Wauw, bedankt voor de complimenten hoor! Ik vind mezelf echt maar een amateur-bouwer die nog maar net komt kijken... Maar van zulke dingetjes maken vind ik echt leuk om te doen, leuke uitdagingkjes. Het gaat mij ook echt niet om iets heel acuraats of historisch corrects ofzo neer te zetten, het gaat mij echt om de lol van het bouwen. Ik heb ook echt maar weinig tijd om te bouwen, dan wil ik die tijd lekker benutten om te bouwen en plezier te hebben. Iets echt historisch corrects of correcters wil ik ooit nog wel eens doen maar ik heb nu echt de tijd niet voor al dat uitgezoek en gelees en gestudeer..

Dit is voor mij echt een uitlaatklep, zodra ik een minuutje heb, wil ik kunnen zitten en bouwen zeg maar..

Maar genoeg gekletst weer, ik heb andere pompje ook af en ze zijn samen gebroederlijk op het dek aan het wachten op water in het ruim zodat ze aan de slag kunnen..

En de skylights en companionway staan ook op hun plek, hier wat overzichtplaatjes:
Maar nu... De bootjes.. ik heb er zin in om er aan te beginnen maar het schrikt me ook wel wat af hoor, het is zo klein allemaal.

Ik ga beginnen met de boot die op de steunen aan dek komt, eerst alle spantjes genummerd en daarna uitgesneden. Dit is allemaal van mdf, bij mijn vorige schip waren de kiel en spanten ook van mdf en dat is me goed bevallen. Hier zie je misschien waarom het me een beetje afschrikt:
Ja, je ziet het goed, vier bootjes (!) en het hele plaatje is maar 25 bij 15 ofzo... slik..
Alles uitgesneden voor de eerste:
Toen eerst even alles gedry-fit, een paar dingetjes moesten een heel klein aaitje met een vijltje hebben, maar de passing was over het algemeen redelijk. Een beetje te ruim naar mijn zin maar ik kan er mee leven, gewoon heel goed opletten bij het in elkaar lijmen! Er zit voor elk bootje een grondplaatje bij waar de kiel voor en achter en het grootspant (echt groot zou ik het niet willen noemen

) in passen en waar je het bootje dus op zijn kop in lijmt, eigenlijk best wel slimme constructie. Ook staan op elk spant de hoogte gelaserd waar later het spantje doorgesneden/gezaagd moet worden. Eerst elk spantje aan de binnenkant nog schoongeschuurd omdat je daar later niet echt meer bij kunt. Na elk spantje op de kiel gelijmd te hebben, het geheel op zijn kop in de grondplaat gelijmd:
Nu druk aan het afschuinen, en binnenkort ga ik eens een poging wagen met beplanken..
Prettige dag nog en groetjes, Wilko