Bouwverslag Hms Victory Mantua Sergal 1:78

Ziet er al mooi uit en wel lekker werken zo in die mdf klemmen heb je die zelf gemaakt??
Ja en dan al die gelaserde spanten zo dat scheelt ook boel werk ik ga dit volgen succes met de bouw.

Jaap
 
Dankjewel! Nee deze klemmen zijn van mantua, komt trouwens ook binnen in een bouwpakket. Bij mantua is het motto, wat je zelf doet is meestal beter denk ik:p
 
Janugan,
Alles ziet er tot nu toe hel mooi uit. Ook je klemmen. Maar ik weet niet hoe historisch correct je wil bouwen. Als je je dek beplanking vergelijkt met het echte dek zie ik twee verschillen. 1e Je brengt geen breeuwlijnen aan en 2e voor het patroon van leggen hanteer je 2-planks systeem zoals op het dek aangegeven maar in het echt is er een 4 planks systeem. Dat wil zeggen dat na 4 planken het patroon zich herhaalt en niet na 2.
Het legt uiteraard aan jou. Ga je voor het mooie of het echte.?
 
Janugan,
Alles ziet er tot nu toe hel mooi uit. Ook je klemmen. Maar ik weet niet hoe historisch correct je wil bouwen. Als je je dek beplanking vergelijkt met het echte dek zie ik twee verschillen. 1e Je brengt geen breeuwlijnen aan en 2e voor het patroon van leggen hanteer je 2-planks systeem zoals op het dek aangegeven maar in het echt is er een 4 planks systeem. Dat wil zeggen dat na 4 planken het patroon zich herhaalt en niet na 2.
Het legt uiteraard aan jou. Ga je voor het mooie of het echte.?
Dankuwel janzwart, dit van het 4 plank systeem dit wist ik niet. Het is nu niet dat ik hiervoor opnieuw ga beginnen beplanken maar het is wel iets moest ik het op voorhand geweten hebben ik zeker wel had gedaan. Van de breeuwlijnen dat wist ik dan weer wel maar deze heb ik bewust weg gelaten. Het geeft wel aan dat ik de details moet nakijken bij de echte, want blijkbaar is mantua toch niet zo correct met de details. En qua kleur zou je het vernissen met een grauwere kleur of gewoon kleurloos?
 
Hier zie je een foto van het bovendek. De kleur van het dek is dus mat grijs. Ook het plankschema is hier wel te zien.
Ik zelf heb heel goed resultaat gekregen met alleen insmeren met azijn met opgelost staalwol. Werkt goed met lindenhout. Let op elke houtsoort reageert anders, dus wel even testen.
Als je nog andere foto's wil hebben, laat me even weten.

49809599507_741165d975_h.jpg
 
Hier zie je een foto van het bovendek. De kleur van het dek is dus mat grijs. Ook het plankschema is hier wel te zien.
Ik zelf heb heel goed resultaat gekregen met alleen insmeren met azijn met opgelost staalwol. Werkt goed met lindenhout. Let op elke houtsoort reageert anders, dus wel even testen.
Als je nog andere foto's wil hebben, laat me even weten.

49809599507_741165d975_h.jpg
Oke, bedankt. Als ik iets moet weten vraag ik het je;)
 
Deze foto van het quarterdeck toont zelfs een 5-plank systeem: tussen elke kopse naad liggen 4 planken, dus het patroon herhaalt zich om de 5 planken (door de Engelsen weliswaar 4-butt planking genoemd).
 
Ik zie dat Sergal zijn bouwdoos enigszins gemoderniseerd heeft, want de spanten zien er toch een beetje anders uit dan deze die in mijn bouwdoos zaten die ik in 1994 gekocht heb.
Toen stond in de handleiding dat "out of the box" een mooi model gebouwd kon worden, maar werd voor historische accuraatheid naar diverse auteurs verwezen, waaronder John McKay (Anatomy of the ship: Victory), en C.Napean Longridge (The anatomy of Nelsons ships) dat voor 99% exclusief over de Victory gaat.

Zoals Janzwart al vroeg: wil je een mooi model bouwen, of mag het net iets historisch verantwoorder zijn?

In mijn doos sterlde ik vast dat de opgegeven schaal niet correct is, maar over de grootste lengte gemeten en vergeleken met de plannen in het boek van Longridge, eerder op ongeveer 1/82 uitkwam.
De breedte heb ik voor het gemak niet aangepast omdat dit geen invloed heeft op de positie van geschutspoorten en want, maar de dekhoogte was helemaal niet in verhouding: veel te hoog.

Daarnaast was de helling van de hekbalk niet correct, noch de lijn van de boeg.

Laat je hierdoor vooral niet ontmoedigen hoor, maar we zouden in functie van eventuele te geven adviezen graag je instelling voor de bouw kennen, OOTB of net een beetje meer?
 
Een beetje van de 2 denk ik dan, het dek ga ik niet meer veranderen aangezien ik er toch wel vrij tevreden over ben. Ik wil op de 1e plaats vooral een mooi strak model bouwen, maar als er dingen kunnen verbeterd worden zal ik dit ook zeker overwegen te doen.
 
veel suc6 met het bouwen van deze dame je zal je voor het eerst niet vervelen want het is een schip waar veel werk aan is .
 
