Danny Mulders
verslagschrijvers
En we zijn natuurlijk weer wat verder gekomen.
Als eerste heb ik de onderste brede berghouten geplaatst. Dit ging met veel moeite, zelfs met behulp van een schaaltje kokend water kreeg ik het niet voor elkaar ze in de juiste vorm te buigen zonder ze te laten breken of splijten. Ik heb de breuken uiteindelijk maar met een flinke hoeveelheid lijm doordrenkt, alles onder druk vastgelijmd, en vervolgens alle buitenste lijmresten afgeschuurd. De tijd zal uitwijzen hoeveel je er nog van zal zien nadat de romp gebeitst is. Omdat de berghouten onder veel spanning stonden heb ik eerst drie dunne latten onder de berghouten gelijmd zodat ze niet los konden breken. Hierna heb ik een dunne lat boven beide berghouten gelijmd en daarboven weer de brede berghouten. Op onderstaande foto zie je alle latten samengelijmd, ik heb hier niet meer foto's van omdat ik mijn handen al vol had aan het er voor zorgen dat alles netjes bleef zitten.
Overigens viel mij op dat op spant 3 de markeringen voor de berghouten niet helemaal kloppen. De onderste markering staat iets te laag. Dit is echter geen ramp omdat de een-na-onderste wel op de juiste plek staat.
Nadat de eerste paar latten op de romp gelijmd waren ben ik begonnen aan het beplanken van het gedeelte van het hulpdek dat zichtbaar is door de dekluiken erboven. Ik heb na de eerste paar planken geen breeuwnaden meer aangebracht omdat het effect niet echt zichtbaar was. Wel heb ik lichtjes met een gebruikte gum over het dek gewreven om het er iets verweerder uit te laten zien. (edit 14-03-2017: Ik raad niet aan om het hulpdek te beplanken. Je houdt dan niet genoeg beplanking over om de bovenste dekken te kunnen beplanken. Het bleek uiteindelijk ook mooier om de luiken dicht te laten.)
Hierna heb ik de onderdelen van het hoofddek op hun plaats gelijmd. Hier bleek dat ik waarschijnlijk het hulpdek nog iets verder naar voren en verder naar achter had moeten beplanken want je kunt door de dekluiken heen zien waar het dek ophoudt. Ook had ik de planken waar de kanonnen doorheen gestoken worden aan de binnenkant beter zwart kunnen verven omdat ze nu wel erg zichtbaar zijn. Mogelijk zet ik straks wat vracht in deze ruimte, ook al is dit op het echte schip een kanonnendek. Een andere optie is om alsnog de luiken af te dichten met een afneembaar luikje bespannen met canvas. (edit: zoals eerder vermeld is het aan te raden om de dekken gewoon dicht te laten en om de gegraveerde luikjes heen te beplanken, in plaats van de luiken uit het dek te halen)
Het achterste luik op het hoofddek blijft dicht en wordt afgedicht met een notenhouten raster waar de dekplanken tussen geplaatst zitten.
Hierna worden naast de luiken de schaarstokken gelijmd waartussen straks de opgehoogde dekplanken komen te liggen. Je ziet ook dat ik een deel van de spanten en een dekwand zwart heb geschilderd. Als je dit doet nadat het dek al beplankt is loop je de kans dat je per ongeluk over je dekplanken heen schildert. De plekjes die nog ongeschilderd zijn geven de markeringen aan waar de smalle berghouten tegenaan komen, die plekken vul ik in nadat de zijwand er op zit.
Hier is een deel van de dekbeplanking al geplaatst. De buitenste beplanking leg ik pas als de romp helemaal beplankt is, de bovenkanten van de spanten tot aan het dek weggeslepen zijn met een dremel, en de binnenwanden allemaal zwart geschilderd zijn. Te zien is dat de beplanking tussen de schaarstokken dubbel is uitgevoerd en dus hoger ligt. Ook heb ik voor het gemak de laatste dekbalkjes die tussen de spanten waren weggesneden weer teruggelijmd en het triplex stuurplechtdek op zijn plek gelijmd.
Hier heb ik de triplex ondergrond van het bakdek geplaatst zodat ik met behulp van de voorste dekwand K het balsa in vorm kon maken waar straks de planken van het luizenplecht op komen te liggen. Ik heb tijdelijk de boegspriet ingestoken en hier het balsa omheen gevormd, waarna ik de boegspriet weer heb verwijderd.
Op het moment ben ik weer bezig met het beplanken van de romp, om precies te zijn de latjes ter hoogte van de geschutspoorten. Foto's hiervan komen weer in het volgende bouwbericht.
