Bouwverslag - Mantua Golden Star

Eerst even voorstellen: Mijn naam is Ken en ik ben geboren in het voor mij gezegende jaar 1985. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door allerhande transportmogelijkheden (schepen, vliegtuigen, treinen etc.). Nu moet ik zeggen dat historische (zeil)schepen altijd wel mijn bloed sneller doen slaan. Ik kan dus uren lezen over beroemde zeeslagen en zeemansverhalen, games spelen die in deze settings zich afspelen of naar films kijken hierover.

Mijn oudste broer heeft vroeger RC-auto's gehad dus ben ik al van klein ventje ook in aanraking gekomen met modelbouw. Desondanks is mijn ervaring toch eerder beperkt te noemen: vroeger wat modelbouwtreinen van Lima, treinen in schaal N die momenteel stof staan te vergaren in een display kast en plastic bouwkits van schepen (Titanic, Tirpitz, Missouri en een aantal duikboten) die wel zijn afgewerkt maar doorheen de jaren zijn gesneuveld. Nu lees ik hier toch al enkele jaren op dit forum mee en nu heb ik eindelijk besloten om toch maar eens een houten modelbouwschip te proberen. Dus heb ik van Mantua de Golden Star aangekocht, een Engelse brig. Volgens de modelbouwwinkel zou het een zeer goede leidraad moeten zijn om de opbouw van een houten model te snappen omdat er toch wel gedetailleerde instructies bijzitten en je alle technieken leert kennen, en het is zeker geen al te duur model voor het geval het moest tegenslagen. Qua tijd zal het wel snor zitten, ik besef dat ik hier wel enkele maanden aan ga doen en dat het werk geregeld zal stil liggen wegens bouwdipjes. Ik ben dus ook zeker niet gehaast.

Aangezien ik letterlijk 0,0 ervaring, laat staan gereedschap, heb sta ik uiteraard open voor allerhande tips (bv. ik lees hier wel geregeld iets over legoblokjes voor spanten uit te lijnen maar ben er niet echt uit hoe dat dan in zijn werk gaat etc.). Dus reacties/tips zijn zeker altijd welkom

Ik heb mij gisteren even bezig gehouden met het nummer van de verscheidene onderdelen.

De volgende stap is om wat materiaal te verzamelen. En daar is dan reeds de eerste vraag want wat heb ik nou eigenlijk allemaal nodig?

Ik heb momenteel op mijn lijstje staan:
- Houtlijm (ik vermoed dat dat gewone houtlijm is)
- pvc lijmklemmetjes
- scherp mes
- schuurpapier (ik heb geen idee wat de korrels zou moeten zijn maar ik vermoed dat ik 2 soorten nodig heb: grof en fijn).
- loep voor het fijnere werk
- pincet set.

Eens ik materiaal verzameld heb dan zal de volgende stap een bouwplank in mekaar steken zijn. Zo op het eerste gezicht lijkt het me een kwestie van een rechte lat op een plank te vijzen waarna je met een andere lat het model vastklemt. Ik ben zinnens om dat uit restanten mdf te doen die ik thuis nog heb liggen. Moet ik voor de rest nog rekening houden met iets?

Welkom Raider.
Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven aan deze hobby.
Je lijstje benodigdheden klopt aardig.
Ik zelf gebruik inderdaad gewone houtlijm maar wel D2. Dat is niet watervast en D3 wel. Als er toch nog eens iets los moet kan dat met D2 wel door nat maken met D3 niet.
Verder Kan je een set vijltjes goed gebruiken. Ik gebruik diamantvijltjes. Klinkt duur maar is het niet.
En bij de action kan je een minidremeltje kopen voor een tientje. Dan heb je ook een slijptolletje en een boormachientje. Altijd handig.

Veel succes.

Naast een scherp mes is een heel fijn hobbyzaagje wel een handig dingetje, en wat ik adviseer is om een elekrische plankenbuiger te kopen. Dit maakt het buigen van planken een stuk makkelijker. (Baillien verkoopt deze - zoekterm plank bender).

Eén ding wat niet te koop is is geduld. Dat heb je wel nodig om te voorkomen dat dingen niet gaan zoals je zou willen en dat je daardoor voortijdig weer stopt

Laatst bewerkt:
Ken, een paar penselen en wat verf doet het ook goed als even lekker bezig bent.
Welkom hier, en veel plezier met je boot

Hoi Ken.

Allereerst welkom op het forum en uiteraard in de wereld van de Historische schepen.
Ik lees in je introductie vragen over gereedschap en het gebruik van "Lego blokjes"
Kan ik wel een antwoord op geven.....
In mijn handtekening staat een vermelding naar een website, daar staat bovenaan de homepage een menu, daar staat een hoofdstuk "Kennisbank" dat is geen ultieme en bindende kennis, maar slechts persoonlijke ervaringen.
Daar staat beschreven hoe te beginnen m.b.t. gereedschap, bouwplank, verf, lijmen, Lego, enz. incl. de eventueel verduidelijkende foto's
Is slechts mijn eigen ervaring en vrij te gebruiken met hetgeen je er mee kunt.
Er zit vast wel iets interessants voor je tussen.
Succes

Laatst bewerkt:
Ik denk datie al klaar is.......:rolleyes:
Als je vragen stelt, en je krijgt daar van een aantal leden antwoorden op is het wél handig om even te laten weten of je er iets mee kunt.
In je profiel zien we dat je wel steeds op het forum bent, zoals vandaag om 13.16 uur.
Is niet negatief bedoeld hoor, men probeert je te helpen en van adviezen (al dan niet bruikbaar) te voorzien.....

Beste *Klaas* Gelukkig lees ik wel bijna alles en dank voor je kennisbank op je site.. Handig!!! en er zit genoeg interessants tussen...Enne je praat over legoblokjes lenen van kleinkinderen... Niet alle bouwers zijn zo oud hé ..Ook uiteraard genoeg tips op dit prachtige forum te lezen...

Laatst bewerkt:
Ik denk datie al klaar is.......:rolleyes:
Als je vragen stelt, en je krijgt daar van een aantal leden antwoorden op is het wél handig om even te laten weten of je er iets mee kunt.
In je profiel zien we dat je wel steeds op het forum bent, zoals vandaag om 13.16 uur.
Is niet negatief bedoeld hoor, men probeert je te helpen en van adviezen (al dan niet bruikbaar) te voorzien.....
Ik zal er rekening mee proberen te houden maar momenteel is het vrij druk om met de adviezen iets te doen (verbouwingen, nieuwe job etc.). Momenteel heb ik dus nog bijna niets kunnen gaan halen/bestellen (buiten houtlijm, een snijmat en een sorteerdoos voor de kleine onderdelen). Ik heb bij Conrad een bestelling klaarstaan voor diverse lijmklemmen te bestellen + een loep maar die moet nog de deur uit. Momenteel zit heel het pakket dus nog in de doos :(

Rustig aan hoor, gewoon lekker je ding doen, komt allemaal goed;)

:offtopic:
De zgn How to's op de website staan voor verbeteringen en suggestie's open.
Dus enige feed-back is welkom.
Zelf zal ik ook spoedig een verslag starten van mijn eigen bouw op het forum, maar heeft even tijd nodig.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik high speed houtlijm van Ceta Bever, dan hoef je maar twee minuten te klemmen. Dat werkt lekker snel.
Zie ook mijn methode voor maken zeilen onder: planting
Succes

Back