Bouwverslag: Pinta 1:65 Amati

Chris,
voordat je alles direct gaat wegschuren en opnieuw uitmeten, moet je even goed kijken hoe de lijnen over de boeg tot tegen het voorsteven lopen bij de Pinta.
Zoals ik al zei kan er best een behoorlijk verschil zitten tussen iberisch en hollands en ook het tijdsbestek tussen 15e en 17e eeuw kan heel wat verschillen opleveren.
Ik heb nog even gekeken naar verschillende schepen uit de tijd van Columbus. Los van het feit dat de boeg niet een bolle kogelvorm heeft, maar veel spitser en scherper is, lijken de huidgangen vooraan schuin omhoog te eindigen en niet horizontaal zoals de hollandse en engelse voorbeelden uit de 17e eeuw. nogmaals niet klakkeloos mijn lijnen volgen, het is maar een schets.

Hollands
full
Iberisch ?

Grt en succes

Diederik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Chris,
voordat je alles direct gaat wegschuren en opnieuw uitmeten, moet je even goed kijken hoe de lijnen over de boeg tot tegen het voorsteven lopen bij de Pinta.
Zoals ik al zei kan er best een behoorlijk verschil zitten tussen iberisch en hollands en ook het tijdsbestek tussen 15e en 17e eeuw kan heel wat verschillen opleveren.
Ik heb nog even gekeken naar verschillende schepen uit de tijd van Columbus. Los van het feit dat de boeg niet een bolle kogelvorm heeft, maar veel spitser en scherper is, lijken de huidgangen vooraan schuin omhoog te eindigen en niet horizontaal zoals de hollandse en engelse voorbeelden uit de 17e eeuw. nogmaals niet klakkeloos mijn lijnen volgen, het is maar een schets.

Hollands
full
Iberisch ?

Grt en succes

Diederik

Inderdaad dit was me ook al opgevallen. Daardoor buigen de latjes ook wat naar buiten. Ik weet eerlijk gezegd nog niet goed hoe ik dit moet gaan aanpakken want de bovenkant van de ribben moet ik later verwijderen, hier kan ik ze dus niet aanplakken. Hoe moet ik in hemelsnaam 3 stroken planken fatsoenlijk in vorm daaromheen lijmen, zonder dat ik ze vast kan zetten aan die ribben? LOL

Hier een voorbeeld van een andere bouwer, ziet er extreem strak uit:

W.I.P. La Pinta (autocostruzione da piani Amati) - Forum Modellismo.net

beetje naar onder scrollen daar staat nog een setje afbeeldingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad dit was me ook al opgevallen. Daardoor buigen de latjes ook wat naar buiten. Ik weet eerlijk gezegd nog niet goed hoe ik dit moet gaan aanpakken want de bovenkant van de ribben moet ik later verwijderen, hier kan ik ze dus niet aanplakken. Hoe moet ik in hemelsnaam 3 stroken planken fatsoenlijk in vorm daaromheen lijmen, zonder dat ik ze vast kan zetten aan die ribben? LOL

Hier een voorbeeld van een andere bouwer, ziet er extreem strak uit:

W.I.P. La Pinta (autocostruzione da piani Amati) - Forum Modellismo.net

beetje naar onder scrollen daar staat nog een setje afbeeldingen.

Inderdaad strak, jammer dat je weinig detailfotos ziet van de beplanking.

Wat betreft de 3 stroken: goed lijm langs de randen zodat ze onderling aan elkaar goed vastzitten. er staat in principe weinig spanning op de latjes hier langs de zijkant.

Nog een voorbeeld van een heel ander bootje, ik moet er vooral bij de boeg steeds aan denken als ik de Pinta zie:
12 voets-jol (oorspronkelijk uit 1913)

full


full


Niet Iberisch (ik geloof van oorsprong Schots), wel mooie lijnen...
Je ziet hier ook mooi de verjonging.

Grt
Diederik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat je ook kan doen is de 3 latjes nu achterwege laten en beginnen met de eerste plank die je wel op de spanten kan lijmen. Dan tot de kiel dichtzetten en daarna de 3 latjes bovendeks plaatsen. Dan heb je alvast een zijde van een vaste plank waar je tegenaan kan lijmen.
 
