is mooi gedaan hoor Robert.
Ziet er véél realistischer uit:cool:
Vóór je ze vastzet, kijk even of je ook broektouwen kunt aanbrengen.
Ik weet niet pecies of die bij dit schip door het rolpaard lopen of aan de achterkant van het kanon vastzitten.
Dat is aan jou om hier even naar te kijken.
In het geval ze door het rolpaard lopen moet je niet vergeten gaatjes aan de zijkant van het rolpaard te boren waar ze doorheen komen;)
Succes, ziet er mooi uit.

Germt

Even over de broektouwen.
Ziet er netjes uit hoor, maar ik kan de lengte niet goed zien op de foto.
Als het kanon binnenboord staat, zodat het kanon geladen kan worden, dit ging toen altijd via de voorkant, moeten de broektouwen nagenoeg gespannen staan.
Deze broektouwen waren om de terugslag van het kanon op te vangen na het schot.
Anders lagen de kanons aan de andere kant van het schip;)
Zelf kun je het best zien of de touwen te lang of te kort zijn

Germt

Even over de broektouwen.
Ziet er netjes uit hoor, maar ik kan de lengte niet goed zien op de foto.
Als het kanon binnenboord staat, zodat het kanon geladen kan worden, dit ging toen altijd via de voorkant, moeten de broektouwen nagenoeg gespannen staan.
Deze broektouwen waren om de terugslag van het kanon op te vangen na het schot.
Anders lagen de kanons aan de andere kant van het schip;)
Zelf kun je het best zien of de touwen te lang of te kort zijn

Germt

Germt,

Volgens moet het nu goed zijn ik had ze inderdaad in eerste instantie te lang en heb ze iets ingekort zie foto's.
Dit is trouwens dezelfde lengte als op de vorige foto's dat zal wel gezichtsbedrog zijn.

20121209_170700.jpg

20121209_170740.jpg

Gr. Robert

In derdaad, foto's kunnen nogal eens vertekenen;)
Maar dit lijkt inderdaad de juiste lengte:cool:

Germt

Hier weer een paar foto´s van de vorderingen.
Ik ben nu bezig met het onderdelen voor op het dek, hier heb ik de trappen opnieuw gemaakt het hout wat meegeleverd was is heel ruw en krom.

Heel veel prutswerk maar wel leuk om te doen.

20121212_201409.jpg

20121212_201537.jpg

Netjes hoor:)

Even een tip voor de nagelbanken, even zelf kijken of het uitvoerbaar is.
Aan de onderkant, dus de zijde die op het dek komt te staan kun je een klein gaatje boren en daar een dun messing pennetje in drukken, een dun spijkertje zonder kop voldoet ook.
In het dek op de plaats waar het onderdeel komt te staan ook een klein gaatje boren.
Als je het onderdeel gaat lijmen kun je de pennetjes in het dekgaatje lijmen met secondenlijm o.i.d.
Zo krijg je iets meer stevigheid, want daar komen straks natuurlijk touwen aan.

Germt

Netjes hoor:)

Even een tip voor de nagelbanken, even zelf kijken of het uitvoerbaar is.
Aan de onderkant, dus de zijde die op het dek komt te staan kun je een klein gaatje boren en daar een dun messing pennetje in drukken, een dun spijkertje zonder kop voldoet ook.
In het dek op de plaats waar het onderdeel komt te staan ook een klein gaatje boren.
Als je het onderdeel gaat lijmen kun je de pennetjes in het dekgaatje lijmen met secondenlijm o.i.d.
Zo krijg je iets meer stevigheid, want daar komen straks natuurlijk touwen aan.

Germt

Germt,

Zoiets had ik al in gedachten, ik heb de treden aan de zijkant met epoxy gelijmd. Ik moet zeggen dat zit goed vast, ik had er met houtlijm of UHU Hart niet het idee dat het zo vast kwam te zitten zoals dat nu zit.

Mijn bedoeling is om dat nagelbanken (weer wat geleerd) ook zo te verlijmen.

20121202_100255.jpg

Die versieringen in de staanders van je nagelbanken vind ik heel mooi gedaan. Stond dat zo op de bouwplannen of is het eigen uitvinding?
Lijkt me leuk om na te doen ;);)

Die versieringen in de staanders van je nagelbanken vind ik heel mooi gedaan. Stond dat zo op de bouwplannen of is het eigen uitvinding?
Lijkt me leuk om na te doen ;);)

Johan,

Dit stond zo in de handleiding. Ik zal er foto bij doen van de handleiding misschien heb je er wat aan.

Gr. Robert

20121213_081226.jpg

20121213_081219.jpg

20121213_081252.jpg

dank je wel Robert, gaat me zeker helpen. In mijn bouwtekeningen noch beschrijving staan dergelijke zaken uitgelegd. Moet het allemaal zelf een beetje uitzoeken. Maar dat is ook boeiend en met de nodige hulp op het forum lukt het wel.

grts
JHohan

Back