Bouwverslag Hms Victory Mantua Sergal 1:78

Er komt nog een laag over, de eerste laag is wat dikker lindehout van 1,5x6x900 mm en de 2de laag is walnoten hout van 1x6 mm. Ik ga niet bekoperen. Maar wel verven, het oker gedeelte toch al zeker.

Laatst bewerkt:
Voor de eerste laag zou ik beginnen langs de bovenkant van het kuipdek (tussen voorkasteel een quarterdek. voor de rest speelt het zoveel geen rol, omdat de juiste plaats van de "wales" dan bij de 2e beplanking vastgelegd wordt. Voor de loop van de planken volg je de natuurlijke zeeg die een plank wil nemen als je hem zonder forceren tegen de spanten aanlegt. Deze eerste beplanking dient vooral om de technieken van verjongen en instekers onder de knie te krijgen. Hoe meer de loop van de planken afwijkt van die van de 2e beplanking, hoe steviger het geheel wordt. Beplank om en om: ééntje bakboord, ééntje stuurboord, om kromtrekken van de romp te vermijden. Go zo verder tot de romp iets meer dan half dicht is.
Begin dan langs de kiel en werk naar boven.
Geduld en een plankenbuiger voor de boog aan de boeg en onder de hekbalk zijn je vrienden hierbij.

Succes

De eerste laag heb ik in volle latten gelegd, over een zo groot mogelijke lengte.
Als je de 2e laag net een ietsje verantwoorder wil doen, zou ik 4mm brede latjes gebruiken en deze in lengtes van maximaal 7,5 cm snijden. Volgens mijn schatting komt dit beter overeen met een realistische maat van de werkelijk gebruikte planken. Als je zover bent kan ik nog een tip geven voor het aanbrengen hiervan, want een lange lat is makkelijker een vloeiende zeeg te geven dan een hoop kleintjes.

De eerste laag heb ik in volle latten gelegd, over een zo groot mogelijke lengte.
Als je de 2e laag net een ietsje verantwoorder wil doen, zou ik 4mm brede latjes gebruiken en deze in lengtes van maximaal 7,5 cm snijden. Volgens mijn schatting komt dit beter overeen met een realistische maat van de werkelijk gebruikte planken. Als je zover bent kan ik nog een tip geven voor het aanbrengen hiervan, want een lange lat is makkelijker een vloeiende zeeg te geven dan een hoop kleintjes.
Oke, bedankt! Ga hier mee aan de slag!

Nog een kleine tip: lijm de planken zowel aan de spanten als aan elkaar; bij elke nieuwe plank de zijde die tegen de vorige komt lichtjes afschuinen, voor een goed contact, vooral waar de romp een bocht maakt EN gebruik voldoende klemmen om de planken vast te zetten, zowel tegen de spanten als tegen de vorige lat.
Een veel voorkomende onnauwkeurigheid is dat de latten in lengterichting een niveauverschil tonen met de vorige lat. Dat moet er allemaal uit geschuurd worden. dat kan je beperken door voldoende klemmetjes tussen de spanten op de latten te zetten, of met een stukje tape de latten naar elkaar te trekken waarbij je ze mooi in lijn zet.
En tot slot: als je de planken weekt om ze te buigen moet je ze op het model vastzetten en laten drogen. Pas als ze droog zijn, terug losmaken en lijm aanbrengen en terug op hiervoor beschreven wijze vastzetten.

Klemmen heb ik meer dan voldoende ligge dus dat komt goed. Ga de latten inderdaad laten weken, maakt dit uit hoelang ze er blijven in liggen? Ze moeten natuurlijk lanh genoeg erin maar kan het kwaad als ze er te lang in liggen? Bij het afschuinen moet ik enkel de lat doen die ik er tegen plaats? Dus enkel aan de bovenzijde van de lat? Ik ga denk ik bij het drogen er een paar tegelijk doen zodat ik niet altijd hoef te wachten na elke lat. Anders ben ik wel erg lang bezig. Ben alleen een beetje bang voor het plaatsen van de eerste lat aangezien deze bepalend is voor het verdere verloop van de beplanking. Verder is de uitleg bij mantua eerder beperkt.

Of je leest in het laatste bericht van Pietsan hoe hij zijn latje buigt..
Scheelt wat tijd met latten laten doorweken en op je model laten drogen.
In alle verslagen zie je wel voorbeelden hoe de verschillende methoden zijn. Maar voor enkele minuten in water en dan buigen met hitte gaat meestal wel prima.

laat latjes zeker niet te lang in water liggen of je hebt een grote kans dat ze splijten of versplinteren.
als ik beplank heb ik een waterkoker naast me staan en een haardroger 15 a 30 sec in kokent water vast pinnen op de romp en met de droger er over tot ze droog zijn ( duurt 30 sec tot 1 min ) dan kan je het latje los maken lijm aan doen en plakken.

Persoonlijk heb ik tot nu toe nog niet geïnvesteerd in een plankenbuiger. Ik liet telkens de latten weken, kwartiertje-halfuurtje, hangt ervan af waar ik me intussen mee bezig hield, en laten drogen aan de lucht.

Zo lees je dat elke bouwer zijn eigen voorkeursmethode heeft. Er is er geen slechte of het is droogweg, zonder voorbehandeling erop gooien.

Dat afschuinen gebeurt in theorie langs beide zijden, maar je zal merken dat bij de Victory op deze schaal 1 kant zal volstaan, behalve aan die venijnige draai aan het hoekje van het hek waar de holle wulf de zijwand raakt.

Bij een dubbele beplanking is de plaats van de 1 lat niet van cruciaal belang. Beter een (paar) millimeter te hoog dan te laag. Je kan ze nog altijd wat afdoen als je de definitieve relinghoogte bepaalt.

Oke dus 1st lat beginnen iets boven het voorste dek aan de boeg veronderstel ik dan en de plank zo horizontaal mogelijk naar achteren zonder druk uit te oefenen op de plank. Dan weet ik wat mij te doen staat! Dank voor alle tips!

Laatst bewerkt:
Back