Bouwverslag Hms Victory Mantua Sergal 1:78

Hallo iedereen, heb een tijd geleden mijn 2de modelbouw ship gekocht en mijn keuze is gevallen op de hms victory van mantua meer bepaald die van sergal. Dat is dezelfde als deze van panart alleen zonder de koperen plaatjes op de romp. De schaal is 1:78. Ben aan deze al begonnen en ben zover om juist de beplanking te gaan bevestigen. Om mogelijke problemen tegen te gaan plaats ik dit verslag. Ben benieuwd naar jullie meningen. Heb van alle stappen tot nu toe foto's genomen dus ga alvast beginnen met deze te plaatsen.

Bijlagen

• h-m-s-victory-wooden-model-kit-by-mantua-panart-2.jpg
    h-m-s-victory-wooden-model-kit-by-mantua-panart-2.jpg
    110,7 KB · Weergaven: 228
20200212_015224.jpg

Heb het eerste dek verlijmd, heb lang getwijfeld of ik ze zou beplanken omdat ze origineel er al beplankt uitzien. Heb uiteindelijk toch maar besloten van dit te doen omdat het toch een meerwaarde is. Als je iets doet kan je het beter goed doen

20200213_213223.jpg

Na weken in water (waar ik een pvc buis voor gebruik die langs 2 kanten gesloten is met draaideksels), de dwarslatten waar later de kanonnen in bevestigd worden op zijn plaats gezet en aan getrokken met stripjes (of hoe jullie het ook noemen) om de juiste vorm te krijgen.

20200321_203451.jpg

Bij deze het beplanken van het grote dek. Heb voor al deze dekken, 5 in totaal, +/- 500 latjes op maat gesneden. Een hele klus maar het resultaat mag er zijn. Tevreden dat ik het toch gedaan heb.

20200327_011110.jpg

Bezig met het beplanken van het onderste dek. Dit dek bestaat uit 2 delen en de middellijn blijf je erg hard zien zoals je ziet op de foto. Door de beplanking word dit volledig verborgen. Reden te meer om het zeker wel te doen.

20200419_184000.jpg

Dek is afgewerkt, nog juist een laagje vernis of 2. Heb het afgeschuurd met korrel 240 en nadien met korrel 1000. Sand&seal, shuren, sand&seal schuren. Is nu dus klaar voor een laagje vernis. Vraag me alleen af of ik al dan niet kleurloze zou nemen en of ik matte of satin vernis moet gebruiken voor het beste resultaat.

20200419_184006.jpg

Heb ook de 6 armen waar het volgende dek ook op zal rusten oker geel geverfd. Aangezien ik hier later niet meer makkelijk bij kan. De dwarslatten heb ik zwart geschilderd zodat als ik later de kanonspoorten met uitzagen je geen onbewerkt hout zou zien.

Back