Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Gisteren en vandaag wat tijdrovende klusjes gedaan aan de BL.
Uitslagen van ailerons en flaps bepaald, scharnieren erin en strutverbinders aan de vleugels bevestigd.
Struts gemaakt en V-Stelling op 1 graag gehouden. Weer een stapje verder:)

full


Volgend weekend aan de opbouw van motor en motorkap beginnen.....
 
Verder gegaan met waar ik geëindigd was, de motor plaatsen. Eerst uitslagen op papier gezet van de breedte en hoogte van het brandschot.En het ie wat taps toe laten lopen van brandschot tot eind motorkapje.
full


Mooi die speciaal door Joop gemaakte spinner. Past perfect. Tevens landingsgestel en struts van een kleurtje voorzien.
full


full


Na wat ruw frees en schuurwerk, ziet het er niet onaardig uit. En het kapje heeft de mooie karakteristieke vorm van vroeger! Tevens afneembaar motorcompartiment luikje tussen voorruit en motorkap geplaatst.
full


Vluchtig alles even in elkaar gezet voor een beeld van het geheel.
full


Leuk die landingslichten op de vleugel
full


En de verlichte tips, rechts groen met strobe light, en links rood met strobe light.
full


full


Ook vast een uitslag gemaakt voor de nog te maken voorruit.
full


Terwijl ik dit verslag zit te maken, is vrouwtje ook even creatief geweest. Ik weet dat het bouwen van dit toestel wat tijd vergt, maar zolang :confused:??
full


Tot slot het hele toestel exact gewogen.
R. vleugel incl.servo's en strut: 815 gram.
L. vleugel incl.servo's en strut: 793 gram.
Complete romp, incl. motor, landingsgestel, stabilo en kielvlak, staartwiel en alle inbouw 4444 gram.
Een totaal gewicht dus nu van : 6052 gram. Erg netjes vindt ik zelf:banana:

De V1 woog bij elkaar 6166 gram. Neus van deze kist is wat korter, wat inhoud dat na vluchtig uitbalanceren er geen gewicht meer bij hoeft. Wat met de accu's schuiven en klaar;).

Meteen maar even een compliment maken, naar Jaap die deze kist heeft getekend in Autocad en de onderdelen voor mij heeft gefreesd. Alles past haarzuiver en met wat ervaring is deze kist bijna zonder een tekening te raadplegen in elkaar te knutselen. Ben benieuwd straks naar het vlieggedrag, maar nog even geduld!

Denk volgende weekend aan de folie kunst;)

To be continued........
 
Laatst bewerkt:
Hallo Peter, je V3 ziet er waanzinnig uit!
Mooie lichte V-stelling ook, en mooi die karakteristieke motorkap.
Ben erg benieuwd met welke kleurstelling je gaat komen voor je Big Lift.
Die spin is hilarisch :rofl:
Mooi werk man :thumbsup:!

Groeten, Ralf
 
Vorige week, alleen maar bezig geweest met de voorruit te maken, servo's plaatsen/aansluiten en in de zender programmeren. Gaat allemaal toch meer tijd inzitten, als dat je denkt. Maar wil zeker weten dat alles werkt voor dat de folie erop gaat.

Vandaag dus een begin gemaakt met de folie
full


Ook een luikje gemaakt achter de deksel van de vleugel. Zo kan ik wat beter bij de lipo's.

full


En weer een stapje verder.
 
Bedankt Ralf en Stephan, ik vind zelf dit kleurenschema ook wel apart.

Van de week mijn bestelde Fuel Dot binnen gekregen.
full

Bij Hobbyking al maanden in backorder, dus maar besteld bij AlieExpress.
En... slechts voor een fractie vanwat je bij Hobbyking betaald. Incl. verzenden € 5,71 :yes:
Ingebouwd, deksel in de folie en het ziet er meteen beter uit.
full


Ook het staartstuk voorzien van struts, foto's zal ik jullie daarvan besparen, want de werkwijze had ik al eerder in dit verslag staan.

Vrouwtje heeft vandaag de ramen vastgezet. Zoals je ziet is ook dit echt handwerk.:)
full



full



full


Dit deed zij met Rhinestones, van slecht 1,9 mm.

Kreeg voor mijn gevoel een beetje een Amerikaans uiterlijk. Weet niet zo goed hoe ik dit moet omschrijven, maar het staat wel leuk, en het oog wil ook wat.

Vanmorgen begonnen met de eerste vleugel te bekleden.
full


Waar ik erg tegen opzag, (had daar ook totaal geen ervaring mee) was het foliescharnier voor de flaps. Kwestie van door foliën. Maar.........:feli:

Yes, gelukt. Ben er weer blij mee......
full


Mooi aanzien zo:
full


Tja, gaat lekker zo, als het weer en alles meezit, nadert snel de maiden:)

To be continued....
 
Zo vandaag de laatste vleugelhelft in de folie gezet. Lekker fris toestel zo, al zeg ik het zelf.

Van de week even naar de plaatselijke modelbouwwinkel om een pilootje te scoren. De pilotenbeer die ik heb, is toch ie wat aan de grote kant.:eek:
Ook moet ik vier langere servo hevels halen voor de aansturing van de flaps en ailerons, daar de standaard hevels eigenlijk een halve cm te kort zijn.
Dus van de week de laatste handelingen eraan verrichten en dan……………

Laat het mooie weer maar komen.:banana:

full


full


full
 
:friends: Dank Jaap, ben heel erg benieuwd straks naar zijn vlieggedrag. Ik zit alleen nog straks met het afstellen van down van de flaps. Wil het op mijn zender instellen met een twee-staps schakelaar.Hoeveel graden is het doorgaans voor stap 1 en stap 2?
 
Nee, heb geen kanaal meer over. Vandaar dat ik het via de c (drie standen) schakelaar op mijn zender wil gaan regelen.

Edit: Heb de flaps in mijn zender staan op ch 5 links en ch 6 rechts. Worden actief als ik de drie standen schakelaar gebruik. Vandaar mijn vraag hoeveel graden stap 1 en 2.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top