Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Gister gebeld met deagostini warom mijn zending er niet was van de eerste 4 afleveringen, blijkt deel 3 ook op te zijn maar volgens hun is dat volgende week weer leverbaar

xander
 
Misshien wel een leuke tip voor de beginnende modelbouwer met een abbo....
Koop deel 6 en je hebt extra latjes want tijdens het buigen kunnen er heel wat breken.
Als je tijdens de bouw tekort komt kan dat een ramp zijn.

groetjes Coen
 
Er wordt ook in het verslag van deagostini gezegt de kanonnen en het anker te bouwen. Maar wacht er mee. Je heb ze pas over een hele tijd nodig (mischien wel maanden). Deze objecten gaan
zwerven in een doos of zo. Ze worden er niet mooi van. Laat ze wat het is wacht er mee dat we ze echt nodig zullen hebben!

Deze hobby heeft een leermeester GEDULD!

Ik heb ook een abonnement genomen en heb de eerste 4 delen nu binnen. Ga er echter pas na de vakantie mee beginnen, moet eerst de Bismarck nog afmaken en dan (hopelijk) van de zomer genieten. Zal dus waarschijnlijk pas in september gaan starten maar blijf dan wel op de hoogte via het forum. Zie nu al veel nuttige tips, dank daarvoor!

Groeten
Ton van Wageningen
 
Ik zou de voorkeur geven om inplaats van ijzeren beugels twee dikke latten er op schroeven. Deze zouden ongeveer 2cm bij 2cm kunnen zijn. Maar wel over de hele lengte van de boot. Ijzer kan de boot beschadigen. Zorg wel dat het hardhout is. En natuurlijk kaars recht.
Voordeel van dit is dat de boot stevig in de gleuf past. en de boot stevig staat (recht).

Later gaan wij de steun aanpassen zodat hij de romp beter ondersteund.[/QUOTE]

Hallo Ron,
welke maat hardhouten plank (LxB) beveel jij aan?

Groet
Ton
 
Op de deze link van Maarten Flederus (Puffin) staat onder "Scheepvaart boeken in pdf" op regel 7 een boek over de Victory van John McKay getiteld "Anatomy of the Ship: The-100 Gun Ship Victory". Een zeer gedetailleerde beschrijving die volgens mij ook één van de bronnen is van het Caldercraft model die ik gebouwd heb.
Het is zo te zien een gescand boek, en de kwaliteit laat wel eens wat te wensen over, maar het bevat wel erg veel nuttige en interessante informatie. Het boek zelf is ook wel te koop, ook bij een Nederlandse internet site, maar kost wel 46 €. Via de Duitse Amazon kan ook, en dan komt ie op zo'n 32 €.
Ik weet niet hoe DeAgostini straks de beschrijving van de tuigage aan gaat pakken, maar elke extra informatie zal welkom zijn. Het tuig is echt een heel complex gebeuren. Ik ben aan het overwegen om mijn Victory te gaan restaureren zodra m'n Rotterdam af is. Op zich is het tuigwerk goed gelukt, maar door stof behoorlijk vervuild. Het plan is dan om haar helemaal opnieuw op te tuigen en haar daarna onder een plexiglazen stofkap te beschermen.

1303922148_resized.jpg


Groet,

Ad Bakker
 
Laatst bewerkt:
Ik heb van nummer 5 tot 12 binnen!
En mummer 6 heb ik wel de spanten en latten van de barkas binnen.
Dus ik ga starten met bouwen van de barkas!
Fotos volgen binnen kort hier!

Het blijkt nogmaals dat mensen met een abbo voorang krijgen met matraal.
Ik koop nummer 9 extra en en nummer 21 ook.
Dan heb ik de barkas dubbel dat vind ik leuk.
Dan kan ik hem er nog maals naast zetten.


Groet Ron.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ron,
welke maat hardhouten plank (LxB) beveel jij aan?

Groet Ton


Het is niet zo erg van belang dat het hard hout is het moet gewoon een stevige plank zijn. 18mm dik.
De maat ongeveer 70cm lang 40cm breed.

Groet Ron
 
Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen met de barkas.

Haal eerst alle onderdelen uit de plank.
Als je ze in de gleuven wil doen past dat natuurlijk niet.
Het is modelbouw je moet het passend maken.
kijk spant voor spant dat hij na schuren of vijlen of hij in juiste
gleuf past part zorg dat de spant vlak op de mal past!
Als je ze scheef lijm dan krijg je problemen met de beplanking.
Eerst alles schuren en passen dan pas lijmen!

Leg de beplanking een alf uur in water haal ze er dan uit.
Laat ze even een half uur drogen gewoon liggen.

Lijm er elke dag twee een aan elke zijde en laat het dan drogen.
Anders gaat alles schots en scheef zitten en ziet het er niet uit.
Geduld is een schone zaak. en een harde leermeester.

