Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Klopt Erik, maar onder de naam van Pantani, is dus ook weer een groepsbouw.

In mijn fotoalbums steken vanaf nu ook foto's van de bouw van mijn Amerigo Vespucci. In tegen stelling van de Hms Victory ( die volledig afgewerkt is), worden na de opbouw van de spanten eerst de 3 dekken gebouwd. Ik heb die dekken beplakt met strookjes notelaars hout( die ik afzonderlijk besteld heb) van 2 x 4 mm, strookjes van 60 mm lang en vernist van blanke vernis en er vorm zich een zeer mooi schakeringspatroon ( zie eerste foto's) ik ben nu bezig met de beplanking, ik zal regelmatig nieuwe foto's voegen naar mate de bouw zal vorderen.
groetjes
Prutske

Prutske,
Ik heb je foto's van de Victory bekeken. De manier waarop je de stagzeilen heb opgebonden ga ik voor een paar ook doen. Ben nu nog met de pardoens bezig.
Wist je overigens dat de vlag aan de hoofdmast op zijn kop staat? Vinden Engelsen niet leuk.
Jan Zwart.

Jammer dat er geen verslag komt met een beschrijving van de gedane werkzaamheden
Dus géén verslag van de Amerigo Vespucci:confused:
Erg lastig volgen zo, steeds switchen naar foto albums zonder uitleg.
Maar goed, het is de bouwer zijn wens

Ondersteuning

Hoi Prutske,

Ik bekeek even jou foto's van jou "Victory" en het viel me ineens op dat jij de gehele boot
laat steunen op de 2 messing Pilaren op de voetplaat.
Dit in tegenstelling van Pietsan die ze midscheeps aan bak- en stuurboot nogmaals met
2 steunen zijdelings extra ondersteund heeft.
Heb je speciale voorzieningen getroffen met b.v. een langere pin in de romp, het lijkt me
een beetje onstabiel maar ik kan me vergissen.

A3

Ik heb inderdaad metalen plaatjes op de pennen gezet zodat de boot niet kan omvallen, zal foto hiervan plaatsen, was anders inderdaad niet stabiel en viel vlug om, ik zal op vraag van Germt, af en toe een bouwverslag opmaken van de bouw van de Amerigo Vespucci, ik de de dekken voorzien van notelaarshout en dit geeft een zeer mooie patroontekening. Inmiddels is de boot volledig beplankt, waarna ik de romp volledig moet opschuren alvorens de grondlagen verf op te zetten. Ik heb van de eerste werken aan de Victory vroeger nooit geen bouwverslagen opgemaakt omdat ik nog maar een paar jaar een PC heb en ik toen reeds de romp had gebouwd.
Prutske

Beste Jan Zwart, deze morgend ben ik in de grote mast van mijn Victory gekropen speciaal voor jou om de Engelse vlag te draaien, lastige karwei trouwens en zo hoog, en ik die hoogte vrees heb, maar ik heb het voor jou gedaan en voor alle Engelsen, ze zullen allemaal tevreden zijn, eerlijk gezegd ik wist niet dat de vlag op zijn kop hing want er is zeer weinig verschil, ik heb nieuwe foto's gezet. Verschillenden onder jullie zullen zich wellicht afgevraagd hebben waarom ik alle zeilen opgebonden heb en niet zoals jullie doen varen met volle zeilen, het antwoord zie je in mijn fotoalbum. Er hangt namelijk aan de muur een schilderij achter de Victory en op die manier kan je de schilderij nog zien wat anders niet het geval zou zijn geweest. Het betreft een schilderij van een paardevisser. Een paardevissers gaat met zijn zwaar boerenpaard in zee en trek een groot net ( 10 meter breedte) om garnalen te vangen, dit wordt aan onze westkust van Belgie zo gedaan. De paardevissers werden erkend als nationaal erfgoed.
groetjes
Prutske

Dank je. Ook namens alle Engelsen.
Het ziet er zo prima uit. Inderdaad een klein verschil, maar het is net zo erg als de Nederlandse vlag "blauw, wit rood" op te hangen.
Jan Zwart

Hallo,

Ook ik ben sinds een jaar bezig met de HMS Victory.
Ik ben nu bij deel 83 en heb nog een aantal delen te gaan.
Ik heb alleen een vraag over de puttingijzers.
Die van de DeAgostini zijn niet mooi. Die van Pietsan in pagina 90 zien er heel goed uit. Hoe heeft Pietsan deze puttingijzers zo mooi gemaakt?

