In de afgelopen dagen heb ik dan toch de onderste delen van de bezaansmast en de fokkemast ook maar afgemaakt en gemonteerd.
Als eerste heb ik hier 8 klampen rond de fokkemast gelijmd. De vorm komt niet echt overeen met het origineel, maar het gaat hier om het idee. Ze zijn net iets te klein en fragiel om ze als echte klampen vorm te geven.
Op de bezaansmast hoefden maar 4 klampen gemaakt te worden.
Nadat alle masten voorzien waren van beits heb ik de fokkemast weer voorzien van de windingen.
Het blok net achter de fokkemast heb ik gemonteerd voordat de mast zelf gemonteerd werd, omdat ik hier anders niet meer bij kon. Ik moest de knecht uiteindelijk van het dek afbreken omdat bleek dat de nagelbank en het luik mijn gereedschapjes blokkeerden. Ik kreeg anders de draad niet mooi doorgelust.
Nu stond mij nog weinig in de weg om de masten in het model te verlijmen. Het enige wat voor mij nog een raadsel was, is hoe ik de leren kraag rond de masten wilde gaan aanbrengen. Ik heb overwogen om een oude portemonnee kapot te knippen en daar het materiaal van te gebruiken, ik heb overwogen om iets met klei te proberen, maar uiteindelijk ben ik voor een veel simpelere oplossing gegaan.
Ik heb een plasje houtlijm vermengd met wat druppels bruine verf, en die ter hoogte van het dek op de mast gekwast vóórdat ik de mast in het dek stak om hem te verlijmen. Als je dan vervolgens de onderzijde van de mast insmeert met normale houtlijm, kun je de mast in het dek steken en zal de bruine lijm iets omhoog gedrukt worden door het dek. Dat laatste natuurlijk mits je dek mooi rondom aansluit op de mast. Het kraagje zal uiteindelijk iets inkrimpen en geeft naar mijn idee een heel leuk effect. Dat het kraagje ook meteen je mast stevig verlijmd aan het dek is natuurlijk een pluspunt. Het kraagje is op deze schaal eigenlijk iets te klein, maar ik ben tevreden over het subtiele effect dat het geeft.
Hier is te zien hoe het kraagje er uitziet onderaan de grote mast.
Hier onder de fokkemast.
En hier onder de bezaansmast.
Op het moment dat de lijm nog nat is kun je de masten nog stellen, dus dat heb ik toen nog snel even gedaan. Zowel de zijwaartse hoek, de voorwaartse hoek, als de rotatie heb ik gecontroleerd en gecorrigeerd.
En als alles dan droog is krijg je dit:
(om de bezaansmast zitten geen windsels, het origineel heeft dit ook niet.)