Bouwverslag: Linieschip de Friesland

Door de positieve aanmoedigingen die ik onlangs in Duizel kreeg heb ik besloten om toch een draadje te starten voor de Friesland van Mamoli waar ik mee bezig ben. Dan heb ik tenminste een goede plek waar ik mijn vragen kan stellen. Bij het voorstellen als nieuw forumlid heb ik de volgende foto geplaatst:
Friesland zijkant.jpg
Ik ben inmiddels een stukje verder en heb de grootste fout kunnen wegwerken. De twee andere zijn straks gelukkig niet meer zichtbaar. Tot die ontdekking ben ik in Duizel gekomen.
Op dit moment ziet het schip er als volgt uit:
romp geschilderd.jpg
Ik ben nu druk doende met de groene planken bij de verschansing. Hoe hoog die planken moesten komen, waar de uitsparingen voor de kanonnen moesten komen en waar de planken stoppen was een hele puzzel. Spieken in Duizel heeft daarbij geholpen.

Ton,

Wellicht kun je de moderators even vragen dit verslag naar de sub-topic historische zeilschepen te verplaatsen. Daar past het beter.

En verder: kom maar op met de foto's!

Hans,

Ik zag gisteren tot mijn schrik dat ik het topic inderdaad in de verkeerde rubriek heb aangemaakt. Ik heb al een conversatie met Robert gestart waarin ik mijn fout beschrijf. Ik ben in afwachting van een reactie en/of actie.

De rest volgt.

Gelukkig hebben de moderatoren mijn fout kunnen herstellen. Mijn bouwverslag staat nu waar ik het bedoeld had om te plaatsen. Nogmaals mijn dank aan de hulp van de moderatoren en forumleden.

Timberwolf,
Bedankt voor het compliment maar zelf ben ik niet zo tevreden. De romp is bruikbaar en toonbaar maar ik moet een stuk beter kunnen. Volgende romp wordt zeker beter. Nu is hij echter goed genoeg om verder nog van mijn fouten te leren:hammer:.

Ik heb de groene planken geplaatst en ben ze volop aan het schilderen. Zodra dat schilderwerk gereed is volgen weer foto's. Nu nog even niet;).

Welkom Ton, en fijn dat je hier toch een draadje start van de Friesland. Deze ga ik zeker volgen

Nu heb ik een vraag over de dekdragers. Twee kan ik er plaatsen:
dekdrager-1.jpg

De andere twee die ik volgens de tekening ook moet plaatsen komen midden in het gat van een geschutspoort:
dekdrager-2.jpg
Heb ik nu iets fout gedaan of klopt de tekening niet? Ik ben bang dat het een gevalletje weglaten gaat worden.
Wie van jullie is er bij de bouw van de Friesland ook tegenaan gelopen en hoe hebben jullie dat opgelost?

alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
De Friesland is voor zover ik weet een schip wat in werkelijkheid nooit bestaan heeft en waar dus ook geen originele modellen van zijn die als voorbeeld gediend hebben. Dit soort "foutjes" kun je dus tegenkomen - ligt gewoon aan de kit.
En dan sta je voor twee keuzes:
- op zoek gaan naar vergelijkbare modellen en de "fout" aanpakken en oplossen
- fijn laten zoals het is, af en toe een dingetje weglaten en er niet over praten.

Het is volledig aan jou hoe je dit wil doen en welke weg je volgt.

Ik neem aan dat de kleur geel hier wat vertekent, en dat deze meer in de buurt van je vorige post komt, toch....
Maar al met al ziet het er goed uit hoor:thumbsup::thumbsup:

Back