Hans, Ik draai het koperdraad boven het jufferblok dicht en knip het dan iets te lang af. vervolgens slijp ik het te lange stukje draad met hoge toeren af waardoor het koper als het ware dicht smelt. dan vijl ik het netjes rond gelijk. één van de tien ongeveer is soms niet helemaal dicht en gebruik ik een druppeltje soldeer. Op deze manier heb je dan geen losse eindjes in je koperdraad. Dit systeem is wel wat bewerkelijk, maar het resultaat vind ik een stuk mooier dan de manier van Deagostini en de puttingijzers zijn ook allemaal gelijk en even lang. Ik ben toch zo'n 4 jaar bezig met dit schip, dus wat meer werk maakt op die tijd niets uit. En het gaat tenslotte om het eind resultaat. groet Piet.

Zie bovenstaande uitleg van Piet

full
full
Ik heb verleden week drie lagen witte grondverf aangebracht op de romp van de Amerigo Vespucci en daartussen iedere keer geschuurd om een perfect egaal opervlak te verkrijgen ( zie bijgevoegde foto's). Deze week beginnen wij aan de goudkleurige en zwarte banden langs weerszijden op de romp waarbij ik ook zeer licht schuur met waterschuurpapier, ik gebruik hiervoor speciale schuursponzen

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Prutske, ik denk dat je met de Amerigo Vespucci hier op het verkeerde draadje zit, deze is voor de Victory!

Klopt.
Als je links boven de knop "New Thread" aanklikt kun je een eigen bouw verslag aanmaken.

Nieuwe bestemming

De Victory krijgt vandaag een uitgebreide schoonmaakbeurt, want a.s. vrijdag gaat ze definitief de deur uit.
Mijn schoonzusje word zaterdag 65 jaar en is al heel lang gek op alles wat met schepen te maken heeft. Alle vrienden hebben wat geld bij elkaar gebracht om haar te kopen en cadeau te doen voor deze mijlpaal in haar leven.
Het zal wel een beetje pijn doen om dit prachtige schip weg te doen, maar er staat al weer een nieuwe op stapel en ik kan ze niet allemaal houden cq kwijt in mijn bescheiden flatje. En zo blijft ze toch een beetje in de familie.

Potdorie Piet, zo'n juweel uit huis plaatsen!!!!
Zal vast een ereplaats krijgen, en er komt straks weer een fantastisch model voor terug;)

Piet,
Welke kleur heb jij de toegangsdeuren naar de admiraalskamer, achter het stuurwiel, gegeven? Ik denk mooi bruin gelakt, net als ik heb gedaan.
Zie:
Admiraalstoegang-Gelakt_zps2af79f03.jpg

Wel, bij de huidige restauratie hebben ze gemeend dit te moeten veranderen in okergeel.
Zie foto van Jase op het Engelse forum, van twee weken geleden.

AdmiraalsIngang-Oker_zpsccb3a5c1.jpg

Wat nu als je gaat voor historisch correct?
Het stuurwiel is ook kaal gemaakt, straks wordt dit hemels blauw?

Zo kan je lekker bezig blijven.

Jan Zwart

full
full

Jan, ik heb ze mahonie gebeitst, omdat de kleur nogal donker overkwam.
Maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, (tenzij je dus historisch correct wilt schilderen) want als je Victory klaar is, is dit niet of nauwelijks meer te zien.
Ik moet er echt een zaklamp op richten (na volledig getuigd schip) om er nog een glimp van te zien.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back