Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Overigens heb ik toevallig voor vandaag wel een kleine update te melden.

Ik had al een tijdje bij Hans een eikenhouten standaard in vooruitbestelling staan, en die is vandaag geleverd.

Het verbaasde me in eerste instantie hoe licht het pakket was, ik dacht eerst dat hans hem uit balsa had gemaakt :rofl:

Toen ik hem eenmaal uit de doos had bleek echter dat de standaard aan de onderzijde hol is. Mooi stukje vakwerk wel!

Hier heb ik de steuntjes op de standaard geschroefd. In het zakje zit een strookje vilt, deze lijm ik op de steuntjes zodra de steun in de olie zit.
full

Dan maar meteen het model op de steun passen. Staat zeer chique! In de steuntjes is meteen rekening gehouden met de stuurlast, dus het model ligt mooi horizontaal op de waterlijn, met de kiel zoals op het grote voorbeeld achteraan dieper dan vooraan.
full

En hier heb ik de steun al met een eerste laag olie ingewreven:
full

Het is trouwens verbazingwekkend hoe veel meer indruk het model maakt als hij in deze luxe standaard staat, alles lijkt gewoon een stuk netter en professioneler. Met het lasergesneden standaardje leek het model kleiner en smaller.

Nu even rustig wachten tot de olie is ingetrokken en dan kan de volgende laag erop. Ik hou jullie op de hoogte!

Laatst bewerkt:
Daar aan toe voegend voor alle bouwers van de Batavia en lezers van dit verslag:
Mocht je nog geen mail van mij ontvangen hebben betreffende deze standaard maar wel geïnteresseerd zijn - reageer dan even via een PB aan mij of stuur een mail aan kolderstok at gmail dot com.
De standaard bestaat uit een blanke (onbehandelde) eiken voetplaat van 14 x 70 cm en is opgehoogd met een iets terugliggende rand. Het geheel is (zonder steunen) ca. 28 mm hoog. Ze kan naar wens gebeits of gelakt worden, of in de olie gezet worden. Zie de foto's hieronder.

Batavia eiken standaard 1.jpg

Batavia eiken standaard 2.jpg

Laatst bewerkt:
Waar ik nog aan toe wil voegen (zonder verder het verslag van Danny te vervuilen) dat de standaard ook voor andere scheepsmodellen beschikbaar komt. De steunen krijgen dan een rechte bovenkant en kunnen op maat gezaagd worden naar de rompdoorsnede van het schip wat er op komt.

Dus wie er geïnteresseerd is... :-)

Ik ben nog lang niet zover met de bouw, maar sinds vandaag heb ik ook de standaard van Kolderstok in mijn bezit. Zoals al door Danny beschreven , het is een prachtig stuk werk. Nog even de juiste olie zoeken.

Hi Danny. ik ben nog met de romp bezig ook nu de berghouten er op gezet dat gaat prima met een elec plankenbuiger.
ook vandaag het duifke bij hans besteld.lijkt mij ook een mooi schip
blijf je volgen groet John 47
ps je schip word mooi !!!!!

Hallo Danny, ik blijf je volgen, is top !!
Heb je adviezen opgevolgd en een eigen bouwverslag opgestart, probeer er iets van te maken.....

Topic. : "Batavia" -VOC Retourschip 1628 - Kolderstok
Groet Fred

Hallo Fred ik ben met mijn Batavia nu aan het beplanken ,
veel plezier met de bouw het is een mooi schip daa,r zal je veel bouwplezier aan beleven
en ook van de service van Kolderstok als je hem daar hebt gekocht groet John.

Hallo John
Leuk om te lezen dat jij ook met de "Batavia" bezig bent. Ik heb hem ook van Kolderstok , met een fijne begeleiding en hulp van Hans !!
Ik probeer ook een eigen verslag te maken... "Batavia" zie boven.
Beplanking nog lang niet klaar , ben nu bezig met de roosters.

Zo tussen het studeren door heb ik toch weer wat vrije uurtjes kunnen vinden om aan de Batavia te werken. Voornamelijk ben ik bezig geweest met het gereed maken van het gebied rond de grote mast zodat ik uiteindelijk straks makkelijk de rusten aan kan brengen. Overigens heb ik in de tussentijd beschikking gekregen over een nieuwe camera, dus de foto's zullen ook van een wat betere kwaliteit zijn dan eerst.

Als eerste heb ik enkele klampen onderaan de grote mast gelijmd. De diepe geul is een afdruk van de kolomboor waar ik de masten in geklemd had om ze sneller in vorm te kunnen schuren. Deze geul valt uiteindelijk onder het dek.
full

Hier zit de mast even ingestoken in het dek om te zien of de klampen op de juiste hoogte zitten.
full

De ra's van de grote en de fokkemast worden via enkele knechten omhoog en omlaag gehesen. Dit gaat via enkele drieschijfs blokken. Deze blokken heb ik zelf geprobeerd na te maken vanaf foto's van het origineel. Oorspronkelijk dacht ik dat het blok voor de grote ra groter was dan die voor de fokkemast, vandaar dat op onderstaande foto twee formaten staan. Uiteindelijk bleek dat beide blokken even groot moeten zijn en het kleine formaat moeten hebben.
full

Hier is één van de blokken gebeitst. Ook is er een klein notenhouten plaatje te zien met een gat erin. Deze dient om het touw benedendeks te leiden.
full

Hier heb ik een stukje garen door het blok en de grote knecht geleid. Dit had nogal wat voeten in de aarde maar uiteindelijk is het met flink wat geduld en een dunne naald toch goedgekomen. Het stukje garen is ietsjes dunner dan de draad die standaard in de bouwdoos zit, en zal ik alleen gaan gebruiken bij het lopend want in de knechten. Het blok hangt tijdelijk met een ijzerdraadje op hoogte totdat de grote ra definitief opgehangen kan worden. Ook te zien is dat de doorvoer net voor de knecht is vastgelijmd.
full

Hier is de grote mast voorzien van beits en even ingepast in het dek. De achtergrond is wat rommelig, tijd voor een grote schoonmaak denk ik.
full

En tot slot heb ik de windsels om de mast gewikkeld. Dit leek mij van tevoren een moeilijk klusje te worden maar bleek achteraf een stuk makkelijker dan gedacht.
full

En dat was ie weer even voor de komende tijd!

