Zo, mijn 56 wanten zijn gemonteerd, en alhoewel de jufferblokken nu perfect op lijn zitten weet ik, uit ervaring vanuit het verleden, dat er straks om onverklaarbare reden, als de wanten gespannen worden met de talies, er altijd wel 1 of misschien 2 wantjufferblokken erg onderuitschieten en compleet uit de resterende 10 jufferblokkenlijn vallen.
De grootste fout die je kunt maken is om de resterende 10 jufferblokken middels de talies "in lijn" te trekken met die ene onderuitschietende jufferblok.
Gevolg hiervan is dat je de
complete mast scheef trekt (vergis je niet hoeveel trekkracht 10 talies kunnen opbrengen)
en je afstand aan de andere kant tussen de wantjuffers worden evenredig groter.
je kunt nu twee dingen doen:
1e) de complete wantdraad 0.8 mm die onderuitschiet vervangen
of
2e) de onderuitschietende wantdraad
zo hoog mogelijk tegen de messing zwichtingbout van een enkele platte knoop
voorzien. (een platte knoop neemt ± 3 mm op, gewoon even uitproberen op een rest stukje garen).
OK, misschien is dit laatste niet de mooiste oplossing voor de fanaten onder ons, maar ik heb er vrede mee want straks valt dit ene corrigerende knoopje niet op tussen al die honderden knoopjes.
en je kunt meteen je a.s. schoonzoon uittesten door hem dit smokkel knoopje op te laten zoeken

Je hebt ook mensen die zich afvragen:
"en als nou de wantdraad te kort is" , neem van mij aan een draad wordt niet korter maar alleen maar langer, tenzij hij te heet gewassen wordt.
A3