Bouwverslag Occre hms Beagle

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Willie85, 13 feb 2021.

1. Willie85

Willie85

Lid geworden:
    25 sep 2019
    Hallo allemaal,

Ben een hele poos afwezig geweest op het forum, roerige tijden achter de rug ook nog een prachtige dochter gekregen! Nu de rust weer wat is weergekeerd wil ik graag een nieuw verslag starten omdat ik het leuk vind om te delen met anderen wat mij zoveel plezier en voldoening schenkt. De bouw van de schoener ligt stil en ik betwijfel of ik er ooit nog mee verder ga, hij ligt voorlopig aan de kant in ieder geval, even een stapje te ver..

Tussendoor heb ik trouwens nog een (vind ik:weetnie:) prachtig schip gebouwd, de lady nelson van amati, geen echt bestaand schip, maar wel een hele mooie replica van een engelse marinekotter. Bouwtijd ong. half jaar.
    Lady nelson 1.jpg Lady nelson 2.jpg Lady nelson 3.jpg

In mei vorig jaar heb ik voor mijn verjaardag het prachtige bouwpakket van de hms beagle van occre gekregen. Vanaf toen ben ik daar steeds aantal uur per week soms wat meer, soms wat minder, met erg veel plezier mee bezig. Nu vond ik het tijd om mijn vorderingen eens op het forum te gaan zetten, dus de komende tijd kunnen jullie een heleboel foto´s tegemoet zien!

2. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Welkom terug Willie, kom maar op met die foto's, en veel plezier met de Beagle :):), Een mooie Lady Nelson heb je daar gemaakt hoor.

3. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Nou Willie ook hier zit ik weer klaar om te :jan:
    Succes

4. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    We zijn benieuwd!

5. Willie85

Willie85

Lid geworden:
    25 sep 2019
    Bedankt voor de likes en reacties! Even tijd voor een eerste post, laat ik maar beginnen met jullie de doos en inhoud te laten zien!
    Ik wilde graag een kit met wat meer uitdaging, wat groter en met veel details en dan was dit een kit waar je absoluut niet omheen kunt!
    Zeker voor het geld wat je er voor betaalt is dit echt een waanzinnig pakket!
    De doos:
    20200601_150658.jpg

En de inhoud, ik ga er geen heel verhaal bij ophangen, de foto´s spreken voor zich!
    20200601_150748.jpg
    20200601_151125.jpg
    20200601_150814.jpg

En de prachtige bouwbeschrijving, die ik alleen heel erg vaak niet precies zal volgen omdat ik dingen graag anders, netter, gedetailleerder of realistischer wil doen, ik werk dan ook met het boek Anatomy of the ship Hms beagle er naast om zo af en toe een leuke toevoeging of aanpassing te doen.
    20200601_150949.jpg

En even voor een totaalplaatje, dit is zo´n beetje hoe ze eruit moet komen te zien, maar dan nog mooier natuurlijk.. :hammer:
    occre beagle.jpg
    Zo, dat is waar jullie het vandaag mee moeten doen! ;) Prettig weekend nog verder en groeten, Wilko

pietsan, janzwart, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. *Hans*

*Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Occre maakt mooie pakketten, maar dat had ik al eens vaker gezegd geloof ik.

Herby63 vindt dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Succes Willie! En veel bouwplezier.

8. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    welkom willie op het forum mooi schip en bouw ze

9. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
  10. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Veel plezier

11. Bouke van der Voet

Bouke van der Voet

Lid geworden:
    31 jan 2020
  12. Ronk

Ronk

Lid geworden:
    13 dec 2019
    Succes maak er wat moois van!

