Bouwverslag Pinas doorsnede

Lets go!
Dit wordt mijn eerste poging om een model uit hout te maken, spannend...
Laten we beginnen.

De doos is ondertussen al 2 weken binnen, ziet er allemaal goed verzorgd uit.

Stap1Small.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag doorgegaan met het plaatsen van de zitters. Dat was best wel moeilijk, er moest veel geschuurd worden om de zitters passend tussen de buikstukken te krijgen.
Ook braken er telkens tandjes van de spantenkammen af.. gelukkig met wat resthoutjes de juist afstanden weten te krijgen.
De bakboordzijde ongeschuurd gelaten, die wordt als het goed is toch beplankt.
Zou het niet makkelijker werken als je eerst de zitters plaatst en daarna pas de latjes van de buitenhuid?

Stap9Small.jpg Stap10Small.jpgStap11Small.jpg

Laatst bewerkt:
Hier mijn onconventionele manier om de eerste oplang te positioneren.
Iemand ideeën of suggesties om de rest te bevestigen.. mijn klemmen zijn wat te groot vrees ik..
IMG_6933.jpeg

Hier mijn onconventionele manier om de eerste oplang te positioneren.
Iemand ideeën of suggesties om de rest te bevestigen.. mijn klemmen zijn wat te groot vrees ik..
Bekijk bijlage 588163

Ik denk dat meer klemmen veel voordelen geeft, maar als je niet overmatig veel lijm gebruikt, dan zitten de oplangers na een paar tellen vast tussen de zitters

Prikkertjes zijn er weer afgeschuurd.
Ik zij bij @Hilbert en @Hans Groenenberg dat ze ook bouten hebben geplaatst. hoe hebben jullie dat gedaan?

Die bouten die je ziet in mijn doorsnede zijn niet de spijkertjes uit het bouwpakket, heb mini spijkertjes (3,5 mm) van Amati gebruikt. Heb eerst kleine gaatjes (een stuk kleiner dan de diameter spijker) geboord en daarna de spijkertjes, vasthoudend met een pincet, erin getimmerd of gedrukt met een tang. En soms eerst de knieen buiten de doorsnede bespijkeren er daarna pas lijmen omdat je er anders bijna niet bij kunt.

De dwarsdoorsnede ziet er verder goed uit!

Laatst bewerkt:
@Hilbert dank dat ga ik proberen!

Ik kom er nu alleen achter dat het gat in de kolzem niet centraal tussen de liggers uitkomt. Ik weet niet of dat en probleem gaat worden voor het plaatsen van de mast later.
Maar om nu alles weer los te maken…
Als ik de beschrijving doorlees, lijkt het alsof de mast later door mijn iets afwijkende positie van gat in kolzem wat schuiner uit komt.

Het gat zelf is verder niet zo van belang, je kan daar wel iets mee smokkelen. Ik kan op de foto niet goed zien hoe groot de afwijking is, maar ik kan me voorstellen dat de mast inderdaad wat naar de zijkant van jet kolzem uitkomt dan, dus niet precies in het midden. Een correctie kan wel zijn om het kolzem opnieuw te plaatsen. Het is niet erg als de goot ernaast vervolgens niet overal even breed is zou ik zeggen.

Die bouten die je ziet in mijn doorsnede zijn niet de spijkertjes uit het bouwpakket, heb mini spijkertjes (3,5 mm) van Amati gebruikt. Heb eerst kleine gaatjes (een stuk kleiner dan de diameter spijker) geboord en daarna de spijkertjes, vasthoudend met een pincet, erin getimmerd of gedrukt met een tang. En soms eerst de knieen buiten de doorsnede bespijkeren er daarna pas lijmen omdat je er anders bijna niet bij kunt.

De dwarsdoorsnede ziet er verder goed uit!
@Hilbert
De kleinste nagels van Amati die ik kan vinden zijn 7mm.. waar heb je die van 3.5 gevonden?

Back