Bij een oorlogschip is de relatieve plaatsing van de masten, de "chainwales" met de jufferblokken voor het staand want, en de kanonpoorten belangrijk, zodat de stagen niet in de weg zitten voor de dwarsmasten en niet voor een kanonpoort komen.
Daarom zou ik aanbevelen om een betrouwbare bron in huis te halen (zie de 2 boeken die ik vermeld heb).
En op de plannen na te meten of het gat in het dek voor de hoofdmast op de juiste plaats zit. Bij mijn doos van Sergal was dit zelfs aangegeven in de summiere handleiding dat dit ongeveer een inch verkeerd zat.
Succes met de bouw verder.
 
Bij een oorlogschip is de relatieve plaatsing van de masten, de "chainwales" met de jufferblokken voor het staand want, en de kanonpoorten belangrijk, zodat de stagen niet in de weg zitten voor de dwarsmasten en niet voor een kanonpoort komen.
Daarom zou ik aanbevelen om een betrouwbare bron in huis te halen (zie de 2 boeken die ik vermeld heb).
En op de plannen na te meten of het gat in het dek voor de hoofdmast op de juiste plaats zit. Bij mijn doos van Sergal was dit zelfs aangegeven in de summiere handleiding dat dit ongeveer een inch verkeerd zat.
Succes met de bouw verder.
Heb wel gemerkt dat in het bovenste dek de voorste mast het gat niet overeen komt met de rest... Dit wil ik ook eerst nakijken voor ik de het dek plaats.
 
Bij de plaatsing van de masten wil je misschien ook rekening houden met de correcte helling:
- de kiel ligt niet plat op de tafel, maar is vooraan een 2tal mimimeter hoger dan aan het hek
- dan staat de voormast loodrecht,
- helt de hoofdmast 2,5°
- en helt de "mizzen"mast 5 °

hoe kan je dit nu best controleren?
Je zorgt ervoor dat je achter het model een vrije muur hebt.
Je kleeft op de muur perfect waterpas (horizontaal, een eind plakband (die gele schilderstape is ideaal).Ongeveer 80cm moet volstaan.
Ergens in het midden plak je dan een eind loodrecht.
In het snijpunt plaats je een gradenboog
Met een klein eindje tape bevestig je een eind draad perfect in dit snijpunt tussen horizontale en verticale tape met het vrije eind naar boven.
neem een klein stukje tape en hou de draad met behulp van de gradenboog op 2,5°
Plak het stukje tape perfect langs het koord op ongeveer 60 à 70 centimeter.
Herhaal dit met het koord op 5°.
Merk de kleine stukjes plakband met 2,5 en 5° en duid aan langs welke kant het koord liep.
Als je model nu evenwijdig aan de muur geplaatst is, kan je op elk moment controleren of de masten de correcte helling hebben.
Als je nog een stukte tape op 30° plaatst heb je meteen een richtlijn voor de boegspriet.

Die stukken tape hebben bij enkele jaren op de muur gehangen.
Ik ben dan ook gezegend met een eigen hobbyruimte :)
 
Bij de plaatsing van de masten wil je misschien ook rekening houden met de correcte helling:
- de kiel ligt niet plat op de tafel, maar is vooraan een 2tal mimimeter hoger dan aan het hek
- dan staat de voormast loodrecht,
- helt de hoofdmast 2,5°
- en helt de "mizzen"mast 5 °

hoe kan je dit nu best controleren?
Je zorgt ervoor dat je achter het model een vrije muur hebt.
Je kleeft op de muur perfect waterpas (horizontaal, een eind plakband (die gele schilderstape is ideaal).Ongeveer 80cm moet volstaan.
Ergens in het midden plak je dan een eind loodrecht.
In het snijpunt plaats je een gradenboog
Met een klein eindje tape bevestig je een eind draad perfect in dit snijpunt tussen horizontale en verticale tape met het vrije eind naar boven.
neem een klein stukje tape en hou de draad met behulp van de gradenboog op 2,5°
Plak het stukje tape perfect langs het koord op ongeveer 60 à 70 centimeter.
Herhaal dit met het koord op 5°.
Merk de kleine stukjes plakband met 2,5 en 5° en duid aan langs welke kant het koord liep.
Als je model nu evenwijdig aan de muur geplaatst is, kan je op elk moment controleren of de masten de correcte helling hebben.
Als je nog een stukte tape op 30° plaatst heb je meteen een richtlijn voor de boegspriet.

Die stukken tape hebben bij enkele jaren op de muur gehangen.
Ik ben dan ook gezegend met een eigen hobbyruimte :)
Dat is zeker een handige tip! Dankjewel. Heb inmiddels ook de boeken van janzwart gedownload. Ga deze vandaag dan ook al eens bekijken.
 
Wil gaan beginnen met de eerste beplanking maar wil wel zeker zijn dit goed te doen aangezien dit toch voor 50% bepaald hoe je model er gaat uitzien. Nog iemand tips?
 
Is dit de eerste laag, komt er nog een tweede beplankling overheen? Ga je bekoperen ? Verven? Of is dit meteen de definitieve beplanking?
 
Back
Top