Zorg dat ze goed tegen elkaar liggen op de barkas geen kieren.
Bij het buigen willen ze wel eens gaan uitwijken.
Druk ze gewoon weer aan tot ze weer tegen elkaar liggen.

Het is niet raadzaam om met klemmen te werken het is alle maal te dun en zwak.
Druk ook niet te hard dan zie je deuken komen bij de spanten.
En dan zal je de spanten aan de buiten zijde blijven zien.

Doe het wel volgens beschrijving voor de rest begin aan de buitenkant.
Met twee planken dan de twee planken bij de kiel.
Dan Drie planken aan de buitenzijde naar de kiel dan komt laatste Smalle plank als tweede bij de kiel.

De beplanking is makkelijk te knippen met een schaar.
Lijm de beplanking zij aan zij een aan stuurboard een aan bakboard.
Om krom trekken te voorkomen.
Nu zal dat bij de barkas niet zo een vaard lopen maar je,
kan het beter gelijk toe passen om het in de toekom zo te blijven werken.
Mijn ervaring is eerst bij de spiegel (achterzijde) van
de barkas te beginnen met lijmen.
Wacht met de boeg dat de lijm iets droog is 30min.
Buig dan verder (zonder lijm) tot de beplanking over de anderebeplanking gaat.
Teken dan af en dan met een schaar afknippen lijm dan de rest.
Het aan drukken ca. 15 min. kan je gewoon met de hand doen.
Duim er op en vast houden kijk dan gewoon even tv met je duim er op.
Of met een stukje tape werk wel maar de kans dat deze los laat is groot!

Dat het op de boeg niet helemaal goed aansluit is niet erg.
Dat kan je een klein beetje Wegwerken met de Kiel die je er op lijm.

Let op bij de derde plank van buiten af moet je in het midden drie spanten lijmen.
Want dan moet je ook bij de spiegel een stukje afknippen of schuren!

De laatste vier planken moet je gewoon met passen en snijden en schuren inpassen.
De laatste is erg smal zorg dat deze de tweede plank is van af de keil.
Dan zie je hem bijna niet.

Als je hem vernist moet je zeker secuurder werken.
Als je beplanking doet zoals in de beschrijving krijg je zeker veel kieren.
Die ze dan dicht hebben gesmeerd bekijk de fotos maar eens goed.
Als je hem doet zoals ik het voorstel lopen ze beter aangesloten.

Nog even een tip:

Laat de beplanking natuurlijk buigen.
Zonder keracht en duwen hoe meer kracht en dwingen naar een bepaalde stand,
Hoe meer kracht zal hij hebben om weer los te komen.
In het echt worden de beplankingen niet gedwongen in een onnatuurlijke stand.


Sterkte in het blad lijkt het simpel maar......

Inmiddels ben ik verder gegaan en heb de kiel er op gelijmd.
Geschuurd en van de mal gesneden.

Als je goed de planken heb gezet en geschuurd kun je de kiel er makelijk,
zonder veel kracht zonder klemmen en tape. Gewoon anndrukken.
Lijm eerst de kiel dan dan de twee planken waar de doften komen.
Anders sluit de kiel niet goed aan en krijg je kiertjes.

Schuur niet te veel de planken zijn zeeer dun!

Vorzichtig eerst de spiegel op de lijn door snijden.
Dan met een snij tangetje de spanten los knippen (voorzichtig).
Daarna met een tangetje de rest van het spant netjes vlak afknippen!
En het te veel bij de spiegel afschuren!.

Je ziet dat je de baplanking als je hem wilt vernissen zeer maar dan ook zeer,
nauwkeurig moet plaatsen en er mag geen verschil zijn tussen stuur en bakboard,
zijde mag zijn!

Bij het schilderen kun jedat nog een beetje wegwerken.
Ik ben ook niet zo vakbekwaam en daarom schilder ik hem!
En ik heb toch wel enige bouwervaring.

full


full


Mijn barkas ruuw moet nog geschuurd worden.

Groet ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi ron ik begrijp dat jij al begonnen bent,ik nog niet heb net de delen tot deel 6 binnen.
ik heb nog wel een vraag ,gebruik jij houtlijm of uhu hart ?
de engelse site hoe kan ik die vinden?
 
ik vind UHU hart wel fijn werken:D, gebruikte daarvoor wel Bison houtlijm.

Ton, ik denk dat je voor elke lijmklus moet kijken wat het beste is. Voor het beplanken gebruik ik altijd witte houtlijm, omdat je daamee ook goed de kopse kanten van de latten aan elkaar kan lijmen (iets wat nogal eens vergeten wordt, maar voor het verband en de vormvastheid van met name de eerste beplanking ontzettend belangrijk is). Daarbij heb je met witte houtlijm (ook de snelle) aanzienlijk meer tijd en meer correctie mogelijkheden en dat is bij beplanking ook wel erg belangrijk. Maar voor andere, meestal wat kleinere dingen werkt UHU Hart ook uitstekend.

