Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Haakjes

Bedankt Pietsan,

deToch nog even een klein vraagje:
De beide (messing?) haken, waar je de sloep mee aangeslagen hebt, uit de modelbouwwinkel ?
want ik neem aan dat ze niet uit je viskoffer komen?

gr. A3

De haakjes zijn van Amati, ik weet niet of je ze hier los kunt kopen. Ik had er nog een stuk of 20 over van de HMS Fly-kit. Als je er een paar wilt hebben, dan laat je dat maar weten in een PB en dan stuur ik ze je wel. Groet Pietsan
 
Afl. 101 : De horizontale weeflijnen van de wanten
Bedankt heren,
We zitten toch in een forum om elkaar te helpen nietwaar.
Gelijk dan maar even een volgend trucje die ik toe pas,vooruitlopend op afl. 101
de (horizontale) weeflijnen van de wanten en natuurlijk de wantjufferblokken.
Hiervoor gebruik ik zo'n rokspuit, niet dat ik het krijt op de wanten spuit want die troep
krijg je er niet weer af.
Nee ik gebruik de openingsmond als lijdraad voor mijn weeflijnen.Let ook even op de waterpas
op het Achterhek om het geheel eerst horizontaal te zetten.
een tweede voordeel is dat de hoogte traploos is in te stellen.
Tja hoe kom je aan zo'n ding, ik heb hem op marktplaats gekocht voor € 3,00 er staan er genoeg,
je kunt hem ook lenen van je schoonmoeder of nog beter lenen van die leuke buurvrouw/meisje in
je buurt waarvan het rokje ieder jaar korter wordt.
full

full


A3
ps. Pietsan, ik neem contact met je op
 
Laatst bewerkt door een moderator:
NASCHRIFT: Fixeerhulp Jufferblokken Wanten en Hangers #1380 (permalink)

misschien een beetje overbodig maar voorkomen is beter dan.............
nadat je de fixeerhulp van je wantjuffer hebt afhaalt direct de gaten in de Wantjuffer
positioneren, 1 gat naar het want en 2 gaten naar de rustjuffer,voordat de lijm droog is!!!!
zie: Aflevering 95; blz 11; foto 3 t/m 8 (vooral foto 6 is er erg duidelijk over)

Gr. A3
 
Zo, mijn 56 wanten zijn gemonteerd, en alhoewel de jufferblokken nu perfect op lijn zitten weet ik, uit ervaring vanuit het verleden, dat er straks om onverklaarbare reden, als de wanten gespannen worden met de talies, er altijd wel 1 of misschien 2 wantjufferblokken erg onderuitschieten en compleet uit de resterende 10 jufferblokkenlijn vallen.
De grootste fout die je kunt maken is om de resterende 10 jufferblokken middels de talies "in lijn" te trekken met die ene onderuitschietende jufferblok.
Gevolg hiervan is dat je de complete mast scheef trekt (vergis je niet hoeveel trekkracht 10 talies kunnen opbrengen)
en je afstand aan de andere kant tussen de wantjuffers worden evenredig groter.
je kunt nu twee dingen doen:
1e) de complete wantdraad 0.8 mm die onderuitschiet vervangen
of
2e) de onderuitschietende wantdraad zo hoog mogelijk tegen de messing zwichtingbout van een enkele platte knoop
voorzien. (een platte knoop neemt ± 3 mm op, gewoon even uitproberen op een rest stukje garen).

OK, misschien is dit laatste niet de mooiste oplossing voor de fanaten onder ons, maar ik heb er vrede mee want straks valt dit ene corrigerende knoopje niet op tussen al die honderden knoopjes.
en je kunt meteen je a.s. schoonzoon uittesten door hem dit smokkel knoopje op te laten zoeken;)
Je hebt ook mensen die zich afvragen: "en als nou de wantdraad te kort is" , neem van mij aan een draad wordt niet korter maar alleen maar langer, tenzij hij te heet gewassen wordt.
A3
 
Aflevering 84; blz 9; afb. 2: 34 x Boldermontage

Voor diegene die de 34 bolders nog moeten maken van aflevering 84 het volgende idee die ik toegepast heb :
Voor het aftekenen van de bolderkop 3 mm van iedere bolder apart is “a hell of a job”.
Om dit een beetje gelijkmatig te doen heb ik de volgende werkwijze aangehouden.

Zet de aanslag op 10 mm zoals op afl.84,blz 9, afb. 2 staat aangegeven, echter kort deze afstand nog niet af.
Zet tussen de aanslag en de in te korten bolder (3x3 mm) tijdelijk een 3x 3 mm restlatje (=bolderkophoogte)
full

Zaag nu met beleid, met minimale druk, 1 zijde van de bolder 1 mm in. (1 lichte haal met de zaag is voldoende)
Draai de bolder nu 1 zijde naar je toe (je hebt nu zicht),laat het 3 mm extra restlatje staan, en doe de volgende haal.
Als je “rond” bent, haal het restlatje weg,druk de bolder in zijn geheel tegen de aanslag (10 mm) en kort deze af.
full

Zet de bolder met de boldervoet tegen je groene snijmat (=aanslag) en snij met snijmes je bolderkop.

nog even een idee voor een overzichtelijk touwmagazijn:
full


A3
 
Laatst bewerkt door een moderator:
goed idee

@ a3seidel

Dat zijn weer goede ideeén, bedankt hiervoor.
je moet er maar op komen. en soms is de oplossing dichterbij dan je denkt.
 