13. Willie85

Willie85

Lid geworden:
    25 sep 2019
    Goeiemorgen iedereen, bedankt voor jullie reacties, leuk! Het forum is op het moment echt booming! Nu al op tweede pagina beland.. fantastisch dat onze hobby zo veel beoefend en gedeeld word, daar worden we allemaal blij van, toch?
    Oke, back to business, begonnen met de spanten te nummeren volgens tekening en simpel bouwplankje gemaakt.
    20200601_151734.jpg
    20200602_121823.jpg

Het snijwerk is erg netjes en heeft minimale verbranding, dit is met een aai van een schuurblokje weg. Vervolgens alle spanten dry-fit geplaatst en daarna de dekken ook, gewoon omdat het altijd handig is om eventuele fouten van te voren te ontdekken en ook omdat het leuk is natuurlijk. :)
    20200602_123744.jpg
    20200602_154642.jpg

Vervolgens met het welbekende lego-hulpmiddeltje alle spanten gelijmd. Ze hadden wel ietsjes teveel speling naar m´n zin maar was nog net mee te werken. Ze kwamen wel allemaal op perfect de juiste hoogte uit! Toen de lijm droog was heb ik het hoofddek geplaatst. Zoals je kunt zien, heeft dit type schip, een brig-sloop van de cherokee-klasse waarvan er meer dan 110 (!!) gemaakt zijn, geen zeeg in het dek. Ook zijn er hulpstukjes tussen de voorste en achterste spanten aan de valse kiel geplaatst om het beplanken van de onderste planken wat te vergemakkelijken.
    20200602_143623.jpg 20200603_151535.jpg

Dit was het weer voor deze keer, prettige dag nog! Grt. Wilko

TIMBERWOLF, Jaques, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Het begin is er Wilko:)

15. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Een mooi begin Wilco.

16. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Mooi begin en uitstekend gedocumenteerd.
    Vaak is het interessant om de uiterste spanten (hier de 2 voorste en de 2 achterste) voor het verlijmen al schuin af te schuren in de rompvorm, omdat je dan het risico op beschadiging van de kiel vermindert.

Veel modelbouwplezier,

Willie85 vindt dit leuk.
  17. Willie85

Willie85

Lid geworden:
    25 sep 2019
    Bedankt allemaal! Voelt als thuiskomen hier! Dat afschuinen van die spanten had ik van te voren misschien wat kunnen doen maar ik doe het het liefst als ze op de kiel zitten voor de beeldvorming enzo.. moeilijk om in te schatten hoeveel je moet doen.
    En over die goede documentatie.. bedankt voor het compliment, maar het word een stuk minder straks. Ik ben door een zware depressie gegaan en heb eigenlijk heel die tijd weinig foto's genomen, daar baal ik nu wel van, maar vanaf nu pak ik het weer op! Deze hobby heeft een grote rol gespeeld in het opklimmen uit het diepe gat waar ik in zat.

18. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Willie, ik druk niet op de leuk knop, maar het is mooi dat je er weer bovenop bent gekomen.:):)

Hans Groenenberg en Willie85 vinden dit leuk.
  19. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Blij dat je de weg middels deze hobby weer gevonden hebt, en we gaan je hier allemaal helpen om hier een mooi project van te maken, :yes: succes verder

20. Willie85

Willie85

Lid geworden:
    25 sep 2019
    Zo, kids op bed, tijd voor weer een stukje log! Ik kan nu elke keer vrij snel weer stukje maken omdat ik al veel verder ben met de bouw, ik kan dus voorlopig nog best regelmatig wat laten zien :)
    De bouwbeschrijving wilde dat ik eerst het dek zou beplanken en dan het voor- en achterschot beplanken en raampjes en deurtjes erop. Maar ik had nog even geen zin in dek beplanken, dus heb eerst de schotten gedaan..:hammer:
    Hier heb ik voor het eerst flinke aanpassingen gedaan t.o.v. B.B. Eerst een plaatje hoe het volgens Aots eruit moest komen te zien:
    20200605_122855 (3).jpg

Hoe het volgens de B.B. eruit zou moeten komen te zien, met opgeplakte messing raampjes en deurtjes..
    IMG_20210215_204043.jpg

Dat vond ik niks, dus heb zelf houten deuren gemaakt, de raampjes zijn nu ook echt gaten met "tralies" ervoor en ik heb de schotten zelf gepotdekselt omdat ik dat mooier en leuker vond.
    Achterschot:
    20200605_122616.jpg 20200605_170826.jpg 20200606_164417.jpg 20200619_115925.jpg

En het voorschot is zo geworden:
    20200604_164919.jpg

Heel gepruts, maar ik ben blij met het resultaat!
    Prettige avond nog, grt. Wilko

Gerko511, Wodkadrinker, pietsan en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina