Bouwverslag Hydromite: Update 09-01-2011

Hallo Allemaal,

Na lang wikken en wegen toch weer eens besloten om een bootje te gaan bouwen, aangezien er in de auto's niet veel te bouwen valt, enkel de bouwkits maarja dat word natuurlijk een duur grapje wil je elke keer een nieuwe kit kopen.
Vandaar weer eens een poging gedaan, bouwen is altijd leuk, varen vond ik wat minder maar denk dat het dit keer leuk word.
Aangezien ik nu ook MBO (Scheeps)interieurbouwer opleiding doe BOL niveau 2, en in mijn vrije tijd bij een Scheeps/Yachtbouwer werk weer wat ervaring op gedaan en dit moet echt de kant worden die ik in wil gaan, aangezien het onwijs gaaf is.
Natuurlijk kennis gemaakt met Epoxy en glasvezel etc etc, dus daaraan geen gebrek.

Het gaat dus om een '''Hydromite'' van 54cm lang, gemaakt uit 3mm triplex van de gamma zoals bij vele bekend. :D
De beplating zal ik gaan proberen uit 3mm of 1mm te gaan doen.

De Setup word gewoon een China setupje:

-Hobbyking 200amp regelaar
-Waterkoeling zelf bouwen
-4900kv inrunner
-Waterkoeling zelf bouwen
-3s en 5s 4000mah Turnigy Lipo
-Mooi servo'tje welke zie ik nog wel
-Flexas, Koperbuisje,Teflon slang dus zelf samenstellen.
-Wat propjes.
-Turnfins
-Koppeling
-Shaft Bracket
-Alu roer met waterpickup.
- 40mhz zenderset 2 a 3 kanaals even kijken 2 is genoeg.

Dat was het wel zo'n beetje

Naja voor de rest alles uitzagen, netjes afwerken, alles wat hol is gaat straks oase of piepschuim in voor drijfvermogen.
Alles word verlijmd met Bison D3 watervast of met epoxy denk Bison D3, als hij volledig klaar is, glasmatje binnenin, eventueel buitenkant lamineren en afwerken met epoxy en een mooi lakje eroverheen. Maar dat zien we tegen die tijd wel weer.

Tekening opgezocht, vergroot in PDF, ware grote uitgeprint, alles uitgeknipt, op een plaat 3mm triplex en ruw uitgezaagd.

Foto's tot nu toe.

Op de plaat'
Afbeelding176.jpg

Alles ruw uitgezaagd met figuurzaag
Afbeelding178.jpg

Update 31-12-2010

Spanten allemaal netjes uitgezaagd en afgewerkt
Afbeelding182.jpg

Nodige even gepast en past allemaal prima.
Afbeelding179.jpg

Afbeelding180.jpg

Vanavond ga ik hem in elkaar lijmen denk ik.
Even een bouwmal maken mischien. gaat alleen wat lastig met dit soort spanten denk ik

Update 02-01-2011

Spanten gelijmd, en asondersteuning erin gelijmd
Onderkant van drijvers
Morgen op mijn werk eens opzoek naar 1mm of dunner plaatmateriaal om de rest dicht te maken.

Afbeelding189.jpg

Afbeelding190.jpg

Tot de volgende update:banana:

update 9-1-2011

Alles zit dicht, bovenkant erop gelijmd, komt later nog zo groot mogelijk stuk er weer uit, en laten verzinken en nog een cockpit bouwen.

Afbeelding210.jpg

Afbeelding213.jpg

Afbeelding211.jpg

Afbeelding212.jpg

Binnenkort alles lamineren, er is 1 motor onderweg vanuit hobbyking, de rest is nog steeds backorder,

Project hierna zal de zelfbouw speedboot van het bedrijf worden op 1 meter lengte ongeveer.

Eventuele Tips en opmerkingen zijn van harte welkom.

Graag Gedaan, en Groeten, Stefan

Laatst bewerkt:
Hallo Stefan,

Het is dat je zelf aangeeft dat je een MBO (Scheeps)interieurbouwer opleiding doet, anders zou ik denken dat je een koksopleiding doet en een blender aan het bouwen bent.

Geintje...

In het kader van 'Eventuele Tips en opmerkingen':

Een 4900KV motor op 3S; dat is 54390 toeren onbelast...
Als je Chinese lagers dat uithouden.
Om van 5S nog maar te zwijgen (rekenkundig 90.000 toeren, maar in de praktijk brokken).

Voor een hydro als de Hydromite heb je aan 35.000 - 40.000 toeren zat, dus op 3S iets van 2800 - 3100KV.
Zelfs dan zul je waarschijnlijk geen Graupner carbon propjes kunnen draaien omdat die bij dat toerental snel hun bladen verliezen, dus een metalen propje.

Een 200A regelaar is weliswaar overkill, maar voor in de Hydromite kom je dan wel zonder waterkoeling weg.

Lees de Hydromite bouwverslagen op het forum ook even door. dan heb je een beter idee van het vermogen, dat je in zo'n rompje kwijt kunt.

Bouw licht, 3 mm is al aan de zware kant (zie dezelfde bouwverslagen).

Groeten, Jan.