Laatst bewerkt:
In de afgelopen dagen heb ik dan toch de onderste delen van de bezaansmast en de fokkemast ook maar afgemaakt en gemonteerd.

Als eerste heb ik hier 8 klampen rond de fokkemast gelijmd. De vorm komt niet echt overeen met het origineel, maar het gaat hier om het idee. Ze zijn net iets te klein en fragiel om ze als echte klampen vorm te geven.
full

Op de bezaansmast hoefden maar 4 klampen gemaakt te worden.
full

Nadat alle masten voorzien waren van beits heb ik de fokkemast weer voorzien van de windingen.
full

Het blok net achter de fokkemast heb ik gemonteerd voordat de mast zelf gemonteerd werd, omdat ik hier anders niet meer bij kon. Ik moest de knecht uiteindelijk van het dek afbreken omdat bleek dat de nagelbank en het luik mijn gereedschapjes blokkeerden. Ik kreeg anders de draad niet mooi doorgelust.
full

Nu stond mij nog weinig in de weg om de masten in het model te verlijmen. Het enige wat voor mij nog een raadsel was, is hoe ik de leren kraag rond de masten wilde gaan aanbrengen. Ik heb overwogen om een oude portemonnee kapot te knippen en daar het materiaal van te gebruiken, ik heb overwogen om iets met klei te proberen, maar uiteindelijk ben ik voor een veel simpelere oplossing gegaan.

Ik heb een plasje houtlijm vermengd met wat druppels bruine verf, en die ter hoogte van het dek op de mast gekwast vóórdat ik de mast in het dek stak om hem te verlijmen. Als je dan vervolgens de onderzijde van de mast insmeert met normale houtlijm, kun je de mast in het dek steken en zal de bruine lijm iets omhoog gedrukt worden door het dek. Dat laatste natuurlijk mits je dek mooi rondom aansluit op de mast. Het kraagje zal uiteindelijk iets inkrimpen en geeft naar mijn idee een heel leuk effect. Dat het kraagje ook meteen je mast stevig verlijmd aan het dek is natuurlijk een pluspunt. Het kraagje is op deze schaal eigenlijk iets te klein, maar ik ben tevreden over het subtiele effect dat het geeft.

Hier is te zien hoe het kraagje er uitziet onderaan de grote mast.
full

Hier onder de fokkemast.
full

En hier onder de bezaansmast.
full

Op het moment dat de lijm nog nat is kun je de masten nog stellen, dus dat heb ik toen nog snel even gedaan. Zowel de zijwaartse hoek, de voorwaartse hoek, als de rotatie heb ik gecontroleerd en gecorrigeerd.

En als alles dan droog is krijg je dit:
full

(om de bezaansmast zitten geen windsels, het origineel heeft dit ook niet.)

Laatst bewerkt:
Een dikkere mast bestond niet uit één stuk, maar was samengesteld uit meerdere in elkaar passende delen. De windsels (woelings) zijn om de mastdelen bij elkaar te houden. De dunnere masten en stengen konden wel uit een fatsoenlijke boom gehaald worden (o.a. het mastbos bij Breda is daar indertijd voor aangepland) en hadden dus geen woelings nodig.

Ik wilde oorspronkelijk eerst de rusten maken, maar zoals ik al gemeld had moesten eerst de onderste mastdelen geplaatst zijn om de juiste hoek van de puttingijzers te kunnen aftekenen. Nu de mastdelen gemonteerd zitten kon ik eindelijk de rusten gaan maken.

Ik heb eerst alle rusten overgetekend van de bouwtekening, inclusief de gaten voor de puttingijzers. Na ze uitgezaagd, in vorm geschuurd, en gebogen te hebben heb ik ze op hun plek gelijmd.
full

Daarna heb ik ze gebeitst. Overigens zijn hier de gaten voor de puttingijzers nog niet geboord.
full

Vervolgens heb ik een draadje vanaf de mast naar beneden gespannen om zo de hoeken van de puttingijzers af te kunnen tekenen op het onderste dunne berghout. Vervolgens heb ik gaatjes in de berghouten geboord, en de gaten in de rusten zelf. Hierna kon ik de puttingijzers buigen uit het meegeleverde metaaldraad, deze werden om 5mm jufferblokken gebogen, door de gaten gestoken, en gefixeerd met een spijkertje. Enkele puttingijzers worden uitgevoerd als lusje, zonder jufferblokken.
full

Hier de situatie ter hoogte van de grote mast.
full

En hier bij de bezaansmast.
full

Tot slot hier een overzicht van de totale romp. Misschien een wat donkere foto, maar de puttingijzers zijn nu juist beter te zien dan wanneer ik de rest van de romp wel had beschenen met kunstlicht.
full

Zodra de puttingijzers aan de andere kant ook gemonteerd zijn kan ik ze ook weer voorzien van een laagje patina om ze mooi zwart te kleuren.

Laatst bewerkt:
Back