Aflevering 93, blz. 10 t/m 12 : Scepterpaar montage

Tja, met vallen en opstaan leer je het uiteindelijk wel hoe het gemakkelijker kan.
Zo ook vanmorgen bij de montage van de scepterparen, daar vielen er meer om
dan er bleven staan, en het is maar goed dat we momenteel in een “Sede Vacatio”
(pausloze periode) zijn want mijn verwensingen waren niet van de lucht.
dus ik heb het als volgt opgelost:

De materiaal dikte van de scepterparen is 0,2 mm en deze komt wonderbaarlijk overeen
met de zaagbladdikte van mijn hobby verstekbakzaag (toch een beetje hulp van boven?)
met behulp van mijn Alu-verstekbak (mini-winkelhaak kan ook), om een rechte zaagsnede
te krijgen, zaag ik 1 haal recht boven de baluster (=aftekenen) dan zonder de verstekbak
doe ik nog 2 halen zonder al teveel druk uit te oefenen (andere hand ondersteunt de reling)
Dan plaats ik met een lichte druk het Scepterpaar in de gemaakte sleuf (hij blijft zelf staan :cool: )
Daarna uitrichten op de achterliggende scepterparen en/of onderzijde oversteekt gelijk maken.
Daarna richt ik met behulp van een mini wetsteentje de boel haaks en lijm m.b.v. satéprikker
(deze behoort tot mijn standaard uitrusting) 1 druppeltje secondelijm op de verbinding.
Helaas is het niet voor alle scepterparen mogelijk maar 75% pak je zo binnen.
Nog even een tip van Jip: probeer bovenstaande eerst meerdere malen even uit op een stukje
rest hout om een goede “feeling” te krijgen hoeveel druk je kunt/moet uitoefenen en hoeveel
halen je moet doen.
plaats ook even een scepterpaar in dit proefstukje resthout om te constateren hoe diep je kunt en mag gaan


Succes A3.
full
full
full
full


nb.
Let op er meerdere raster zijn waar verschillende hoogten van scepterparen in hetzelfde raster zitten !!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
scepters

full
Er is nog een manier om de scepters te plaatsen. Ik laat het onderste bevestigings puntje er aan zitten en boor vervolgens onder iedere scepter een gaatje van 0,5 mm waar ik dan het puntje in lijm. (zie foto) De manier van Adri is uiteraard ook perfect, maar iets bewerkelijker. (met alle respect natuurlijk voor zijn werk wijze) Gr. Pietsan
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
scepters

@ a3seidel

Wat je daar weer voortoverd vind ik een heel goed idee, maar!! Kan je de inkepingen in de ballustrade niet van te voren zagen, of gaat dat niet??
 
achtkant

Toch nog even een vraagje.

In de voorbramsteng en de vlaggensteng zit een achtkant, kunnen jullie mij vertellen hoe ik die het beste kan maken.

Het wil hier niet zo goed lukken, met andere worden ik krijg die acht hoekjes er maar niet goed in.
 
Hoi bocan,

Theoretisch zou dit kunnen als ze maar recht boven de balusters komen anders "lopen ze uit de pas"
en de zaagsnede moet schoon zijn dus eerst verfen, dan pas zagen anders smeer je de zaagsnede weer
dicht.

succes A3
 
Ik heb hier ook wat mee zitten te kl..... , mijn beste ervaring heb ik door eerst een vierkant te vijlen en daarna de 4 hoeken van het vierkant af te vlakken.
En vooral de aan te brengen 8 latjes goed aanschuinen dat is het halve werk.

A3
 
Scepters

Bij nader inzien zijn er ook plaatsen waar ik de voorkeur geef aan de methode die Pietsan gebruikt
voor de montage van de scepters ( zie #1393 permalink)
met name:
Op de voorplecht: reden er is geen ruimte voor een zaagsnede
Daar waar de scepters smaller zijn dan de reling daardoor blijft zaagsnede zichtbaar
Op de dwarsscheepse relingen en op kuil relingen is mijn methode wel toepasbaar.
In het kort gezegd, daar waar de scepters smaller zijn dan de reling >>> methode van Pietsan gebruiken
Dus niet gelijk beginnen te zagen maar eerst even kijken naar de breedte van de reling en de breedte scepters die erop geplaatst worden.

A3
Bedankt nog voor jou benadering van het probleem Pietsan. (brainstormen lost veel op)
 
Back
Top