Ik ben begonnen met de barkas.
Haal eerst alle onderdelen uit de plank.
Als je ze in de gleuven wil doen past dat natuurlijk niet.
Het is modelbouw je moet het passend maken.
kijk spant voor spant dat hij na schuren of vijlen of hij in juiste
gleuf past part zorg dat de spant vlak op de mal past!
Als je ze scheef lijm dan krijg je problemen met de beplanking.
Eerst alles schuren en passen dan pas lijmen!
Leg de beplanking een alf uur in water haal ze er dan uit.
Laat ze even een half uur drogen gewoon liggen.
Lijm er elke dag twee een aan elke zijde en laat het dan drogen.
Anders gaat alles schots en scheef zitten en ziet het er niet uit.
Geduld is een schone zaak. en een harde leermeester.
Zorg dat ze goed tegen elkaar liggen op de barkas geen kieren.
Bij het buigen willen ze wel eens gaan uitwijken.
Druk ze gewoon weer aan tot ze weer tegen elkaar liggen.
Het is niet raadzaam om met klemmen te werken het is alle maal te dun en zwak.
Druk ook niet te hard dan zie je deuken komen bij de spanten.
En dan zal je de spanten aan de buiten zijde blijven zien.
Doe het wel volgens beschrijving voor de rest begin aan de buitenkant.
Met twee planken dan de twee planken bij de kiel.
Dan Drie planken aan de buitenzijde naar de kiel dan komt laatste Smalle plank als tweede bij de kiel.
De beplanking is makkelijk te knippen met een schaar.
Lijm de beplanking zij aan zij een aan stuurboard een aan bakboard.
Om krom trekken te voorkomen.
Nu zal dat bij de barkas niet zo een vaard lopen maar je,
kan het beter gelijk toe passen om het in de toekom zo te blijven werken.
Mijn ervaring is eerst bij de spiegel (achterzijde) van
de barkas te beginnen met lijmen.
Wacht met de boeg dat de lijm iets droog is 30min.
Buig dan verder (zonder lijm) tot de beplanking over de anderebeplanking gaat.
Teken dan af en dan met een schaar afknippen lijm dan de rest.
Het aan drukken ca. 15 min. kan je gewoon met de hand doen.
Duim er op en vast houden kijk dan gewoon even tv met je duim er op.
Of met een stukje tape werk wel maar de kans dat deze los laat is groot!
Dat het op de boeg niet helemaal goed aansluit is niet erg.
Dat kan je een klein beetje Wegwerken met de Kiel die je er op lijm.
Let op bij de derde plank van buiten af moet je in het midden drie spanten lijmen.
Want dan moet je ook bij de spiegel een stukje afknippen of schuren!
De laatste vier planken moet je gewoon met passen en snijden en schuren inpassen.
De laatste is erg smal zorg dat deze de tweede plank is van af de keil.
Dan zie je hem bijna niet.
Als je hem vernist moet je zeker secuurder werken.
Als je beplanking doet zoals in de beschrijving krijg je zeker veel kieren.
Die ze dan dicht hebben gesmeerd bekijk de fotos maar eens goed.
Als je hem doet zoals ik het voorstel lopen ze beter aangesloten.
Nog even een tip:
Laat de beplanking natuurlijk buigen.
Zonder keracht en duwen hoe meer kracht en dwingen naar een bepaalde stand,
Hoe meer kracht zal hij hebben om weer los te komen.
In het echt worden de beplankingen niet gedwongen in een onnatuurlijke stand.
Sterkte in het blad lijkt het simpel maar......
Inmiddels ben ik verder gegaan en heb de kiel er op gelijmd.
Geschuurd en van de mal gesneden.
Als je goed de planken heb gezet en geschuurd kun je de kiel er makelijk,
zonder veel kracht zonder klemmen en tape. Gewoon anndrukken.
Lijm eerst de kiel dan dan de twee planken waar de doften komen.
Anders sluit de kiel niet goed aan en krijg je kiertjes.
Schuur niet te veel de planken zijn zeeer dun!
Vorzichtig eerst de spiegel op de lijn door snijden.
Dan met een snij tangetje de spanten los knippen (voorzichtig).
Daarna met een tangetje de rest van het spant netjes vlak afknippen!
En het te veel bij de spiegel afschuren!.
Je ziet dat je de baplanking als je hem wilt vernissen zeer maar dan ook zeer,
nauwkeurig moet plaatsen en er mag geen verschil zijn tussen stuur en bakboard,
zijde mag zijn!
Bij het schilderen kun jedat nog een beetje wegwerken.
Ik ben ook niet zo vakbekwaam en daarom schilder ik hem!
En ik heb toch wel enige bouwervaring.
Mijn barkas ruuw moet nog geschuurd worden.
Groet ron