Bouwverslag Leida 1:64

Anders heb ik ook nog wel wat liggen om je verder te helpen hoor.
Overigens vreemd, want het gaat om toch een fors tekort.
Oké, komen we met z'n allen wel uit. ;)

Ik heb mail terug van de leverancier (historische-modelbouw.nl) en het hout gaat opgestuurd worden. Helemaal goed. Dinsdag kan ik dus verder met het dek.
Ondertussen heb ik het trappengat en de ronding bij de boeg alvast netjes afgewerkt en ben ik verder gegaan met het in elkaar zetten/lijmen van het roer.
Leuk werk om te doen :)

Ik heb even een vraag wat betreft de latjes aanbrengen op de boeg. Op dit moment moet ik een latje notenhout aanbrengen (0.6x3). Deze moet nogal wat gebogen worden. Als ik deze droog aanbreng dan ontstaan er hier en daar "golfjes" in het hout. Is het verstandig deze eerst nat te maken zodat dit verholpen wordt?

Ik vraag me af of er houtsoorten zijn die je beter wel/niet nat kan maken voordat je ze gaat vervormen.
Alvast bedankt :)

Meeste houtsoorten moet je natmaken, en het vervormen gaat daarna met warmte het beste. Sommige soorten hout hebben dan weer niet zoveel vocht nodig, andere weer wel.
Notenhout kun je 10 tot 15 minuten in koud water leggen, en het is daarna met een elektrische plankenbuiger goed te vervormen. Bij 0,6 x 3 mm is slechts enkele minuten denk ik al voldoende.

Back