Mag van mij gerust hier staan hoor Hans. Zelf zou ik het niet doen omdat het dan geen vrijblijvende hobby meer is maar een verplichting.
Ik zat er zelf ook al aan te denken om de kiel aan de steven in te kerven om de overlappende planken te simuleren en heb het dan ook maar meteen gedaan:
Daarna heb ik op beide zijden de dichte geschutspoorten afgetekend, ingekerfd met een mes, iets verder ingekerfd met een punt van een pincet, en hem licht met een potlood ingevuld:
Vervolgens heb ik de ankerkluizen uitgesneden en geboord:
Ik probeerde ze eerst te weken in water en op die manier te buigen, maar daar blijken ze te dik voor. Het enige resultaat dat hieruit voortkwam is dat de randen van de gaten gingen rafelen. Uiteindelijk heb ik ze laten drogen, de gaten opnieuw afgewerkt, en de achterkant hol geschuurd, waarna ik ze wel op hun plek kon lijmen. Dit nadat ik eerst nog een rechthoekig gat achter de ankerkluizen had uitgesneden en deze zwart had geverfd.
Tot slot heb ik de slooiknieën verlengd, op het onderste paar slooiknieën een waterafwijzer gebouwd, en op het galjoen aan beide zijden en de onderkant een scheidingslijn ingekerfd. Op het echte schip bestaat dit onderdeel namelijk uit meerdere losse delen. Wat nog ontbreekt zijn driehoeksprofieltjes tussen de ankerkluizen en slooiknieën, deze maak ik de volgende keer.