Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Ik ben nu aangeland bij de bazaanmast.
Het bewerken van de 3 mastdelen wordt netjes in de boekjes vermeld, maar de afwerking verwijzen ze je naar voorgaan de delen.
Er zit toch wezelijk wat verschil tussen de eerste 2 masten en deze laatste, althans wat betreft de oogboutjes en de blokken.
Hierover vind ik niets beschreven en zou het dus van de tekening moeten halen.
Zie ik iets over het hoofd.
De bouw gaat wel langzaam, maar met mijn 82 jaren is het een mooier bezigheid.
Jan vanHaasteren
 
Er zit toch wezelijk wat verschil tussen de eerste 2 masten en deze laatste, althans wat betreft de oogboutjes en de blokken.
Hierover vind ik niets beschreven en zou het dus van de tekening moeten halen.
Zie ik iets over het hoofd.

Jan vanHaasteren

Je ziet niets over het hoofd hoor Jan, de blokken en oogbouten staan iderdaad op de tekening van de bazaanmast en niet in de bouwbeschrijving.
 
Pietsan bedankt.
Ik blijf toch nog met 1 moeilijkheid zitten. Het ezelshoofd van de ondermast klopt wat lengte bettreft en krijgt dus 4 oogboutjes aan de onderzijde.
Het ezelshoofd op de steng heeft op de tekening een lengte van 19 mm maar heeft in werkelijkheid maar een lengte van 16 mm.
Er moet waarschijnlijk maar 1 oogboutje in. echter daar is niet genpoeg ruimte voor. De dikte van het hout tussen de ronde opening en de buitenzijde bedraagt maar 1 mm, En daar moet dan een gaatje in van ca 0,7 mm. De afmetingen van het vierkante gat en het ronde gat kloppen wel, maar de totale lengte is dus eigenlijk te klein. Is daar een oplossing voor.
m.vr.gr.
Jan vanHaasteren
 
Pietsan bedankt.
Ik blijf toch nog met 1 moeilijkheid zitten. Het ezelshoofd van de ondermast klopt wat lengte bettreft en krijgt dus 4 oogboutjes aan de onderzijde.
Het ezelshoofd op de steng heeft op de tekening een lengte van 19 mm maar heeft in werkelijkheid maar een lengte van 16 mm.
Er moet waarschijnlijk maar 1 oogboutje in. echter daar is niet genpoeg ruimte voor. De dikte van het hout tussen de ronde opening en de buitenzijde bedraagt maar 1 mm, En daar moet dan een gaatje in van ca 0,7 mm. De afmetingen van het vierkante gat en het ronde gat kloppen wel, maar de totale lengte is dus eigenlijk te klein. Is daar een oplossing voor.
m.vr.gr.
Jan vanHaasteren

Jan, als je het ezelshoofd eerst monteerd, en je boort je gaatje dan een beetje schuin richting de steng, dan heb je geen probleem met de de iets geringe dikte. het boorgat komt dan door het eind van het ezelshoofd (voorkant) en gedeeltelijk in de de steng.
 
Juit.
Ik neem aan dat je de berghouten hebt herkend op de grote tekening van blz 10 en 11 van afl 42. Je begint met het middelste berghout dat bestaat uit twee latten van 5x2. Het is het berghout dat zit onder de rij gele rondjes.
Je begint met de bovenste lat (5x1) van de twee.
De plaats waar die begint kan je zien op tekening 2, blz 10. De onderkant van de lat komt gelijk aan de bovenkant van de achterste sleuf in de boeg.
Het verdere verloop zie je op de grote tekening. De twee latten samen lopen tussen de geschutpoorten van het middelste en onderste dek door. De afstand tot de bovenste geschutpoorten is bij de boeg iets groter dan de afstand tot de onderste poorten. Bij de achtersteven is dat juist andersom.

Die eerste latten zet je zonder lijm vast met een paar spijkertjes. Hij fungeert als aanslag voor de tweede lat eronder. Die moet over de hele lengte van de boot goed aansluiten op de eerste. Als dat zo is kan je de tweede vastlijmen. Als die zit kan je de bovenste losmaken en die dan tegen de onderste aan vastlijmen.

Kom je er zo wat beter uit?

Jan Zwart.
 
afl. 112; blz 9 afb.1 t/m 4 : Het lopend want van de Bagijne-ra.

Zoals ik al eerder beschreven heb op dit “Victory-lijntje” ( zie Blz. 130; # 1949) is bij het de Bagijne-Ra absoluut noodzakelijk deze ra te fixeren omdat deze alle kanten opschiet.
Misschien overvloedig vermeld, toch wil ik er even op wijzen voor eventuele “Newbies” die deze tip gemist hebben.