Wat je ook kan doen is de 3 latjes nu achterwege laten en beginnen met de eerste plank die je wel op de spanten kan lijmen. Dan tot de kiel dichtzetten en daarna de 3 latjes bovendeks plaatsen. Dan heb je alvast een zijde van een vaste plank waar je tegenaan kan lijmen.

ja dat was ik van plan! :) thanks
 
zo de baby slaapt dus ik kan vooruit :) hehe

full



full



full


heb aan beide kanten een plank op dek hoogte geplaatst. Vanuit hier wil ik naar onder toe gaan uitwerken. Dan later de 3 huid planken die de reling (bulwark?) zullen vormen.

tegen de kiel heb ik een zandstrook, wat in mijn geval gewoon een normale plank is die bij de stern en bow wat verzonken ligt. Daartegen aan komen 2 of 3 normale planken die ik nu aan het voorvormen ben. Daarna ga ik even uitrekenen hoe ik de rest verder moet doen.

Ik zie hier en daar een licht bobbeltje, deukje. Zal nog wat schuren aan mn spanten voordat ik ga lijmen. Maar al met al vind ik het niet gek voor de eerste keer. Ben eigenlijk wel verbaast hoe het gaat, uiteraard met al jullie hulp!

(op de onderste foto zie je dat de (op de foto links) dekplank nog niet vast zit. Vandaar dat het nog niet symetrisch is.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed begin!.

Ik zou me over de oppervlakkige hobbels en bobbels niet te veel zorgen maken. Ik neem aan dat je twee huiden gaat aanleggen, dan kun je deze onderste huid perfect glad schuren als het eenmaal vastgelijmd zit.
Wel nu goed opletten of de spanten mooi afgeschuurd zijn, als hier nog onregelmatigheden in zitten, zou je het wel terug kunnen zien in het eindresultaat. Let hierbij ook op de voorste twee spanten, de rechter lat op de foto lijkt wat naar buiten geduwd te worden en de zwarte laseraanslag op de spanten geeft aan dat je hier nog wat speling hebt om verder te schuren.

full


Niet teveel lawaai maken, of je moet weer een flesje melk gaan opwarmen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed begin!.

Let hierbij ook op de voorste twee spanten, de rechter lat op de foto lijkt wat naar buiten geduwd te worden en de zwarte laseraanslag op de spanten geeft aan dat je hier nog wat speling hebt om verder te schuren.

ja dit had ik al gezien, dacht dat het niet echt zou opvallen maar jullie zien ook alles! :)

Misschien dat ik de deklatten nog een keer loshaal bij de voorste 2 spanten om die nog eens te schuren. Die bocht daar is echt crisis, daar heb ik al 3 avonden aan geschuurd en gepield :)
 
ja dit had ik al gezien, dacht dat het niet echt zou opvallen maar jullie zien ook alles! :)

Misschien dat ik de deklatten nog een keer loshaal bij de voorste 2 spanten om die nog eens te schuren. Die bocht daar is echt crisis, daar heb ik al 3 avonden aan geschuurd en gepield :)

Ja, je vraagt om advies, dan zul je ook krijgen ook ;).

Ik denk dat je het nu nog vrij makkelijk kunt corrigeren (hoeft maar weinig meer vanaf), als je het eenmaal echt overdekt hebt gaat dit niet meer.
Zoals je al aangaf zal je accepteren dat er kleine 'beginners' fouten in dit schip zitten, dus je kunt ook prima laten zitten. De ervaring leert echter wel dat als je je er nu al aan stoort dat dit voor altijd zo gaat zijn.

Grt
Diederik
 
Hallo wederom bedankt voor alle feedback.
Maakt het erg leuk werken, ik denk dat ik het anders al opgegeven had.

Voordat ik er aan begon had ik me twee doelen gesteld:

1. Kijken of ik het leuk vind, aangezien mijn primaire passie schilderen is en niet houtbewerken
2. Een schip afmaken :)

Tot nu toe vind ik het leuk, tis best verslavend alles uit te puzzelen. Ik vind het ook geen probleem als deze niet perfect word, daar ben ik al een beetje van uit gegaan :) moet wel nog erg wennen aan het tempo. Iedere keer als je denkt "nu kan ik meters gaan maken" kom je weer iets tegen wat toch eerst nog even moet. Ik mis dan soms even het gevoel van voortgang.

Goed vanavond maar eens verder kijken naar de beplanking. Zandstrook is gevormd en ligt erin. De plank op dek hoogte ook bijna, al maakt deze een sterke ronding omhoog waardoor hij naar buiten uitpuilt zeg maar. Is op de originele foto denk ik ook maar wil er wel voorzichtig mee zijn.


Je kunt ook de beide hobby's combineren door een kleurrijk model als de Wasa of de Prins Willem te nemen waar veel aan te schilderen valt.

Voor het kieren van de rompplanken op de boeg is de oplossing de plank zijwaarts buigen voor het aanbrengen (de plank is dan niet recht meer maar vertoont een zijwaartse buiging).
Ik doe dat op onderstaande wijze:
full


- ik neem een houten onderplaat en prik daar enkele spelden in waar het einde van de rompplank tussen geklemd kan worden
- leg een goed natte rompplank op de houten onderlaag
- zet het warme strijkijzer (stand zijde) op de plek waar de plank gebogen moet worden.
- buig de plank voorzichtig als hij begint te sissen.