Normaalgesproken houd ik er niet van om reclame te maken, maar in dit kader wil ik graag een kleine uitzondering maken (mits permissie moderator :-). Als je bij nader inzien figuurzagen en bijwerken toch te bewerkelijk vindt, kun je bij RBC kits tegen erg schappelijk prijsje ook de ribben, etc. bestellen:

RBCkits Online Shop - Hydromite formers

Oh ja en zeker GEEN Oase gebruiken, dat zuigt water op en is dus geen drijfvermogen....
Liefst poolnoodles die je bij de Action kunt kopen in het voorjaar of idd tempex, maar poolnoodle is fraaier..
Hydromites zijn leuke bootjes, dus zeker af bouwen.

Marcel

@ Allen bedankt voor de tips.

@ Jan, Ah oké, 5s was niet zo duur maarja komt goed.
Ik ga het met de 3s eens proberen.
200ampere was niet zo duur dus denk dat zit ik altijd goed, heb ik niet zo vaak gekloot met andere rompjes eventueel en dan een te lichte regelaar hebben waardoor weer geld uitgeven, en toch handig niet lang wachten.
Wat is bijvoorbeeld een romp wat 5s en 4900kv motor leuk mee vaart , leuk om hierna te bouwen

@ Eric, Figuurzagen doe ik niet dagelijks maar gaat aardig snel, schuren doe ik zowat dagelijks, scheepsinterieurbouw is veel afwerken dus veel schuren ook komt wel goed.
Daarom ook weer een bootje bouwen is tenminste echt modelbouw en weer met hout bezig.

@ marcel, Dacht altijd dat je 2 soorten oase had een die geen vocht opnam, keer wat poolnoodle halen dank of tempex heb ik nog liggen.

Gr Stefan

@ Jan, Ah oké, 5s was niet zo duur maarja komt goed.
Ik ga het met de 3s eens proberen.
200ampere was niet zo duur, dus denk dan zit ik altijd goed, heb ik niet zo vaak gekloot met andere rompjes eventueel en dan een te lichte regelaar hebben waardoor weer geld uitgeven, en toch handig niet lang wachten.
Wat is bijvoorbeeld een romp wat 5s en 4900kv motor leuk mee vaart , leuk om hierna te bouwen.
Gr Stefan
Hallo Stefan,

Ik heb me niet duidelijk uitgedrukt blijkbaar:

Een 4900KV motor op 3S; dat is 54390 toeren onbelast, gaat niet werken, het is écht een blender, schuim en geen gang.
Vervolgens krijg je de lagers van de motor om je oren en dat was het dan, als tenminste de klap van het vastlopen de aandrijving niet uit je romp rost...

De regelaar is alleen groot, ik hoop, dat je die in zo'n klein rompje kwijt kunt zonder het zwaartepunt te verplaatsen.

Bij mijn weten is er geen romp waar je een aandrijving, die 90.000 toeren maakt, zinvol kunt inzetten.
De lagers van de meeste Chinese motoren leggen boven de 40.000 toeren het loodje.
Ook is het de vraag of je regelaar zo'n toerental kan hanteren, bij een tweepool zijn dat 180.000 aansturingen per minuut, 3000 per seconde.

Lees je eerst eens in over wat zinvolle toerentallen voor een motor en in een boot zijn, want dit komt niet goed.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

haha dat was me duidelijk, heb ook een andere motor meebesteld nu, 2900kv.
Zo weer even verder bouwen en dan weer een update.

Hoi Stefan, Leuk dat je een Hydromite bouwt. Ik heb zelf een 50cm versie gebouwd op dezelfde manier als jij.

Wat praktische tips: een 200A regelaar is veel te groot en te zwaar voor zo'n kleine romp. Met een 100A regelaar kom je misschien net weg. Ik gebruik zelf een 60A watergekoelde regelaar.

3900kV op 3S is een mooie setup, dat heb ik ook. Dat geeft ongeveer 37.000rpm aan de prop. De Graupner carbon propjes overleven deze toerentallen goed. Waarschijnlijk door de kleine maat (31-33mm).

Een goede prop upgrade voor een goede prijs is een Tenshock edelstahl 33mm prop met 1.4 pitch.

Bouw zo licht mogelijk en leg sowieso een glasweefseltje voorin waar de lipo komt.

Verstevig de romp op de plek waar de turnfin vastgeschroefd wordt. Bijvoorbeeld met een extra 3mm triplex plaatje.

Oase heb je inderdaad in 2 varianten. Droogbloem oase is perfect als drijfvermogen. Ik heb het ook in de sponsons zitten.

0.8mm beplating is sterk genoeg. 1mm wordt al lastig buigen op zo'n klein rompje. 3mm kan je vergeten als beplating :)

Hier een link van mijn Hydromite, ik heb er erg veel lol mee en hij gaat als de brandweer :) bouwverslag-hydromite-19-04-2010-update-19

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Dirk en Jan :D, Dirkjan.

Bedankt voor je tips, ik ga rustig eens wat verder bouwen en kijken wat het word,
Setup kan ik altijd nog even aanpassen.

Gr Stefan

Zo licht bouwen is nu mogelijk, heb nu 0,6mm dik fineer meegenomen super licht en goed te buigen hé, gelijk nog wat flesjes epoxy en harder meegenomen en stuk glasvezeldoek.
1 kant zit het fineer nu op op de onderkant, vanavond even kijken afwerken.

Mensen,

Komt goed, ding ligt er nu nog hetzelfde bij ongeveer, is helemaal dicht nu.
Laagje epoxyplamuur verdikt met katoen en silika en micro bloems toegevoegd voor een mooie lichte epoxy plamuur :)
Nu kwestie van nog strakker schuren en in de DD lak, en wachten tot mijn hardware de backorders van hobbyking eens binnen zijn daar.

Back