Groet,

Ad Bakker
 
Even nog wat tips over de barkas.

De twee smale latjes om ze goed te kunnen snijden moet je ze eerst een half uurtje,
in het water leggen. De latjes zijn kurk droog en bij het door drieen snijden,
gaat dan niet!

Ik zou ze door tweeen snijden en de rest afschuren.
door drieen snijden is moeilijk!


groet ron
 
Laatst bewerkt:
Even weer verder.

Ik heb de engelse site bekeken en het wordt een mooi schip.
Achter in het schip kun je naar binnen kijken en ik zit te denken om er verlichting in te maken.
Bij het stuurwiel blijk dat in die buurd tafels en stoelen stonden.
Achter in het schip bij de ramen kun je naar binnen kijken.
Ik ben ook nog model spoorder op half nul HO= 1 op 87.
daar zijn tegen wordig tafels en stolen te koop.
Ook vaten en zo. deze kan je gewoon gebruiken.
het verschil tussen 1:84 en 1:87 is erg klein.

Groet ron
 
Laatst bewerkt:
full

full

Foto van de echte barkas.

Je ziet hij is in het echt heel anders.
Het ockergeel stopt direct onder de doften.
Ook op de spiegel zijn de kleuren gewoon doorgetrokken.
Het geraamte er boven is voor het af dekzeil tegen de regen.

Ik zal met mijn tweede barkas het anders aanpakken het axtra plank waar de doften
komen zal ik halveren. Dan komt hij presies uit!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je ziet hij is in het echt heel anders.

Ron, in de beschrijving van het Caldercraft model ( het tweede, "Rigging Manual" kiezen, en dan aan het eind van het document) staat dat er geen vaste regels waren voor de kleurbanden, en dat de zwarte en gele band dikwijls omgewisseld werden. Ze weten daarom waarschijnlijk niet hoe deze er in 1805 tijdens de slag bij Trafalgar uitzag.
In hun beschrijving gaan ze (evenals DeAgostini kennelijk) ook uit van een zwarte bovenste band met daaronder een gele band. Ze zeggen wel nadrukkelijk dat ze over de spiegel door moeten lopen.

Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt:
Ze zeggen wel nadrukkelijk dat ze over de spiegel door moeten lopen.

Groet,

Ad[/QUOTE]

Ad, je heb gelijk maar ik geef alleen info hoe je het alle maal kan doen.
Er zijn meerder opties er zijn zelfs meer barkasen bij de Victory.
Volgens mij is dit de nieuwste versie. Met de oude varen ze,
had ik gezien. De oude is klasieker. het was maar een sugestie.
Bij deagostonie laten ze de spiegel helemaal wit.

Groet ron
 
Laatst bewerkt:
Bij deagostonie laten ze de spiegel helemaal wit.

En dat is waarschijnlijk niet goed, bij het Caldercraft model geven ze duidelijk aan dat die door moeten lopen.
Caldercraft in natuurlijk een Engels bedrijf, en ze hebben bij de ontwikkeling van het model heel nauw samen gewerkt met het Portsmouth museum. Ik heb redelijk wat speurwerk gedaan, en heb ze tot nu toe niet echt op fouten kunnen betrappen. Uit één ding zijn ze nog steeds niet, en dat is het wapen achterop. Als uit nieuw onderzoek blijkt dat dat niet goed is, krijg je als geregistreerd koper een vervanging opgestuurd.

Groet,

Ad
 
Mooi dat betekend dat de hele kleur schakiring van de barkas anders is.
Boven-zwart
Midden-ockergeel
Onder-wit
Over de spiegel de banden door laten lopen.

Het is fijn om ervaren mensen te hebben die ons bij willen staan.
Ad we blijven hopen op jou ervaring en inzicht.
Zo komen we er met ons allen wel uit.

Het blijft natuurlijk een eigen beslissing als je de kleur doet zoals
bij de foto dan kan dat ook geen kwaat. Of verf zoals deagostini
voorsteld dan is dat je eigen inzicht.

full

Zoals deagostini voorsteld te schilderen.

Groet ron
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ging vandaag even wat spulletjes halen bij een modelbouw zaak in dordt
op de voorstraat wat een ongeloofelijke kutzaak!
Hij was nog te beroerd om van zijn kruk af te komen!
Ik ben zonder verichte zaken weggegaan.
Dan maar volgende week afreizen naar rotterdam.

Dus ff wachten voor ik verder kan!

Groet ron
 
Back
Top