De plank zal nu makkelijk buigen en na afkoelen de vorm behouden.
Is de bocht niet scherp genoeg maak dan de rompplank op de verder te buigen plek goed nat met een penseel en herhaal de procedure met het warme strijkijzer.

Op deze manier buig ik mijn planken en berghouten in zijwaartse richting.

Andy

Ps pas wel op voor je snijmat die smelt van allen de warmtestarling van het strijkijzer al heb ik gemerkt :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, je vraagt om advies, dan zul je ook krijgen ook ;).

Ik denk dat je het nu nog vrij makkelijk kunt corrigeren (hoeft maar weinig meer vanaf), als je het eenmaal echt overdekt hebt gaat dit niet meer.
Zoals je al aangaf zal je accepteren dat er kleine 'beginners' fouten in dit schip zitten, dus je kunt ook prima laten zitten. De ervaring leert echter wel dat als je je er nu al aan stoort dat dit voor altijd zo gaat zijn.

Grt
Diederik

Ja ik moet nog een beetje wennen aan dingen opnieuw doen etc. Ben gewend dat shit in 1x goed gaat :)
 
Ja ik moet nog een beetje wennen aan dingen opnieuw doen etc. Ben gewend dat shit in 1x goed gaat :)

Bekijk het van de positieve kant, je bent na ruim een week al in een fase waar ik bijna een half jaar over heb gedaan, niet slecht voor een 'beginner'! Ook ben je er nu nog op tijd bij om het makkelijk te corrigeren, zeker als dit nog maar en dry fit is (ik begrijp dat je nog maar 1 'deklatje' vastgelijmd hebt?)
Als je ervoor kiest dit latje los te halen, zou je het neusje van de zalm ook helemaal kunnen vullen met balsa, als je hier straks de latjes tegenaan moet duwen tijdens het drogen van de lijm, druk je minder snel deuken in de boeg.

Grt
Diederik
 
Bekijk het van de positieve kant, je bent na ruim een week al in een fase waar ik bijna een half jaar over heb gedaan, niet slecht voor een 'beginner'! Ook ben je er nu nog op tijd bij om het makkelijk te corrigeren, zeker als dit nog maar en dry fit is (ik begrijp dat je nog maar 1 'deklatje' vastgelijmd hebt?)
Als je ervoor kiest dit latje los te halen, zou je het neusje van de zalm ook helemaal kunnen vullen met balsa, als je hier straks de latjes tegenaan moet duwen tijdens het drogen van de lijm, druk je minder snel deuken in de boeg.

Grt
Diederik

ok ja had ook wel het idee dat het vrij vlot verliep. ben tevreden tot nu toe :)
de volgende keer vul ik inderdaad de hele voorkant, weet nu ook beter wat de probleem gebieden zijn.

Heb inmiddels al wat planken definitief liggen. Nu even kijken hoe ik precies moet verjongen. Op de afbeeldingen in de handleiding gebruiken ze voor zover ik kan zien enkel gewoon hele normale stroken. Maar dat gaat mij niet lukken, op een gegeven moment is het bij de boeg "vol" en bij het achtersteven en midden nog niet.
 
Je kunt ook de beide hobby's combineren door een kleurrijk model als de Wasa of de Prins Willem te nemen waar veel aan te schilderen valt.

ja dat zijn inderdaad mooie modellen. Als dit schip mooi lukt, af is en ik vind het nog steeds leuk, wil ik wel kijken naar een groter model. Ik vind schepen met hollandse vlaggen eraan om de een of andere reden heel erg cool , beetje vaderlandse trots :) maar ik zie er geen die dat hebben + volle zeilen. Meeste alleen opgetuigde masten voor zover ik kan zien.
 
Uitrekening verjonging van de beplanking

ok, ik heb wat volgende vragen voordat ik verder kan (zie foto).

full


ik heb nu tegen de kiel 3 normale planken bevestigd, en de dekplank, waarbij de bovenstukken van de spanten straks afgezaagd worden, vandaar dat ik die lijn als start punt heb aangehouden. Dan kan ik 3 normale planken als reling houden daarboven.

Zoals je ziet is er een erg groot verschil tussen de achterkant, midden en voorkant kwa ruimte. Als ik de uitleg in verschillende documenten aanhou dan zou ik uitkomen op 11,5 plank van 0.4 milimeter op het breedste stuk. Maar in de boeg deel ik dan 2,7 door 11,5e plank en kom op 0,23 versmalling uit. Dat is de helft van mijn latje. Aan de achterkant is het 4 gedeeld door 11,5 = 0,34 versmalling.

