Bouwverslag Kolderstok 'Speel-jaght'

https://www.modelbouwforum.nl/threads/speel-jaght-ad-1640.271658/ hier de link naar mijn verslag. Dan kan je wat spieken:rolleyes:
20200522_172743.jpg

upload_2021-2-1_17-23-0.png

Zou het kunnen dat je je hout misschien wat te lang hebt laten weken?
als mijn hout te veel (uren) in het water heeft gelegen en ik ga het dan buigen krijg ik ook van die rare tandjes/weerhaakjes die uit de gebogen lat gaan steken.
vooral aan de achterkant van het buig en tordeer werk.

just a thought ;-)

Bekijk bijlage 419698

Zou het kunnen dat je je hout misschien wat te lang hebt laten weken?
als mijn hout te veel (uren) in het water heeft gelegen en ik ga het dan buigen krijg ik ook van die rare tandjes/weerhaakjes die uit de gebogen lat gaan steken.
vooral aan de achterkant van het buig en tordeer werk.

just a thought ;-)
Hoi Bouke,
Het is een beetje gezichtsbedrog hoop ik, wel heb ik de eerste een paar keer fout gedaan (eerste keer) 2e ging wat beter, als die droog is plaats ik weer een foto.
Heb het tussen de 5 en 10 minuten in kokend water gedaan.

De tijd is goed, vijf tot een kwartier is voldoende. Hoe het precies werkt weet ik niet maar het heeft te maken met het verschil tussen het koude water met de warme planken buigen waardoor het hout soepel wordt. Maar er zullen hier best mensen zijn dit weten hoe het precies zit

Ok, moet het dan niet langer in het water staan? En kun je misschien ook het verschil uitleggen tussen koud en warm?
Het verschil merk je direct als je er een vinger in steekt...:)

Eigenlijk moet het hout nat genoeg zijn zodat het geen brandplekken krijgt van de hete planken buiger en het iets soepeler word, dus 10 minuten in koud water is voor het hout wat je gebruikt wel ruim voldoende. Hier zijn al heel wat theorieën over geschreven inmiddels, dus wat wel en waar is en hoelang enz. enz. daar heb ik geen antwoord op. Dikkere latten wat langer in het water als dunne en hetzelfde geld voor zacht- en hardhout. Het is ook een beetje een gevoel denk ik wat je vanzelf ontwikkeld met de tijd. Uren en/of zelfs dagen in het water wat ik ook wel eens lees, daar geloof ik niet in omdat hout na verloop van tijd water opneemt en dus uitzet, waardoor het niet meer past. Later krimpt het dan weer en is het misschien weer te klein of te kort.... Hopelijk heb je hier wat aan en anders zijn er nog deskundigen genoeg hier op het forum;)

Het verschil merk je direct als je er een vinger in steekt...:)

Eigenlijk moet het hout nat genoeg zijn zodat het geen brandplekken krijgt van de hete planken buiger en het iets soepeler word, dus 10 minuten in koud water is voor het hout wat je gebruikt wel ruim voldoende. Hier zijn al heel wat theorieën over geschreven inmiddels, dus wat wel en waar is en hoelang enz. enz. daar heb ik geen antwoord op. Dikkere latten wat langer in het water als dunne en hetzelfde geld voor zacht- en hardhout. Het is ook een beetje een gevoel denk ik wat je vanzelf ontwikkeld met de tijd. Uren en/of zelfs dagen in het water wat ik ook wel eens lees, daar geloof ik niet in omdat hout na verloop van tijd water opneemt en dus uitzet, waardoor het niet meer past. Later krimpt het dan weer en is het misschien weer te klein of te kort.... Hopelijk heb je hier wat aan en anders zijn er nog deskundigen genoeg hier op het forum;)
Bedankt voor je reactie.
Ik had het gevoel als je kokend water gebruikt het makkelijker buigt, misschien is dat dan bedrog. Dat het niet te lang in het water (dagen) moet zitten vond ik ook iets waar ik niet op vertrouwde, dat betreft zeker op 1 lijn :)

Koud water is goed, en voor notenhout is 15 minuten lang genoeg.
Wanneer de latten nat zijn zal de hitte van de plankenbuiger het water zodanig doen uitzetten en stomen dat het - zeg maar - door de houtvezels heen geperst wordt. De celwanden in het hout worden zo zacht en soepel, en met enig beleid kun je het latje in de gewenste vorm buigen. Door de hitte van de plankenbuiger droogt het hout ook gelijk voor een groot deel weer en kun je het vrij kort daarna verlijmen.

Met warm water heb je minder het snelle verhitten en binnendringen in de cellen, dus buigen gaat er niet beter door.
Laat je latten te lang in het water liggen dan versopt alles een beetje doordat de celwanden min of meer oplossen.

Ik heb nu de eerste huidlagen erop, en ben blij dat het gelukt is, voor mijn gevoel toch redelijk recht gedaan.
dag4.jpg

Koud water is goed, en voor notenhout is 15 minuten lang genoeg.
Wanneer de latten nat zijn zal de hitte van de plankenbuiger het water zodanig doen uitzetten en stomen dat het - zeg maar - door de houtvezels heen geperst wordt. De celwanden in het hout worden zo zacht en soepel, en met enig beleid kun je het latje in de gewenste vorm buigen. Door de hitte van de plankenbuiger droogt het hout ook gelijk voor een groot deel weer en kun je het vrij kort daarna verlijmen.

Met warm water heb je minder het snelle verhitten en binnendringen in de cellen, dus buigen gaat er niet beter door.
Laat je latten te lang in het water liggen dan versopt alles een beetje doordat de celwanden min of meer oplossen.
Bedankt voor deze duidelijke uitleg :)

Als je nu met de hand wilt torderen, kan dat ook gewoon als het een tijdje in koud water heeft gezeten?
Als je de lat(ten) nat op het model pint, behouden ze na drogen de vorm en kun je ze makkelijk verlijmen, dit kan gewoon met koud water. Wat je precies bedoeld met; 'met de hand torderen' is mij niet helemaal duidelijk...?

Als je de lat(ten) nat op het model pint, behouden ze na drogen de vorm en kun je ze makkelijk verlijmen, dit kan gewoon met koud water. Wat je precies bedoeld met; 'met de hand torderen' is mij niet helemaal duidelijk...?
Denk dat ik de vraag een beetje verkeerd stelde, maar het antwoord is duidelijk, probeer het nu uit :) Bedankt Piet.

Back