Groen: lijn van de Ra
Rood: tijdelijke omloop draad (ook onder de kiel door)
Blauw: begin bij de stuurboord Ra-Nok en loop tegen de klok in

A3

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de Bagijne-ra bras (Afl:112 ; Blz. 12/13 ; Afb 1 t/m 5)

full

De tot nu toe voor mij meest frustrerende bras is de Begijne-ra bras.
Door de kruislinkse passage zullen de blokken aan de achterkant van het want van de grote mast geplaatst moeten worden.
Om nu de frustraties die ik ondervonden heb te vermijden heb ik een tweetal tips:
Bepaal eerst waar het blok aan de wanten moeten komen door over de Begijnera-nok onder het Grietje-stag zeil (middelste langs zeil) door te kijken naar de tegenoverliggende Grootmast-want en leg dit vast door een lange Sate- prikker door de beide wanten te steken.
Hiermee voorkom je dat deze Bras bij het aanspannen, het Grietje-stag zeil omhoog zal trekken. (4e want, zoals aangegeven, komt niet altijd uit. bij mij zit hij op de 6e !!!)
Omdat het blok aan de binnenzijde van de Grootmast-want komt te zitten is dit een haast onmogelijke opgave.
Ik heb dit als volgt aangepakt:
Direct naast de Sate-prikker heb ik het blok aan de BUITENKANT van het want aangeslagen en daarna het blok
en ook het lange uiteinde van het garen (zie afb. 1 op dezelfde pagina) door de meest aanliggende maas van het want naar binnen gedrukt.
Een verder hulpmiddel is om het uiterste uiteinde van dit lange uiteinde, zeker 5 cm in te smeren met secondenlijm
en uit te laten harden.
Dit laatste zorgt voor een SteadyShot als je hem later achter het want door het blok moet voeren,je hebt lengte genoeg.
Dit laatste doe ik overigens bij alle touwen die je later door het kleine gaatje van een blok moet voeren.

succes A3
 
Laatst bewerkt door een moderator:
aanvulling bovenstaand bericht

Historisch gezien misschien niet helemaal correct maar je kunt jezelf een hoop ellende besparen door
de beide bras-blokken aan het laatste (achterste) want van de grote mast te bevestigen.
Zowel het aanbrengen en het doorhalen wordt hierdoor een stuk eenvoudiger.

A3
 
Correctie Afl. 113; blz. 12;afb. 8

Er staat in de tekst: Kruiszeil dit moet Grietje zijn.(kijk even op blz. 13 "F" op overzichtsfoto)

A3

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hanepoten voor boelijns afl. 113; blz.12; afb. 3+4

Om een beetje gelijke afstand van 20 mm te houden, is een eenvoudig hulpmiddeltje om een latje op 20 mm af te korten en deze even tijdelijk aan het zeil vast te klemmen met een mini wasknijper.
De tweede hanepoot (afb. 4) en eventueel later een derde, klem je gewoon weer 20 mm onder de onderste knoop, je heb nu twee handen vrij.

succes A3

ps. reefknuttels zijn de korte loshangende touwtjes aan het zeil om het zeil op te binden (het reven; Het verkleinen van het zeiloppervlak bij sterke wind)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bouw van de Davits afl.116; blz. 8 t/m 10; afb. 1 t/m 13

Historisch gezien misschien niet helemaal correct maar om het gefriemel van de losse voetsteunen en het op 1 lijn krijgen hiervan te omzeilen heb ik de losse stukjes uit de 2 x 2 mm uit 1 stuk gemaakt uit een lat van 2 x 3 mm.
Ik ging als volgt te werk:

-Teken op de 2 mm (smalle) kant van de 2 x 3 mm lat 7 x !!!!! 4,5 mm af (let op dit is 1 x meer dan het eindproduct).
- leg onder deze 2 x 3 lat mm (eindproduct), een lat van 2 x 5 mm ter ondersteuning tijdens het vijlen(op de eerste foto BLAUW)
-Span bij iedere te vijlen traptrede beide latten zo kort mogelijk in, dus ieder keer 1 traptrede verder inspannen.
- vijl grof met een grotere vierkantvijl de 7 !!!! inkepingen ± onder 45 gr. in.
-klem na deze grovere bewerking even een tiplijmklem of wasknijper aan het eind om wegbreken te voorkomen en vijl met een fijne kleine sleutelvijl de traptreden naar wens in tot ± 0,5 mm aan de onderkant.
-snij met een scherp mes de buitenste traptreden door (2e foto, vandaar 7 inkepingen om 6 treden te krijgen)
- je hebt nu 6 treden in 1 stuk die na het verven/beitsen gemakkelijker in 1 lijn te lijmen is op de onderbalk.
- het eindproduct heb ik even op de achterste bankschroef bek gelegd.

Succes A3

full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top