Vraag 1: Klopt mijn aanpak van uitrekenen?
Vraag 2: Is dit normaal dit grote verschil? Als ik op de foto van het schip kijk ziet het er niet zo uit?
Vraag 3: Is dit werkbaar? Of moet ik gewoon wat minder verdunnen, en dan uiteindelijk wat kleine spitse opvul stukjes gebruiken?
Vraag 4: Hoe pak ik de verjonging aan? Teken je op de plank af de punten van de ribben om vervolgens aan voor en achterkant een schuine lijn te tekenen over die punten?
Vraag 5: er word gesproken over "alleen boven" verjongen. Wat is onder en wat is boven, gezien het feit dat ik het schip nu op zn kop aan het bewerken ben?

Advies is van harte welkom op dit moment :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraag 1: Klopt mijn aanpak van uitrekenen? In principe wel. 3,4mm is wat de plank moet worden, dus gaat er 0,6mm af. Bij 2,3mm gaat er 1,7mm af. Je kan je spantpositie op je plankje aftekenen en dan een streepje wat er af moet. Dan een lijn die de streepjes verbind zodat je je snijlijn hebt. Na bijsnijden rond ik de eventuele hoekjes nog af.

Vraag 2: Is dit normaal dit grote verschil? Als ik op de foto van het schip kijk ziet het er niet zo uit? Het is zeker niet ongebruikelijk. Bij tweede beplanking volgen we meestal de regel dat je niet meer dan een halve plankdikte mag verjongen. Voor eerste beplanking steekt dat niet zo nauw.

SAM_1498_zps46602e53.jpg


Bij mij liepen ze bijna op een punt.

Vraag 3: Is dit werkbaar? Of moet ik gewoon wat minder verdunnen, en dan uiteindelijk wat kleine spitse opvul stukjes gebruiken? Dit is goed te doen. Kiertje hier en daar is niet al te erg omdat er nog een laag overheen komt. Kan je nog wegplamuren. Als de vorm maar goed is. Dat wordt de onderlegger voor de tweede beplanking
Vraag 4: Hoe pak ik de verjonging aan? Teken je op de plank af de punten van de ribben om vervolgens aan voor en achterkant een schuine lijn te tekenen over die punten?
Inderdaad
 
Zoals Erik aangeeft komt het bij de eerste huid niet zo nauw

Je hebt verschillende opties:
je kunt een latje in het midden leggen en vervolgens de twee lege strips stap voor stap opvullen

als je het netjes wil uitrekenen is het makkelijker om met een heel aantal latjes te beginnen.
Als voorbeeld bij jouw: 10 of 11 latjes

neem 10 latjes: op het breedste punt 46 mm: dus 4.6 mm per latje.
Achteraan zijn de latjes dan 2.0 mm en vooraan 1.35 mm.
je versmalt nu maximaal ruim 0.58 (1.35/4.6) dus ruim boven de 'norm' van 0.5

Als je de latjes naar de boeg een beetje omhoog wil laten lopen zoals het voorbeeld van Erik, kun je de versmalling laten oplopen van onder naar boven: b.v. plankbreedte vooraan 2.0mm, 1.8mm, 1.6mm, 1.5mm, 1.4mm en zo verder omhoog, de bovenste 2 of 3 latjes moet je dan op het oog passend maken,

PS: als je niet uitkomt met de plankbreedte is lindenhout heel makkelijk te krijgen in vrijwel alle modelbouwwinkels.

Grt
Diederik
 
.
Vraag 4: Hoe pak ik de verjonging aan? Teken je op de plank af de punten van de ribben om vervolgens aan voor en achterkant een schuine lijn te tekenen over die punten?
Inderdaad

Best met een scherp potlood aftekenen, recht en vlijmscherp hobby of chirurgisch mesje. Groene snijmatjes, een metalen liniaal en vooral goed vastdrukken met de liniaal op het matje tijdens het snijden (latje schuift nogal makkelijk), pas op je vingertoppen :shock:. Op het mesje moet je niet teveel druk uitoefenen: anders volgt deze de nerven van het hout en is het net mountainbiken in de modder. Je kunt beter een paar keer zachtjes dezelfde baan snijden.
Soms ook handig om een klein matje met duct tape op een grote A3 mat te plakken en een soort drempel te vormen waar je het latje tegen kunt drukken tijdens het snijden.

Als je de latjes een fractie te ruim snijdt, kun je ze met een schuurblokje tegen de kant exact op maat maken volgens de potloodlijn en/of berekeningen hierboven.
 
Back
Top