Als eerste heb ik de onderste brede berghouten geplaatst. Dit ging met veel moeite, zelfs met behulp van een schaaltje kokend water kreeg ik het niet voor elkaar ze in de juiste vorm te buigen zonder ze te laten breken of splijten. Ik heb de breuken uiteindelijk maar met een flinke hoeveelheid lijm doordrenkt, alles onder druk vastgelijmd, en vervolgens alle buitenste lijmresten afgeschuurd. De tijd zal uitwijzen hoeveel je er nog van zal zien nadat de romp gebeitst is. Omdat de berghouten onder veel spanning stonden heb ik eerst drie dunne latten onder de berghouten gelijmd zodat ze niet los konden breken. Hierna heb ik een dunne lat boven beide berghouten gelijmd en daarboven weer de brede berghouten. Op onderstaande foto zie je alle latten samengelijmd, ik heb hier niet meer foto's van omdat ik mijn handen al vol had aan het er voor zorgen dat alles netjes bleef zitten.
Overigens viel mij op dat op spant 3 de markeringen voor de berghouten niet helemaal kloppen. De onderste markering staat iets te laag. Dit is echter geen ramp omdat de een-na-onderste wel op de juiste plek staat.
Nadat de eerste paar latten op de romp gelijmd waren ben ik begonnen aan het beplanken van het gedeelte van het hulpdek dat zichtbaar is door de dekluiken erboven. Ik heb na de eerste paar planken geen breeuwnaden meer aangebracht omdat het effect niet echt zichtbaar was. Wel heb ik lichtjes met een gebruikte gum over het dek gewreven om het er iets verweerder uit te laten zien. (edit 14-03-2017: Ik raad niet aan om het hulpdek te beplanken. Je houdt dan niet genoeg beplanking over om de bovenste dekken te kunnen beplanken. Het bleek uiteindelijk ook mooier om de luiken dicht te laten.)
Hierna heb ik de onderdelen van het hoofddek op hun plaats gelijmd. Hier bleek dat ik waarschijnlijk het hulpdek nog iets verder naar voren en verder naar achter had moeten beplanken want je kunt door de dekluiken heen zien waar het dek ophoudt. Ook had ik de planken waar de kanonnen doorheen gestoken worden aan de binnenkant beter zwart kunnen verven omdat ze nu wel erg zichtbaar zijn. Mogelijk zet ik straks wat vracht in deze ruimte, ook al is dit op het echte schip een kanonnendek. Een andere optie is om alsnog de luiken af te dichten met een afneembaar luikje bespannen met canvas. (edit: zoals eerder vermeld is het aan te raden om de dekken gewoon dicht te laten en om de gegraveerde luikjes heen te beplanken, in plaats van de luiken uit het dek te halen)
Het achterste luik op het hoofddek blijft dicht en wordt afgedicht met een notenhouten raster waar de dekplanken tussen geplaatst zitten.
Hierna worden naast de luiken de schaarstokken gelijmd waartussen straks de opgehoogde dekplanken komen te liggen. Je ziet ook dat ik een deel van de spanten en een dekwand zwart heb geschilderd. Als je dit doet nadat het dek al beplankt is loop je de kans dat je per ongeluk over je dekplanken heen schildert. De plekjes die nog ongeschilderd zijn geven de markeringen aan waar de smalle berghouten tegenaan komen, die plekken vul ik in nadat de zijwand er op zit.
Hier is een deel van de dekbeplanking al geplaatst. De buitenste beplanking leg ik pas als de romp helemaal beplankt is, de bovenkanten van de spanten tot aan het dek weggeslepen zijn met een dremel, en de binnenwanden allemaal zwart geschilderd zijn. Te zien is dat de beplanking tussen de schaarstokken dubbel is uitgevoerd en dus hoger ligt. Ook heb ik voor het gemak de laatste dekbalkjes die tussen de spanten waren weggesneden weer teruggelijmd en het triplex stuurplechtdek op zijn plek gelijmd.
Hier heb ik de triplex ondergrond van het bakdek geplaatst zodat ik met behulp van de voorste dekwand K het balsa in vorm kon maken waar straks de planken van het luizenplecht op komen te liggen. Ik heb tijdelijk de boegspriet ingestoken en hier het balsa omheen gevormd, waarna ik de boegspriet weer heb verwijderd.
Op het moment ben ik weer bezig met het beplanken van de romp, om precies te zijn de latjes ter hoogte van de geschutspoorten. Foto's hiervan komen weer in het volgende bouwbericht.
Laatst bewerkt: